Platform voor de bouw
Scheldekouter, Gentbrugge | Groen en blauw wonen langs de Gentse rand

Scheldekouter, Gentbrugge | Groen en blauw wonen langs de Gentse rand

Scheldekouter is een cluster met vier nieuwe woongebouwen in Gentbrugge. Het project combineert een centrale stedelijke ligging – het Gentse stadscentrum bevindt zich op een kwartiertje fietsen – met een zeer groene omgeving.

De parementgevels zijn opgetrokken in baksteen.

 

Het woonpark van 3,4 hectare ligt niet alleen vlak bij de Schelde, maar sluit ook aan op het 650 hectare grote natuurgebied Gentbrugse Meersen, dat wordt uitgebouwd tot een van de vier voornaamste Gentse groenpolen. “We zijn dan ook niet over één nacht ijs gegaan bij het ontwerpen en inplanten van het complex”, blikt architect Luc Declercq (EL-Architects) terug. “Er gingen onder meer lange besprekingen met het stadsbestuur aan vooraf. We moesten immers niet alleen in harmonie met de groen- en waterpartijen in de omgeving werken, maar ook met de bestaande woonwijk even verderop.”

“Daarom is er bewust beslist om geen vijfde gebouw – met assistentie-woningen – op te trekken, hoewel het terrein hiervoor ruim voldoende plaats bood. We hebben daarentegen extra natuurgebied gecreëerd, al heeft de wadi die we lieten aanleggen ook een praktische functie: hij buffert het regenwater.” De woongebouwen bieden een schuin uitzicht op de Schelde. “Dankzij deze oriëntatie blijft het Scheldezicht ook gevrijwaard voor de bewoners van de bestaande buurt”, legt de architect uit.

Scheldekouter sluit aan op het natuurgebied Gentbrugse Meersen.

 

Klantenbegeleiding

Met Scheldekouter streefde opdrachtgever Gaelens Bouwprojecten niet naar een exclusief karakter. De woningen trekken zowel jonge huishoudens als senioren en meerwaardezoekers aan. “Maar het is wel een luxueus project”, aldus Kirsten Dekoning, projectleidster bij hoofdaannemer Antwerpse Bouwwerken. “Dat merkten we onder meer aan de grote verscheidenheid qua individuele keuzes voor de indeling en afwerking van elk appartement. Daarvoor werkten we nauw samen met de klanten-begeleidster van de bouwheer.”

Dekoning, op dat ogenblik 27, had zelf de calculaties uitgevoerd waarmee Antwerpse Bouwwerken het project in de wacht sleepte. “Daarna was het mijn eerste opdracht als projectleidster.” Met twee even jonge werfleiders vormde ze het jongste team binnen Antwerpse Bouwwerken. “Onder begeleiding van de projectdirecteur en ondersteund door onze dienst uitvoeringsmethoden en een krachtig BIM-draaiboek slaagden we erin om de werken te voltooien voor de geplande opleveringsdata.”

Slechts een klein deel van het terrein is bebouwd. De rest kreeg een groene invulling.

 

Accurate werforganisatie

Door de omvang van het terrein was het comfortabel werken aan Scheldekouter. “Net daardoor moest de logistieke organisatie heel accuraat verlopen. We hadden er slechts twee torenkranen ter beschikking, zonder overlapping in hun bereik. Bovendien werd er gelijktijdig aan alle vier gebouwen gewerkt. We moesten geleverde materialen plots binnen het bereik van de juiste kraan laten neerzetten om overbodig intern werfverkeer te vermijden. We deden dit door alle activiteiten te bundelen in één grote leanplanning, die twee maanden ver vooruitblikte.”

De vier gebouwen tellen respectievelijk veertien, veertien, achttien en negentien appartementen, goed voor een totaal van 65. “De kopers moesten de uiteindelijke binnenindeling en – daarmee samenhangend – de locatie van de ventielen en lichtpunten al in een vroeg stadium definitief vastleggen”, zegt Dekoning. “Want zowel de ventilatiekanalen als de elektriciteitskabels zijn aangelegd op de predallen en tijdens de ruwbouwfase ingestort in de betonnen vloerplaten. Door de bekabeling van de lichtpunten ook mee in te storten, moesten we de vloerplaten later niet meer doorboren, waardoor we schade aan de ventilatiekanalen vermeden.”      

De vier bouwvolumes zijn bijna identiek, maar de binnenindeling varieert.

 

Ondergronds parkeren

De parkeergarage bevindt zich onder twee van de vier gebouwen. “Maar ze was niet nodig om de Gentse parkeernorm van 1,3 plaatsen per woning te behalen. Intussen heeft Gent die norm zelfs verminderd tot 0,5 plaatsen. Door minder grond in beslag te nemen, konden we ook de lokale infiltratie van het regenwater verhogen”, aldus de architect. Met een peil van E50 is Scheldekouter erg energie-efficiënt. “Een warmtepomp op aardgas zorgt voor lagetemperatuurverwarming. De gemeenschappelijke delen krijgen elektrische stroom van zonnepanelen.”

De parementgevels zijn uitgevoerd in baksteen. “Een oer-Vlaams bouw-materiaal”, motiveert Declercq deze keuze. “Bovendien zijn bakstenen door hun flexibele maatvoering makkelijk verwerkbaar én verouderen ze op een esthetische manier.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details