Platform voor de bouw
Schoolvoorbeeld van vlotte werf
In het nieuwe gebouw werden negentien klaslokalen en twee eetzalen voorzien, die bestemd zijn voor de basisschool en de kleuterschool.

Schoolvoorbeeld van vlotte werf

Op 1 september 2022 opende GBS De Leerplaneet in Zolder officieel de deuren. Deze spiksplinternieuwe school kwam in de plaats van het voormalige onderkomen van CC MUZE. De reden van de ‘verhuis’ waren de steeds erger wordende vochtproblemen door de moerassige ondergrond die zich voordeden in basisschool Beekbeemden. Ook de slechte funderingen deden weinig goeds aan de bestaande situatie.

Naast het opstijgend vocht waren de units waarin een aantal klassen zaten na vijftien jaar gedateerd en bijbouwen kon niet meer. Dus koos het gemeentebestuur voor een volledige nieuwbouw op een andere locatie, namelijk de Dekenstraat. GBS Beekbeemden zal dan ook volledig verdwijnen en de vrijgekomen grond wordt teruggegeven aan de natuur. In 2016 werd een openbare aanbesteding uitgeschreven en de ontwerpopdracht kwam zo in de capabele handen van CLVR Architecten, voorheen gekend als Q-BUS Architectenbureau.

De digitale sportzaal met ledbelijning op de sportvloer en wanden is de eerste in België.

Circulair bouwen met CLT

Luc Nizet, senior-vennoot bij CLVR Architecten: “In het nieuwe gebouw werden negentien klaslokalen en twee eetzalen voorzien, die bestemd zijn voor de basisschool en de kleuterschool. De turnlessen vinden plaats in de splinternieuwe e-sporthal langs de nieuwe school, op de plek waar vroeger het overdekt zwembad stond. Dit is een digitale sportzaal met ledbelijning op de sportvloer en wanden, op maat van elke gewenste sport. Na de schooluren kan de sporthal gebruikt worden door sportverenigingen uit de buurt. We hebben het schoolgebouw zo circulair mogelijk opgevat. We werkten daarvoor met een betonskelet, gyproc en CLT-houtelementen. Het hout komt uit duurzame productiebossen en biedt tal van voordelen die bijdragen aan een duurzaam en milieubewust bouwproces.”

Een aantal klassen zijn modulair opgevat en kunnen dus door een simpele beweging groter of kleiner gemaakt worden.

Letterlijk en figuurlijk een brede school

“De digitale sportzaal is de eerste in België”, vervolgt Nizet. “Ze past perfect in het plaatje, want we wilden zowat elke ruimte in de nieuwe school multifunctioneel opvatten. We zijn daar ver in gegaan. De sportzaal is daar maar één voorbeeld van. Een aantal klassen zijn modulair opgevat en kunnen dus door een simpele beweging groter of kleiner gemaakt worden. Ook de gangen tussen de klassen zijn veel breder dan gebruikelijk, waardoor ze niet enkel dienen om van punt a naar punt b te gaan, maar ook kunnen worden ingezet als speelgang/bewegingsruimte voor grotere groepen. Ook de eetzaal kan groter of kleiner gemaakt worden en kan indien gewenst overlopen in de naburige ruimte.”

De Leerplaneet werd niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk geconcipieerd als een brede school. Ze staat na de schooluren open voor verenigingen en mensen uit de buurt. Zo kreeg de Academie voor Muziek, Woord en Dans er een vestiging. Op die manier kunnen leerlingen na schooltijd makkelijk naar de teken- of muziekles en hoeven ze zich niet eens te verplaatsen. Maar ook de buurt kan bepaalde lokalen gebruiken voor bijvoorbeeld een vergadering of een activiteit.

Ook de look-and-feel van de buitenruimte mag er wezen.

Masterplan ‘Groen hart voor Zolder’

GBS De Leerplaneet maakt deel uit van het masterplan ‘Groen hart voor Zolder’. Het plan wil Zolder-centrum een nieuwe toekomst geven met onderwijs, sport, gemeenschapsvoorzieningen én groen. Ook de verkeersveiligheid in de schoolomgeving is een speerpunt binnen dat masterplan. Fietsers en voetgangers krijgen er voorrang. Gemotoriseerde voertuigen zijn niet welkom aan de school. Daarvoor werden de nodige structurele werken aan de omgeving aangevat.

“Dit project was echt een schoolvoorbeeld van een vlotte werf, hoewel het door het grote aantal protagonisten misschien niet zo evident leek. We hielden tijdens elke stap rekening met alle spelers én gebruikers van de toekomstige school. Maar alle neuzen bleven tijdens de volledige doorlooptijd van het project strak in dezelfde richting, met het masterplan altijd in het achterhoofd”, besluit Luc Nizet.    

Studiebureau ir. P. Poelmans – Speciale technieken

Ing. Bart Poelmans: “In 2018 werden we al vroeg betrokken bij de besprekingen met alle partijen, waarin onder andere het programma van eisen voor de technieken werd vastgelegd. Het was snel duidelijk dat de gemeente hierin een stap verder wou gaan dan normaal. Voor het schoolgebouw werd gekozen voor lagetemperatuurverwarming via de vloeren. De verwarmingsinstallatie bestaat uit een geothermische warmtepomp, aangevuld met een pieklastketel. Het ventilatiedebiet in het merendeel van de lokalen wordt variabel geregeld op basis van lokale CO2-metingen. Bijkomend werd geëist dat de luchtvochtigheid in de klassen geregeld werd door middel van bevochtiging van de hygiënelucht. Voor het sanitair warm water werden een aantal WP-boilers ingezet. Drinkwaterbesparing werd gerealiseerd met behulp van IR-kranen en via recuperatie van regenwater voor spoeling van de toiletten en urinoirs. Verder zijn een daglicht- en screensturing via KNX, branddetectie, inbraakcentrale, Astrid-dekking, toegangscontrole en PV-installaties geïnstalleerd. Tot slot wordt de technische installatie gemonitord via het gemeentelijk GBS. Maandelijks wordt automatisch een energierapportage van alle belangrijke verbruikers gegenereerd.”

TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer Gemeente Heusden-Zolder
  • Architect CLVR Architecten (Lummen)
  • Hoofdaannemer(s) Haex (Oudsbergen)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?