Platform voor de bouw
Sneller en goedkoper met prefabbetonelementen
Een alternatieve uitvoering met TTX-elementen werd op punt gesteld door het studiebureau van Megaton/Structo Prefab Systems.

Sneller en goedkoper met prefabbetonelementen

Dankzij Megaton/Structo Prefab Systems nam de renovatie van de Berlaymonttunnel in Brussel veel minder tijd in beslag dan aanvankelijk verwacht. Bovendien werd de overlast voor de omwonenden tot een minimum beperkt en lag het kostenplaatje lager. Kortom: dit project is een sprekend bewijs dat werken met prefabelementen op maat een meerwaarde biedt voor alle betrokken partijen. Niet verwonderlijk dus dat deze realisatie genomineerd werd voor de FEBE Elements Awards.

Voorgespannen gewelven, TT-draagvloeren, balken in spanbeton, brugliggers, kolommen en balken in gewapend beton, wanden, trappen, liftschachten: je kan het zo gek niet bedenken of Megaton/Structo Prefab Systems kan het prefab leveren. “Onze betonelementen vinden vlot hun weg naar grote en kleine nieuwbouw- en renovatieprojecten in de hele Benelux en Frankrijk”, vertelt directeur Joris Vuerstaek. “De toepassingsmogelijkheden zijn erg ruim. Daarom waren we niet verbaasd toen Infrabel bij ons kwam aankloppen voor de renovatie van de Berlaymonttunnel op het spoorlijntraject 161 Schaarbeek-Namen. Om het stilleggen van het spoorverkeer tot een minimum te beperken, was het ontwerpteam vrij snel aangewezen op prefabricage. “Een alternatieve uitvoering met TTX-elementen werd op punt gesteld door het studiebureau van Megaton/Structo Prefab Systems.”

“We produceerden voor dit project 91 TTX-elementen met een standaardbreedte van 240 cm, alsook zes passtukken van 90 tot 185 cm en twee ventilatiekokers”, zegt Joris Vuerstaek.

Veel voorbereidend werk

Aan de productie van de benodigde prefabbeton-elementen ging heel wat voorbereidend werk vooraf. “Onze ingenieurs moesten onder meer rekening houden met de invloed van een ongelijkmatige steunpuntzetting”, verduidelijkt Joris Vuerstaek. “Bovendien dienden we een overkapping te realiseren die een permanente en mobiele belasting van respectievelijk 16,0 en 20,0 kN/m² aankan. Verder vertonen de dakelementen een dwarse helling en ligt het traject van de tunnel in een bocht. Uiteindelijk ontwikkelden we TTX-elementen van 10,56 meter. Ze kragen ter plaatse een vijftigtal centimeter uit van hun ondersteuning voorbij de langse ondersteuningsbalken. De vloerelementen van 240 cm breed en 82 cm hoog hebben een gewicht van 13,7 ton. Omdat de wapeningskorven niet gelast mochten worden, werden ze volledig met de hand gevlochten. In totaal maakten we voor dit project 91 elementen met een standaardbreedte van 240 cm, alsook zes passtukken van 90 tot 185 cm. Ten behoeve van de verluchting werden in het tunneltraject ook twee prefabventilatiekokers opgenomen.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details