Platform voor de bouw
Nieuws

Spoorwegtunnel in de rotsen

img_0705

13 februari 2020 Leestijd 3 minuten

Deel dit artikel

De 380 meter lange spoorwegtunnel van Ensival, een deelgemeente van Verviers, werd voor een groot gedeelte opgebouwd uit rotsen. Doordat er holtes waren ontstaan in deze rotslagen, kon de veiligheid op een bepaald ogenblik niet meer gegarandeerd worden en besliste spoorwegbeheerder Infrabel om over te gaan tot een grondige renovatie. Voer voor een echte specialist zoals Renotec, dat de tunnel in twee fases (17/06-26/08 en 26/08-17/11) onder handen nam.

De eerste taak van Renotec was de veiligheid garanderen: “Voor we aan de afbraakwerken konden beginnen, voerden we injectiewerken uit. De holtes en scheuren werden terug opgevuld via betoninjecties. Daarna konden we de slechte gedeeltes weghalen, het spuitbeton aanbrengen tot 20 cm voor de afwerkingslaag en de laatste loodjes afwerking uitvoeren, inclusief bewapening. De tunnel heeft ook verschillende nissen, die door het spoorwegpersoneel gebruikt worden tijdens de onderhoudswerken. Ook deze nissen zijn gerenoveerd en aangeduid via markeringen op de wand van de tunnel.” 

De eerste taak van Renotec was de veiligheid garanderen.

 

Met man en macht

Doordat de spoorwegtunnel gedurende een gedeelte van de renovatie in gebruik bleef, was een goede planning noodzakelijk. Afbraakwerken, injecties, het plaatsen van de wapening en de eigenlijke betonherstellingen dienden naadloos in elkaar over te lopen. Hiervoor opereerden de Renotec-medewerkers in verschillende shiften en bleven ze ook tijdens het bouwverlof doorwerken. Dit om de vooropgestelde deadline te kunnen halen en de hinder voor het spoorwegverkeer tot een minimum te beperken.

De tunnel werd in twee fases gerenoveerd.

 

Safety First

Veiligheid is van uiterst groot belang voor Renotec. Dit impliceerde niet alleen een goede planning en een afsluiting van de werkende sporen, maar ook het gebruik van speciale maskers bij het spuiten van het beton in de spoorwegtunnel. die ervoor zorgden dat het fijn stof optimaal gefilterd werd. De volgelaatshelm heeft een eigen ventilator en wordt achterop de rug gedragen door middel van een gordel, waardoor de arbeiders steeds hun flexibiliteit bewaren. Op de ventilator wordt een speciale P3-filter gezet, waardoor de bescherming tegen kwarts eveneens verzekerd is. Met de nieuwe helm zijn de arbeiders volledig beschermd en hebben ze evenmin last van stofirritatie.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Nicolas Piert

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Bouwen aan Vlaanderen netwerk? Ik help u graag verder.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details