Het ontwerp van de ondergrondse parking is geoptimaliseerd in functie van de uitvoeringssnelheid, de logistieke organisatie en het kostenplaatje.

01:45
03-08-2020

Quartier Bleu, Hasselt | Beduidend lager kostenplaatje dankzij technische en structurele optimalisaties

Wie Quartier Bleu wat grondiger onder de loep neemt, beseft meteen dat het een project uit de duizend is. Ook op het vlak van stabiliteit en technieken was het zeker geen alledaagse realisatie. Dankzij een kostenoptimaliserende structuurstudie slaagde MACOBO-STABO er echter in om maar liefst 720 ton wapeningsstaal uit te sparen. Bovendien werd het multidisciplinaire ingenieursbureau ook ingeschakeld voor de gebouwtechnieken en de EPB-verslaggeving.

De ondergrondse parking van Quartier Bleu is een verhaal apart. Het ontwerp dat opgemaakt was in aanbestedingsfase – een structuur van prefabbalken en -welfsels op een paalfundering – werd door MACOBO-STABO geoptimaliseerd op vraag van THV Houben-STRABAG. “In functie van de uitvoeringssnelheid, de logistieke organisatie en het kostenplaatje opteerden we voor een funderingsplaat en ter plaatse gestorte vloerplaten”, vertelt projectleider stabiliteit Joachim Grochowczak.

20 % minder wapeningsstaal

Houben en STRABAG Belgium pasten een 3D-cascadesysteem toe om de ondergrondse parking zo snel en efficiënt mogelijk te realiseren, wat eveneens implicaties had voor het studiewerk. “Vooraleer de 30.000 m² grote funderingsplaat volledig gerealiseerd was, werd aan de andere kant van de werf al de structuur van niveau -2 opgetrokken. We moesten de aanlevering van onze plannen bijgevolg afstemmen op de werkvolgorde van de aannemers. Het was uiteraard ook zaak om de werf ‘voor te blijven’, dus gezien de hoge uitvoeringssnelheid hebben we heel wat stabiliteitsspecialisten – zowel modelleurs als ingenieurs – moeten inzetten om dit te kunnen bolwerken.” MACOBO-STABO nam nadien ook de structuur van de
bovenbouw onder de loep. “We kwamen tot de constatatie dat we – in combinatie met de
gewijzigde onderbouw – 720 ton wapeningsstaal (20 % minder dan in het oorspronkelijke ontwerp) en dus ook heel wat kosten konden uitsparen door het complexe, uit de kluiten gewassen balkenrooster te vervangen door een dikke, ter plaatse gestorte betonplaat, wat niet alleen voordelig was op het vlak van stabiliteit, maar ook qua uitvoering”, aldus Joachim Grochowczak.

Ook de structuur van de bovenbouw is aangepast, wat niet alleen voordelig was op het vlak van stabiliteit, maar ook qua uitvoering.

 

Snel schakelen

De structurele optimalisatie van de bovenbouw had eveneens positieve gevolgen voor het tracé van de technieken. “Zo waren er minder kunstgrepen nodig om alle aansluitingen te kunnen voorzien en leidingen weggewerkt te krijgen”, pikt projectleider gebouwtechnieken Miche Wassink in. “Geen overbodige luxe, want een KWO-installatie met een ringleiding om alle gebouwen van verwarming en koeling te voorzien en een koppeling met het kanaalwater om de energiebalans in de ondergrond op peil te houden waren op zich al uitdagend genoeg. Voorts moesten we heel wat flexibiliteit aan de dag leggen in het winkel- en horeca-
gedeelte. Aangezien de retailers en hun specifieke eisen vaak vrij laat gekend waren, hebben we in extremis nog heel wat wijzigingen moeten doorvoeren (aansluitingen die van positie wisselen, een groter elektriciteitsvermogen voorzien, enzovoort). Het was een kwestie van snel schakelen om dit
tot een goed einde te brengen.” Tot slot nam MACOBO-STABO ook de EPB-verslaggeving voor
zijn rekening. “Door niet alleen theoretische berekeningen uit te voeren, maar evenzeer aandacht te hebben voor het economische aspect en de praktische haalbaarheid kunnen we een belangrijke meerwaarde bieden. Dat hebben we eens te meer bewezen in het kader van Quartier Bleu”, besluit CEO Natalie Vanderschaeghe.    

Tekst Tim Janssens    |    Beeld Philippe van Gelooven

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Bouwen aan Vlaanderen partners