Platform voor de bouw
Pionier in populaire betonpanelen gooit het roer om

Pionier in populaire betonpanelen gooit het roer om

Betonnen tuinafscheidingen zijn alomtegenwoordig. Maar wist je dat de Europese pionier in betonpanelen zich in Houthalen-Hechteren bevindt? Familiebedrijf BAJ Beton verzette meer dan 30 jaar geleden de bakens, en maakt vandaag de opvallende switch van B2C naar B2B. Bovendien investeert de familie Awouters 6 miljoen euro in een gloednieuwe betonfabriek, volledig op maat ontwikkeld. Op die manier stoomt het bedrijf zich klaar voor een internationale sprong.

BAJ Beton is een volbloed familiebedrijf. Gespecialiseerd in een niche, met name betonpanelen. En meer dan 30 jaar geleden opgericht door vader Johan Awouters – die de operationele fakkel onlangs doorgaf aan zonen Bram en Leander.

Beton zorgt voor me-time

Door al die de jaren heen maakten betonpanelen een spectaculaire opmars. Tegenwoordig komen we deze schuttingen allemaal wel eens tegen. Als het niet in onze eigen achtertuin is, dan wel bij vrienden of familie.

Er zijn twee verklaringen voor die sterke groei. “Enerzijds leven we in een hectische wereld. Mensen hebben het professioneel druk – druk – druk. En ze hebben vaak ook een goedgevulde sociale agenda. Daarom snakken we collectief naar tijd voor onszelf. Met een betonschutting creëer je in je eigen achtertuin een oase van rust en privacy, zonder al die externe prikkels. Bovendien bespaar je een hoop tijd, omdat je die woekerende haag niet langer hoeft te snoeien”, weet Bram Awouters.

Broer Leander Awouters ziet nog een andere reden: “Mensen investeren tegenwoordig meer én op lange termijn in hun woning. De coronapandemie heeft dit effect nog versterkt. Betonnen schuttingen passen in die duurzame trend: ze gaan langer mee en vergen minder onderhoud, zodat de investering zichzelf terugbetaalt.”

Pionier pioniert opnieuw

Begin jaren ‘90 was BAJ Beton een pionier: het was het eerste bedrijf in Europa dat betonpanelen ontwikkelde en produceerde. Intussen zijn er in de regio enkele ‘soortgenoten’ opgedoken, en heeft Limburg zich ontpopt tot de bakermat van betonplaten in Europa.

Ook anno 2021 blijft de familie Awouters een trendsetter, vertelt Leander: “We gooien het roer helemaal om. Vroeger verkochten we onze panelen hoofdzakelijk aan particulieren, vandaag switchen we volledig naar B2B. Op die manier willen we samen met bouwhandelaars, tuinaannemers en andere bouwprofessionals groeien.”

Door die verscherpte focus komt er ruimte vrij om te innoveren en de dienstverlening uit te bouwen: “De gewoonte van het huis is om jaarlijks nieuwe modellen uit te denken, op basis van wat er leeft in de maatschappij. In de toekomst steken we op vlak van innovatie nog een tandje bij. Want een betonpaneel moet tegenwoordig niet alleen stevig zijn, het moet ook mooi ogen. Op die manier groeide ons aanbod uit tot meer dan 10 verschillende kleuren en uiteenlopende structuren. Zo lanceerden we onlangs nog het nieuwe model Rio”, vertelt Bram.

Daarnaast investeert BAJ Beton stevig: “Enerzijds investeren we 6 miljoen in een nieuwe betonfabriek, volledig op maat gemaakt. Anderzijds versterken we onze dienstverlening. Onze kenmerkende showtuin – naast het kantoor – staat symbool voor het belang dat we hechten aan dienstverlening. Dit jaar investeren we bijkomend in digitaal gebruiksgemak. Op die manier stomen we ons klaar om België, en vervolgens de rest van Europa – te veroveren.”

Over BAJ Beton – BAJ Beton helpt mensen rust te vinden in hun eigen leefomgeving, door visueel gevarieerde betonpanelen te produceren. Als pionier in de sector ontwikkelen het 20-koppige team constant nieuwe producten, die inspelen op maatschappelijke trends. BAJ Beton wil samen met haar B2B-partners groeien. In eerste instantie in België, vervolgens in het buitenland. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details