Platform voor de bouw
Vandecasteele Houtimport, Aalbeke | Stijlvolle opslagloods voor tropisch hout

Vandecasteele Houtimport, Aalbeke | Stijlvolle opslagloods voor tropisch hout

Een gigantische opslagloods voor gedroogd hout realiseren die esthetiek en functionaliteit verenigt. Die opdracht werd voor Vandecasteele Houtimport tot een goed einde gebracht. In Aalbeke heeft het familiebedrijf nu liefst 37.000 vierkante meter extra houtopslag ter beschikking.

In Aalbeke, bij Kortrijk, beschikt Vandecasteele over een grote voorraad zachthout en tropisch en Amerikaans hardhout. Van over de hele wereld importeert het houtsoorten voor verdere verwerking. In meer dan 130 jaar maakte het familiebedrijf een sterke groei door. Niet verwonderlijk dus dat er nood was aan extra opslagruimte. Ingenieursbureau Topokor entte de nieuwe loods op de wensen van bouwheer Stefaan Vandecasteele. VL-Trac en Bohez voerden de staalbouw uit.

vandecasteele-02-kopieren

De afleiders zijn onzichtbaar weggewerkt door ze tijdens de montage in de stalen kokerkolommen te verbergen.

 

Aandacht voor esthetiek

Op architecturaal vlak moest de nieuwe loods aansluiten bij de bestaande gebouwen. De uitstraling van die gebouwen werd enkele decennia terug uitgetekend door wijlen Arthur De Geyter, de gerenommeerde architect die vanuit West-Vlaanderen op tal van projecten zijn stempel drukte. “We hebben de architectuur met typerende kappen van 10 meter overgenomen voor het nieuwe gebouw. Niet de meest economische manier van bouwen voor een opslagloods, maar wel één met een mooi effect”, schetst ingenieur Jan Vandaele van Topokor. “In de staalconstructie wijzigden we weliswaar de profilering. Net als vijftien jaar geleden – toen we de vorige uitbreiding van Vandecasteele mochten ontwerpen – werkten we met kokers.”

Door te kiezen voor kokers van 22 op 22 centimeter was er voldoende ruimte om de afwateringsbuizen weg te werken. “Esthetiek is een belangrijk aandachtspunt voor de bouwheer”, bevestigt de firma Bohez. “Zo moesten de afleiders bijvoorbeeld onzichtbaar weggewerkt worden. Dat losten we op door ze tijdens de montage in de stalen kokerkolommen te verbergen.” Alle kolommen kregen een coating met RAL 9010, een soort gebroken wit. Het resultaat is een strak geheel van uniforme staalconstructies, zonder zichtbare leidingen of tapmoeren.

De structuur en de lay-out van de nieuwbouw werden dus bepaald door de bestaande architectuur. De staalstructuur bestaat uit veertien beuken van 10 meter, met in het midden een overspanning van 20 meter. Omdat vrachtwagens in de middengang binnenrijden om te laden en te lossen, werd daar zonder ondersteunende kolommen gewerkt. Een moerbalk bood de oplossing.   

Ademende structuur voor optimale droging

Het aangevoerde hout wordt gestapeld in de loods. De materiaalkeuze is identiek aan die van de bestaande loodsen om de luchtcirculatie te optimaliseren. Zo werd de staalconstructie aan de buitenkant bekleed met hout. “De houten
gevels in Siberisch Lariks laten tocht door en het dak is opgebouwd uit golfplaten van vezel-
cement. Die werken als een ademende structuur en garanderen het natuurlijke droogproces. Tegelijk
voorkomt het vezelcement condensvorming binnen in het gebouw”, legt Johan Vanloot, zaakvoerder van VL-Trac, uit. Voor de oplevering kreeg de loods binnenin trouwens een laagje witte verf met het oog op een stijlvolle afwerking.

Uiteraard is een staalbouw van 37.000 vierkante meter een behoorlijk indrukwekkende klus. Enkele treffende cijfers brengen de omvang ervan verder in kaart. Jeroen Vanloot van VL-Trac: “Het gebouw meet 140 op 266 meter en bevat 1,2 miljoen kilo staal. Er werd 3,7 kilometer dakgoot geïntegreerd. Gedurende zes maanden – een strakke, maar realistische timing – waren er voortdurend tien tot vijftien arbeiders op de werf bezig met de montage.” VL-Trac en Bohez zijn vertrouwd met grote projecten, maar ook voor hen was dit een bijzondere realisatie. De aannemers haalden met deze ene opdracht 15 procent van hun jaarlijkse staalomzet.

vandecasteele-03-kopieren

Het gebouw meet 140 op 266 meter en bevat 1,2 miljoen kilo staal.

 

Voorlopig talud voor materiaalaanvoer

De houttransporten rijden de nieuwe opslagloods binnen via de bestaande hangars. Het spreekt voor zich dat het transport voor de bouwwerken de normale werking bij Vandecasteele niet mocht hinderen. De oplossing: een tijdelijke inrit aan de achterkant van de bouwwerf. Er werd een voorlopig talud aangelegd van de openbare weg naar de werf. Zo konden zowel de bouwwerken als de houtimport efficiënt naast elkaar verlopen.

Nu de nieuwe opslagloods operationeel is, centraliseert Vandecasteele een nog grotere houtvoorraad op zijn site. “Het bedrijf is tevreden, en wij zijn zeker trots op het resultaat. De uitvoering van de werken verliep vlot en de wensen van de bouwheer zijn ingevuld”, besluiten VL-Trac en Bohez.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details