02:15
29-01-2018

Sociaal-technische scholencampus volgens nieuw concept

Begin dit jaar verhuisden de scholieren van het Vrij Technisch Instituut Hasselt naar de hast-campus in de Kleine Breemstraat, waar zich ook het Technisch Instituut Heilig Hart bevindt. Samen vormen ze nu één sociaal-technische scholencampus, waar een nieuw concept inzet op altijd, overal en tegelijkertijd leren. Niet verwonderlijk dat transparantie en flexibiliteit centraal stonden in het ontwerp van het nieuwe gebouw, dat gefinancierd werd door AG Real Estate en DBFM Scholen van Morgen.

Het nieuwe scholencomplex werd parallel met het Technisch Instituut Heilig Hart gebouwd, op de plek waar de spoorinfrastructuur en de ring rond Hasselt elkaar kruisen. Hiermee vormt de campus het ruimtelijke eindpunt van de Groene Boulevard, die is opgenomen in het masterplan van West 8 voor de stationsomgeving. De architecten benadrukten dit aspect met een langgerekte publieke ruimte tussen de oude en nieuwe schoolgebouwen. “Deze as hebben we nog versterkt door aan beide zijden luifels te voorzien”, vertelt Senne Meesters, architect bij a2o. “Daarnaast vormt de enorme trappenpartij een visueel eindpunt. Scholieren kunnen er hangen, spelen en zelfs lessen volgen.”

Transparantie dempt massiviteit
Hoewel het nieuwe complex een benutbare oppervlakte van 14.000 m² heeft, wordt het niet ervaren als een massief geheel. Dit heeft alles te maken met het ingenieuze idee van a2o om het gebouw op te vatten als drie dwarse, parellel opgetrokken blokken die geënt zijn op een transparante lengteas. “De ruimtelijke beleving van de leerlingen en het onderwijzend personeel stond centraal in ons ontwerp”, aldus Senne Meesters. “We wilden een optimaal klimaat voor kennisoverdracht creëren. Vandaar dat er sprake is van een volledig transparante gelijkvloerse verdieping met een maximale beglazing. Daardoor staan alle zones op de site in relatie met elkaar en kunnen de aanwezigen overal het overzicht bewaren. Tussen de volumes bevinden zich de trappenhallen die ofwel open, ofwel volledig beglaasd zijn, wat het ruimtelijke uitgangspunt versterkt.”

Sterk voorbeeld van stedelijke duurzaamheid
Het hoofdgebouw, dat drie volumes van telkens zes bouwlagen telt, biedt plaats aan leslokalen voor diverse opleidingen, een open leercentrum, een kapsalon, hout- en bouwateliers en diverse administratieve- en ontspanningsruimtes. Aan de andere zijde van de speelplaats bevindt zich een sporthal met drie sportzalen en kleedkamers. Onder de grote trap zijn het magazijn en het sanitaire blok ondergebracht. “De structuur maakt het mogelijk om de vleugels op eenvoudige wijze opnieuw in te delen en lokalen groter of kleiner te maken, afhankelijk van de geldende onderwijsnoden”, vervolgt Senne Meesters. De nieuwbouw profileert zich als een uitgesproken open baksteenarchitectuur met een betonnen draagstructuur. Enkel aan de kant van de spoorweg is de gevel om akoestische redenen uiterst gesloten. “De gesloten vakken in het metselwerk staan in contrast met de opengewerkte gevels aan de kant van de speelplaats en sportvelden. Hiermee bekomen we een leesbaar gebouw en wordt de uitgesproken volumetrie geaccentueerd. Door naast het ecologische aspect ook sterk in te zetten op maatschappelijke dimensies zoals samenleving, toegankelijkheid en mobiliteit, vormt de hast-campus een sterk voorbeeld van stedelijke duurzaamheid en is hij zijn titel van School van Morgen meer dan waard.”

 

Tekst | Els Jonckheere       Beeld | Stijn Bollaert

 

Technische Fiche
Bouwheer    AG Real Estate en DBFM Scholen van Morgen (Brussel)
Architect    a2o architecten (Hasselt/Brussel)
Hoofdaannemer    Cordeel en Kumpen (Hasselt)

 

i-project-infov3Participanten aan het woord

Rosco – Profielmatten

Om te voorkomen dat de nieuwe sociaal-technische scholencampus in Hasselt voortdurend vol vuile voetsporen zou staan, zijn er aan elke inkom profielmatten geplaatst. Hierbij werd er gekozen voor de Colortraffic-inkommat van Rosco uit Mechelen, een ecologische oplossing die de schoenzolen voortreffelijk schraapt en droogt. “Het vuil blijft op de tussenliggende profielen liggen en is dus gemakkelijk te verwijderen met een borstel of stofzuiger”, vertelt regioadviseur Geert Spruyt. “De mat bestaat uit zwarte rubberen strips, doorweven met grijze nylonvezels. Er is keuze tussen een aluminium, een alu natuurkleurig geanodiseerd, een alu rvs-kleurig geanodiseerd of een gekleurd pvc-profiel. Het geheel wordt samengehouden door een gegalvaniseerde staaldraad met een doorsnede van 2 mm, waarvan de uiteinden in een hol profiel verzonken liggen. Hierdoor is de inkommat uitermate robuust en bestand tegen veel loopverkeer. Ze biedt een stevig loopvlak, maar is niettemin zacht en geruisloos.”

Bouwen aan Vlaanderen partners