Platform voor de bouw
Uitgeleefd kantoorgebouw omgevormd tot fraai woonproject

Uitgeleefd kantoorgebouw omgevormd tot fraai woonproject

Een halve eeuw lang had het kantoorgebouw aan de Antwerpse Rijnpoortvest een logge uitstraling vanwege het brede en horizontaal georiënteerde volume. Dit sloot niet mooi aan bij de architectuur van de Leien en de Tunnelplaats, die net een grote variatie in gevelbreedte en kroonlijsthoogte vertoont. Het was dan ook een logische keuze om deze kenmerken door te trekken in het nieuwe woonproject en zo een eleganter gebouw te realiseren.

Door het volume subtiel op te delen, past het gebouw beter in zijn omgeving. Op de hoek werd het iets verhoogd, terwijl de twee lagere volumes aansluiting zoeken bij de korrelgrootte van de aanpalende burgerhuizen. De voor de jaren 70 van vorige eeuw innovatieve draagstructuur van centrale kolommen, dragende gevelcassettes en dunne betonnen vloerplaten met nagespannen strengenwapening bleef integraal behouden. Bavo Thiré en Farah De Schutter van architectenbureau Stramien: “Dat was meteen ook de moeilijkheid in dit specifieke project. Nagespannen wapening is een systeem dat niet toelaat om openingen in vloeren te maken vanwege het risico op het beschadigen of doorboren van spankabels. Bijgevolg was het telkens een spannende zoektocht om schachten, liften, kokers, uitsparingen enzovoort te kunnen realiseren.”

Een ritmisch samenspel van lijnen en vormen.

Ranker en verticaler

De lage plint werd visueel verhoogd tot boven de eerste verdieping, zodat het gebouw veel ranker oogt. De oude façade is volledig vervangen, maar het gevelpatroon blijft bepalend. Het spel van horizontale borstweringen en verticale lijnen resulteert in een stedelijkere verticale architectuur. Door de verspringende volumes ontstonden zijgevels die de zuidwestoriëntatie beter benutten. Op de bovenste daken zijn ruime dakterrassen aangelegd, terwijl het dak boven de parkeergarage verrijkt werd met een grote gemeenschappelijke daktuin.

Ook qua materiaalgebruik onderscheiden de verschillende volumes zich door variaties in kleur en textuur: wit en beige zichtbeton wisselt af met baksteen in dezelfde kleur. Penanten, lintelen en kroonlijsten verfijnen de gevelgeleding.

Een duidelijk letterbeeld: functioneel en mooi.

“Onze taak als architect bestond uit de ombouw van kantoren naar woningen en het bijbouwen van drie verdiepingen boven op de bestaande structuur”, zegt Farah De Schutter. “Wij waren verantwoordelijk voor de opmaak van het ontwerp, het aanbestedingsdossier, het uitvoeringsdossier en natuurlijk ook voor de opvolging van de werken. Tijdens het ontwerpproces was er regelmatig overleg met verschillende diensten van Stad Antwerpen en de welstandscommissie, terwijl er in de uitvoeringsfase wekelijks vergaderingen plaatsvonden met alle betrokken partijen.”      

Het gebouw is prachtig in de omgeving geïntegreerd.

Veel aandacht voor duurzaamheid

Het bewaren van de bestaande structuur was om verschillende redenen een belangrijke prioriteit, waaronder duurzaamheid. “Door hem niet te slopen, werd de afvoer van het puin door meer dan duizend vrachtwagens vermeden”, verduidelijkt Farah De Schutter. “Omgekeerd was het dus ook niet nodig om eenzelfde hoeveelheid beton aan te voeren. In totaal hebben we dus minstens tweeduizend vrachtwagens uit de stad kunnen weren. Zo verhinderden we meteen ook het equivalent van de jaarlijkse CO2-uitstoot van om en bij de duizend gezinnen.”

Door de keuzes voor de nieuwe inrichting van het gebouw zal een vergelijkbare renovatie over twintig of dertig jaar bovendien veel eenvoudiger zijn. De uitgevoerde werken bieden een flexibeler plan en de nieuwe invulling gebeurde met lichte materialen. De milieu-impact van een volgende reconversie zal daardoor minimaal zijn. “Ik meen dat we er met z’n allen mooi in geslaagd zijn om
een duf kantoorgebouw met lage plafondhoogtes om te bouwen tot een fris woonproject met uitstraling”, besluit een tevreden Farah De Schutter.     

Een esthetisch samenspel in een verbluffende vormentaal.

Orona – Liften 

Orona nam in dit project de plaatsing van vier liften op zich, waarvan één exemplaar als werflift werd ingezet. Dankzij de goede klantenrelatie – zowel met de bouwheer als met de algemene aannemer – werd het uitverkoren als partnerbedrijf. “We werkten in het verleden al samen met bouwheer Fides Invest en ook met aannemer Democo bundelen we regelmatig de krachten”, beaamt Tom Marichal, business development manager bij Orona. Een bijzondere vereiste in het Rijnpoortvestproject was de gewenste hoge snelheid van de liften. “Rekening houdend met de bezetting van het gebouw en de luxueuze afwerking die de klant van Orona gewend is, werd de snelheid van de liften vastgelegd op 1,6 meter per seconde om een vlotte doorstroming te verzekeren”, aldus Marichal. “Dit maakte er een prestigieuze realisatie van. Daarnaast moest het project uiteraard binnen de afgesproken timing gerealiseerd worden. Dit vergt telkens een minutieuze samenwerking en afstemming met de verschillende partijen en technieken.” 

Orona spitst zich toe op het ontwerp, de productie, de installatie, het onderhoud en het moderniseren van mobiliteitsoplossingen
zoals liften, roltrappen en rolpaden. Het is een van de belangrijkste Europese bedrijven op het vlak van duurzame mobiliteit van personen in gebouwen. Met een omzet van meer dan 800 miljoen euro en een team van meer dan 5.500 mensen biedt de onder-neming een belangrijke meerwaarde aan zijn vele klanten via het volledige producten- en dienstenplatform. Orona is met zijn uitgebreid bedrijfsmodel actief in twaalf Europese landen en verdeelt zijn producten in meer dan honderd markten. Op dit ogenblik zijn er wereldwijd meer dan 300.000 liften van Orona geïnstalleerd en beschikt de onderneming over de grootste productiecapaciteit van Europa voor volledige liften, waarbij er tot wel 30.000 liften per jaar geproduceerd kunnen worden. 

TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer Fides Invest (Antwerpen)
  • Architect Stramien (Antwerpen)
  • Hoofdaannemer(s) Democo (Hasselt)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details