Platform voor de bouw
Tanken, pauzeren en overnachten in het groen
De Texaco-servicestations in Groot-Bijgaarden zijn populaire verpozingsplekken voor auto- en vrachtwagenchauffeurs die toe zijn aan een tankbeurt, een snack of een welverdiende pauze.

Tanken, pauzeren en overnachten in het groen

Wie zich geregeld op de E40 tussen Brussel en Oostende begeeft, heeft het ongetwijfeld al opgemerkt: de servicestations van Texaco in Groot-Bijgaarden zijn in een nieuw kleedje gestopt. De voormalige gebouwen, die meer dan een kwarteeuw oud waren en niet langer aan de hedendaagse standaarden voldeden, maakten plaats voor transparante ‘flagshipstores’ die sterk in het oog springen dankzij hun unieke, innovatieve uitstraling. Dat de ruimtelijke voorzieningen optimaal zijn ingebed in het glooiende landschap en dat er ook een driesterrenhotel is toegevoegd aan het rijkelijke aanbod, geeft de heringerichte dienstenzones extra cachet. 

De Texaco-servicestations in Groot-Bijgaarden zijn populaire verpozingsplekken voor auto- en vrachtwagenchauffeurs die toe zijn aan een tankbeurt, een snack of een welverdiende pauze. Nu ze een heuse metamorfose hebben ondergaan, ogen ze eens zo aantrekkelijk. Aan weerszijden van de snelweg zijn de dienstenzones uitgerust met nieuwe tankinfrastructuur, shops, eet- en drinkgelegenheden en publiek sanitair. In de richting van Oostende is zelfs een IBIS-hotel met veertig kamers opgetrokken om mensen-op-doorreis een comfortabele overnachtingsplek te bieden. Een bewuste strategie van uitbater EG Group, dat resoluut inzet op de realisatie van ‘next level-tankstations’ die niet alleen inspelen op de huidige en toekomstige consumentenbehoeftes, maar ook uitblinken op het vlak van kwaliteit en attractiviteit. 

De landschappelijke karakteristieken van het Pajottenland fungeerden als uitgangspunt voor de ruimtelijke vormgeving en de beleving op de nieuwe servicezones.

Nieuwe standaard

Dat er in Groot-Bijgaarden voor een volledige ‘knockdown & rebuild’ werd geopteerd, is niet verwonderlijk. De voormalige gebouwen en infrastructuur waren immers al 27 jaar oud. In eerste instantie is aan beide kanten van de E40 een modern tankstation opgetrokken, waarin verschillende shops zijn ondergebracht. Deze authentieke flagshipstores tillen de standaard voor ‘highwaypetrolshops’ naar een hoger niveau dankzij hun strakke interieurinrichting op basis van zwart-witcontrasten, stijlvolle houtelementen en accentverlichting. Met onder meer filialen van Burger King, Kentucky Fried Chicken en Starbucks, een GO Fresh Bakery 2.0 (de eerste langs de snelweg in België), een afdeling met gezonde voeding en een sterk uitgebreid non-foodsegment bieden ze voor ieder wat wils. Ook de omringende infrastructuur kreeg een forse upgrade. De brandstofpompen zijn uitgerust met de allernieuwste betaaltechnologie, er is een bovengrondse AdBlue-tank voor vrachtwagens én personenwagens voorzien en er zijn acht snelladers voor elektrische auto’s geïnstalleerd. Bovendien zijn alle parkings vernieuwd, wat resulteerde in een capaciteit van respectievelijk 160 plaatsen (Groot-Bijgaarden Zuid) en 170 plaatsen (Groot-Bijgaarden Noord). Een ruim terras met 110 zitplaatsen maakt het plaatje compleet.

Duurzaam projectbeheer

De nieuwe servicestations van Texaco Groot-Bijgaarden zijn ontworpen door Abscis Architecten. “We hechtten niet enkel belang aan de functionele eisen, maar ook aan duurzaam projectbeheer”, klinkt het. “Zo wilden we de ruimte die de natuur eerder was ontnomen maximaal teruggeven. Vandaar dat er zo weinig mogelijk gebruikgemaakt is van ondoordringbare verhardingen, dat de footprint van de bebouwing minimaal is en dat het compacte volume is opgebouwd uit een duurzame hoofdstructuur en een lichte, flexibele nevenstructuur. Zo trachtten we het nuttige aan het aangename te koppelen en het project zo goed mogelijk te integreren in de groene omgeving. De landschappelijke karakteristieken van het Pajottenland – glooiend reliëf, vlakke plateaus, zachte hellingen, hoogstamboomgaarden … – fungeerden als uitgangspunt voor de ruimtelijke vormgeving en de beleving op de nieuwe servicezones.” 

In de richting van Oostende is tevens een IBIS-hotel met veertig kamers opgetrokken om mensen-op-doorreis een comfortabele overnachtingsplek te bieden.

Hellende landschapsplateaus

Hoewel beide dienstenzones topografisch van elkaar verschillen (hellend versus dalend), hebben ze een gelijkaardige look-and-feel. “We hebben op elke site drie hellende landschapsplateaus gecreëerd, die het terrein beter geschikt maken voor zijn bestemming als dienstenzone en die tegelijk voor de nodige afwatering zorgen”, vertellen de architecten. “Een raster van nieuwe hoogstamfruitbomen structureert het geheel en bevordert de integratie in het achterliggende landschap. Het centrale servicegebouw is opgetrokken op het plateau dat het verst van de snelweg verwijderd is. Zo kunnen de aanwezigen letterlijk en figuurlijk ontsnappen aan de drukte van de autosnelweg. Verschillende doorzichten – onder meer onder het hotel, dat op palen staat en dus als het ware in de lucht getild is – versterken de link met de omringende natuur. De aanpalende luifel is haaks op het gebouw en de snelweg ingeplant en vormt op die manier het primaire oriëntatiepunt voor arriverende chauffeurs. Dit alles maakt dat tanken, pauzeren en overnachten langs de E40 in Groot-Bijgaarden een unieke ervaring is!”   

Gevitec – Elektriciteitswerken

De realisatie van de nieuwe Texaco-servicestations in Groot-Bijgaarden ging uiteraard ook gepaard met een flink aandeel elektriciteitswerken. Een kolfje naar de hand van Gevitec, dat niet aan zijn proefstuk toe was. “Gelijktijdig met dit project hebben we immers ook TotalEnergies Bièrges onder handen genomen en onlangs zijn we aan de slag gegaan bij TotalEnergies Jabbeke. We kennen de materie door en door, dus dergelijke realisaties zijn onze corebusiness”, vertellen directeur Walter Van Beylen en assistent-directeur en preventieadviseur Sofie Van Beylen. “EG Group kwam bij ons aankloppen met de vraag of we alle elektriciteitswerken van a tot z voor onze rekening konden nemen: hoogspanning, bekabeling van het servicestation en de piste, verlichting, databekabeling, IT, verdeelborden … Een bijzonder onderdeel van de opdracht was de parkingverlichting, die moet leiden tot meer sociale controle, een groter veiligheidsgevoel en minder sluikstorten. Daarvoor hebben we zowel studie (in samenwerking met Framaz) als uitvoering verzorgd. Het is fijn dat we onze jarenlange knowhow op die manier optimaal konden inzetten. Het project heeft een aantal jaar aangesleept alvorens het is uitgevoerd, dus het was zaak om het verouderde initiële voorstel op te waarderen naar een oplossing die voldoet aan de hedendaagse standaarden. Daar zijn we met glans in geslaagd. Een servicestation langs een van de drukste verkeersassen van het land, dat bovendien voortdurend open moest blijven tijdens de werken: het zijn dergelijke uitdagingen die we graag aangaan en die op ons lijf geschreven zijn.”

TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer EG Group (Breda, Nederland)
  • Architect Abscis Architecten (Gent)
  • Hoofdaannemer(s) Peremans (Halle)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details