Platform voor de bouw
Ruime stationsparking in stadscentrum
De parking is geen grijze doos, maar is kleurrijk afgewerkt.

Ruime stationsparking in stadscentrum

In de stationsomgeving van Kortrijk verrees een ondergrondse parking met drie bouwlagen, goed voor maar liefst 889 parkeerplaatsen. Het ging om een klassiek concept, maar wel met een bijzondere uitvoering. Een primeur voor de betrokken aannemers, die het project na drie jaar hard labeur voltooiden. 

De parking wordt gekenmerkt door strakke lijnen in beton.

Het was Antwerpse Bouwwerken dat de ondergrondse parking in samenwerking met zusterfirma Vuylsteke realiseerde. De bouw van deze parking is een samenwerkingsverband tussen de NMBS, Infrabel, De Lijn, stad Kortrijk, het Agentschap Wegen en Verkeer en Parko. Het project kadert in het masterplan voor de vernieuwing van de Kortrijkse stationsomgeving. De bouwwerken waren goed voor een grondverzet van 130.000 vierkante meter. En er zijn nog meer indrukwekkende cijfers, want er kwamen 11.300 vierkante meter slibwanden, 17.350 vierkante meter beton en 4.350.000 kilogram wapening aan te pas.

De parking biedt plaats aan 889 wagens.

Omgekeerd bouwen

Antwerpse Bouwwerken is een algemeen aannemer met een ruime ervaring in diverse bouwdisciplines. Hoewel een stationsparking van deze schaal niet nieuw was voor hen, kreeg het project geen alledaagse aanpak. De beperkte ruimte in de stadskern noopte de aannemer ertoe om een innovatieve techniek te gebruiken. De parking werd uitgegraven volgens de strossmethode. “Dat is eigenlijk bouwen van boven naar beneden, waarmee je begint met de dakplaat en de funderingswanden”, vertelt Nico Godderis, directeur productie bij Antwerpse Bouwwerken. “Vervolgens worden de onderliggende drie bouwlagen een voor een ondergegraven. We kenden de techniek wel, maar dit was de eerste keer dat we die zelf toepasten. De bouwtechniek brengt logistieke en technische uitdagingen met zich mee, maar was noodzakelijk in deze setting. Een bouwput zou te omvangrijk zijn voor de beschikbare ruimte in het centrum van Kortrijk. We konden het dak al snel gebruiken voor zwaar transport. Deze manier van werken verzekerde ook de stabiliteit van de omliggende infrastructuur. Altijd belangrijk, maar toch bijzonder cruciaal naast de sporen. Het is een hele ervaring om eens iets op een andere manier te realiseren. En alles is goed verlopen. Het uitgraven ging zelfs iets vlugger dan gedacht. Dat geeft ons een goed gevoel.”

Aan het beton werden hoge eisen gesteld.

Beton steelt de show

Aan het beton werden hoge eisen gesteld. Zo hoort het ook, beaamt Nico Godderis. “Een goede betonsamenstelling is van fundamenteel belang. We stemmen de bekistingsmethodes erop af en hebben extra aandacht voor betonverwerking.” De parking wordt gekenmerkt door strakke lijnen met een hoge afwerkingsgraad. De details in epoxy, staal en glas maken van de parking een mooie architecturale realisatie. In de parking worden kleur en lichtinval binnengebracht door een grote glazen wand. “Deze parking is geen klassieke gesloten doos. Grote open ruimtes maken de constructie zeer levendig en kleur wordt binnengebracht door de geschilderde muren. Valt het licht juist, dan creëert het unieke patronen op het beton.” Eveneens bijzonder is dat er een busbaan door de parking loopt: van niveau -1 tot op de dakplaat. “We kunnen trots zijn met deze realisatie op ons palmares. Beton steelt de show in een verfijnd totaalpakket”, besluit Nico Godderis.    

De strossmethode was een primeur voor de aannemer.
TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer NMBS Stations (Brussel)
  • Architect Eurostation (Brussel)
  • Hoofdaannemer(s) TM AB-Eiffage en Vuylsteke-Eiffage (Antwerpen)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details