Vijftien jaar na de vorige verbouwing werd Garage Kenis in Turnhout recent terug in een nieuw kleedje gestoken. Dankzij deze grondige renovatie beantwoordt de toonzaal nu niet alleen aan de nieuwe Renaultstijl. Ook en vooral ligt de focus nu nog meer op klantencomfort, efficiëntie en transparantie: dé kernwaarden die Garage Kenis hoog in het vaandel draagt.
Garage Kenis bevindt zich aan de Steenweg in Gierle op een site van 16.100 vierkante meter. Het ontwerp voor de kantoren en toonzaal werd van nul gestart. “Geen overbodige luxe, want één van de belangrijkste doelstellingen was de nieuwe huisstijl van Renault in te voeren”, vertelt architect Tom Goos. “Er werd gekozen voor een eenvoudig en efficiënt volume waarin glas een prominente rol speelt. Transparant glas om de kantoren met de showroom en de kantoren onderling visueel subtiel met elkaar te verbinden. Diffuus glas voor meer privacy. Akoestisch glas om een comfortabele werkomgeving te creëren en tenslotte ook brandwerend glas voor de veiligheid. Dit resulteert in een showroom annex kantoren die een grote mate van openheid en bereikbaarheid uitstralen.”
Drive-in voor klanten
Op het gelijkvloers bevinden zich de klantenlokalen en een majestueuze centrale trap die naar de bedrijfskantoren op de eerste verdieping leidt. “Door een centrale dienstengang achter de klantenkantoren te voorzien, zijn de looptijden aanzienlijk verkort en konden veel technieken in het plafond worden weggewerkt”, vervolgt architect Tom Goos.
Bijzonder in het nieuwe concept is de drive-in voor klanten die hun wagen voor onderhoud of herstellingen binnen brengen. “Waar ze vroeger hun auto moesten achterlaten op de parking en soms door weer en wind naar de receptie moesten komen, kunnen ze nu rechtstreeks binnenrijden in de drive-in waar de receptionist ze tegemoet komt”, vertelt zaakvoerder Margot Kenis. “Op die manier kunnen we de ontvangst samen met de klant bij de wagen doen. Zo kan hij/zij aangeven waar er bijvoorbeeld een geluid te horen is. Daarnaast kozen we bewust voor een centralisatie van het onderdelenmagazijn, de receptie en de administratie van de werkplaats, wat vooral de communicatie tussen de verschillende diensten ten goede komt. Samengevat kunnen we dus stellen dat deze renovatie meer comfort creëert voor zowel de klanten als onze medewerkers.”
Alertheid bij uitvoering vereist
HBS, onderdeel van de groep Vanhout en gespecialiseerd in verbouwingen en inrichtingswerken, werd aangesteld als piloot- en hoofdaannemer van de volledige renovatie. “Een sleutel-op-de-deurproject dus waarbij we alles voor onze rekening namen. Van afbraak en ruwbouw tot afwerking en technieken”, vertelt algemeen directeur Dirk Roosen. “De grootste uitdaging van dit project was zonder twijfel dat de garage operationeel moest blijven. Het garanderen van de toegankelijkheid was dan ook continu één van de belangrijkste aandachtspunten.”
De technieken – zowel elektriciteit, inbraak- en brandbestrijding als HVAC – moesten goed gescheiden blijven tussen het te verbouwen en te behouden gedeelte. Dirk Roosen: “Kortom: het was een project waarbij we constant alert moesten blijven. Maar dat maakte het eens zo interessant. En het resultaat mag er wezen. Het is met trots dat we Garage Kenis toevoegen aan onze referentielijst in de Kempen.”
“Wij zijn vooral blij dat we deze verbouwing binnen de voorziene periode en het afgesproken budget hebben kunnen afwerken. Onze dank gaat uit naar elke partij die gedurende het hele proces zijn steentje hiertoe heeft bijgedragen”, besluit Margot Kenis.