Platform voor de bouw
Spoedleveringen bouwmaterialen door fietskoeriers
De fietskoeriers kunnen tot 100 kilogram bouwmaterialen vervoeren. (Beeld: Koen Mortelmans)

Spoedleveringen bouwmaterialen door fietskoeriers

Voortaan leveren fietskoeriers in de Antwerpse binnenstad niet alleen kleine pakketjes en maaltijden. Ook aannemers kunnen nu lastminute-bestellingen van materiaal gratis per fiets laten leveren op hun werven. BMB Bouwmaterialen biedt deze dienst aan in samenwerking met de fietskoeriers van Oovelo om de vele dagelijkse ritten met bestelwagens in het stadscentrum te verminderen. En om aannemers tijd te laten winnen.

“We gaan hiermee voor een win-win-winsituatie”, zegt Nick Van Den Bosch, commercieel manager bij BMB Bouwmaterialen. “Onze klanten verliezen niet langer kostbare tijd doordat ze niet meer over en weer moeten rijden in het midden van de dag. Onze ecologische manier van leveren vermindert het verkeer van bestelwagens in de binnenstad.” Concreet kunnen aannemers tot 100 kilogram materiaal laten leveren op hun binnenstedelijke bouwplaatsen. De eerste fietslevering vond plaats op een werf van aannemer Hooyberghs (onderdeel van de B&R Bouwgroep) in de nieuwbouwwijk Nieuw Zuid.

Nick Van Den Bosch, commercieel manager bij BMB Bouwmaterialen. (Beeld: Koen Mortelmans)

Time is money

De nieuwste vestiging van BMB Bouwmaterialen ligt in het zuiden van Antwerpen aan de Scheldekade, op een boogscheut van het stadscentrum. “Over de Schelde worden al veel bouwmaterialen aangevoerd, waardoor in de toekomst tot duizend vrachtwagens per jaar van de weg worden geweerd. Nu werken we verder in de logistieke keten aan vergroening.” Veel aannemers reden tot vandaag nog altijd naar de BMB-vestiging om er klein en middelgroot materiaal af te halen – materiaal dat ze plots te kort hebben op de werf, vaak kleine spullen. Dat is nu verleden tijd. Voortaan kan een aannemer die voor 11.45 uur bestelt deze materialen nog dezelfde dag met de fiets laten leveren op de werf.

“We polsen regelmatig naar de wensen en verzuchtingen van de aannemers”, zegt Van Den Bosch. “Elke minuut dat een bouwwerf stilligt door een gebrek aan materiaal of door files en vertragingen in de binnenstad verliezen ze geld. Met deze oplossing zorgen we ervoor dat ze altijd kunnen blijven doorwerken.”

Hans T’jampens, innovatiemanager bij B&R Bouwgroep. (Beeld: Koen Mortelmans)

Bewuste ecologische keuze

“We kiezen heel bewust voor verduurzaming”, stelt Hans T’jampens, innovatiemanager bij B&R Bouwgroep. “Van zand tot klant: iedereen in de bouwketen zal moeten bijdragen tot het verminderen van ons totale energieverbruik. We moeten dat dus doen met de hulp van onze leveranciers. Deze snelle leveringen per fiets zijn daar een goed voorbeeld van.”

Oovelo werkt uiteraard graag mee aan dit project. Het fietskoerierbedrijf werd in 2015 opgericht door Christoph De Nil. Vandaag rijden er al zeven bakfietsen van Oovelo door Antwerpen met docu-menten, medische stalen, boodschappen en nu ook bouwmaterialen. “Bouwmaterialen kunnen zwaar en groot zijn, maar dat is voor ons geen probleem”, aldus De Nil. “Met alles wat niet meer dan 100 kilogram weegt en in de bak past (110 x 60 x 70 cm) lukt het perfect. De fiets is sowieso een veel efficiënter vervoersmiddel in de binnenstad dan een bestelwagen.”

Christoph De Nil, oprichter en zaakvoerder van fietskoerierbedrijf Oovelo. (Beeld: Koen Mortelmans)

Pilootproject

De vestiging in Antwerpen geldt voor BMB Bouwmaterialen op verschillende vlakken als een piloot-project, met het oog op verdere expansie in België. “Ook in andere steden overwegen we nieuwe vestigingen”, legt Van Den Bosch uit. “Ook daar willen we de bouwmaterialen op de meest milieuvriendelijke manier tot op de werf krijgen. Onze nieuwe Antwerpse vestiging, die half november opende, is een BEN-gebouw dankzij investeringen in extra isolatie en zonnepanelen op het dak.”

Christoph De Nil onderweg met een levering bouwmaterialen. (Beeld: Tom Buysse)

BMB Bouwmaterialen maakt deel uit van de Europese BME-groep (Building Materials Europe). BME, dat gespecialiseerd is in binnenstedelijke distributie, is momenteel actief in acht landen (Nederland, Zwitserland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Duitsland en België) en wil dé toonaangevende distributeur van bouwmaterialen in ​Europa worden. De ambitie is om tegen 2025 twintig Belgische vestigingen te hebben. Momenteel staat de teller op tien vestigingen en twee showrooms. In Antwerpen gaat het naast de kersverse nieuwbouw om het eind vorig jaar overgenomen Bridts – beter bekend onder de naam Gedimat Antwerpen.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details