Het nieuwe parkeergebouw van imec en KU Leuven is een bijzondere realisatie. Er werd immers geopteerd voor een atypische constructie met een combinatie van een stalen draagstructuur en tussenliggende staalplaat-betonvloeren van specialist Dutch Engineering. “De ComFlor 210-vloeren zijn niet alleen licht, maar laten ook grote overspanningen op een beperkte hoogte toe: ideaal voor parkeergarages”, legt Henk Prins uit.
Een fraaie uitstraling creëren, een snelle uitvoering garanderen en het gewicht op de staalkolommen en de paalfundering beperken: dat waren de redenen om niet voor de klassieke prefabbetonvarianten, maar voor staalplaat-betonvloeren te kiezen. “Het gaat om systeemvloeren waarbij de trapeziumvormige geprofileerde staalplaten fungeren als verloren bekisting voor het ter plaatse te storten beton”, verduidelijkt Henk Prins. “We leverden ons ComFlor 210-systeem in staaldiktes van 1 mm en 1,25 mm, met overspanningen van 7,5 en 5 meter. Beplatingsfirma Baeck stond in voor de plaatsing.”
Licht, slank en snel
Het voordeel van de staalplaat-betonvloeren is dat ze ervoor zorgden dat de constructie van de nieuwe parkeergarage niet alleen licht, maar ook slank kon worden uitgevoerd. “Ze zijn geïntegreerd in de asymmetrische liggers en rusten enkel op de onderflens, waardoor de totale vloerhoogte slechts 32 centimeter bedraagt. De vloeren hebben een brandweerstand van 60 minuten en een eigengewicht van 325 kg/m² – een stuk lager dan veel andere vloersystemen. Een derde troef is dat we een levertijd van drie tot vier weken kunnen garanderen, terwijl dat voor prefabbeton toch al snel kan oplopen tot twaalf à achttien weken. Baeck heeft de vloeren ook erg snel kunnen monteren, aan een tempo van 300 m² per dag. De keuze voor ons ComFlor 210-systeem heeft dus zeker haar vruchten afgeworpen!”