Platform voor de bouw
Vernuftige communicatie- en comforttechnologie in  vooruitstrevende zorgomgeving

Vernuftige communicatie- en comforttechnologie in vooruitstrevende zorgomgeving

In een healing environment moet alles kloppen, en dus liet AZ Sint-Maarten niets aan het toeval over. Om het comfort van de patiënten en de werking van het zorgpersoneel te bevorderen, investeerde het ziekenhuis in gesofisticeerde communicatie- en comforttechnologie, die gecentraliseerd is op een veelzijdig IP-platform. Alle vereiste functionaliteiten zijn verenigd in een zorgmodule achter het bed en een gebruiksvriendelijke handterminal. Bovendien zijn eventuele wijzigingen of uitbreidingen eenvoudig te configureren via de achterliggende software.

BAZ

Performante communicatievoorzieningen zijn niet meer weg te denken uit een hedendaags ziekenhuis. In zijn zoektocht naar een geschikt concept kwam AZ Sint-Maarten al snel uit bij Televic Healthcare, dat met zijn verpleegoproepsystemen kind aan huis is in bijna 90 procent van de Vlaamse ziekenhuizen. “Het gaat om veel meer dan alleen ‘de rode alarmknop’”, benadrukt sales & marketing manager Tom Van Acker. “We ontwikkelen uitgebreide communicatieplatformen met tal van geïntegreerde zorgcommunicatie- en comforttechnologieën. AZ Sint-Maarten opteerde voor ons Interaxio-platform, een full IP-systeem dat zeer populair is in het zorgwezen. We hebben intussen al iets meer dan 25.000 Interaxio-schermen geplaatst in België, dus we waren zeker niet aan ons proefstuk toe.”

Twee devices
Het Interaxio-platform is in alle patiëntenkamers van AZ Sint-Maarten geïntegreerd en manifesteert zich – los van de complexe achterliggende sturingen en IT-gerelateerde maatregelen – via twee handige devices: enerzijds een touch­screen achter het bed voor het zorgpersoneel en anderzijds een handterminal voor patiënten (met zowel knoppen als touchscreen). “Wanneer verzorgers of verplegers een kamer betreden, melden ze zich eerst aan door hun Mifare-badge tegen de zorgmodule achter het bed te houden”, vertelt projectleider Killian Slabbinck. “Vervolgens kunnen ze – op basis van hun identificatie – verschillende zorggerelateerde functionaliteiten selecteren. AZ Sint-Maarten bepaalt bij het aanmaken van de verschillende badges zelf wie toegang heeft tot welke ruimtes en functionaliteiten, waarna die informatie in real time gekoppeld wordt aan het Televic-systeem. Iedereen die over een gevalideerde badge beschikt, kan dus meteen aan de slag met het Interaxio-platform.”

Zorgmodule
Eens ze aangemeld zijn op de zorgmodules, krijgen verzorgers en verplegers onder meer een overzicht van de patiëntenoproepen in de zone die hen is toegewezen. “Bovendien kunnen ze indien gewenst een spraakverbinding met patiënten in andere kamers tot stand brengen, zodat ze vanop afstand kunnen inschatten wat het eventuele probleem is en hoe urgent de oproep is. Die intercomfunctie is eveneens belangrijk om patiënten gerust te stellen en te laten weten dat hun oproep wel degelijk goed ontvangen is”, legt Tom Van Acker uit. “Het Interaxio-systeem is gekoppeld aan verschillende andere technologieën (zoals het wifinetwerk), maar is wel ontwikkeld om ‘zelfbedruipend’ te functioneren. Alle oproepen worden steeds gemeld op onze schermen, ook als die andere technologieën het laten afweten. Een cruciale garantie!”

televic-health_az-sint-maarten_20180802_057 kopiërenEens ze aangemeld zijn op de zorgmodules, krijgen verzorgers en verplegers onder meer een overzicht van de patiëntenoproepen in de zone die hen is toegewezen.

Handterminal
Patiënten beschikken in AZ Sint-Maarten over een zogeheten ‘handterminal’, een gebruiksvriendelijk IP-device met touchscreen. “Uiteraard bevat het toestel een alarmknop met geruststellingslicht, maar voorts kunnen ze er ook de verlichting mee aan- en uit te schakelen / bijregelen (zowel bedbalk- als algemene kamerverlichting) en de zonwering mee aansturen. Daarnaast fungeert de handterminal ook als afstandsbediening van de televisie en hebben we er zelfs een radiostreamingapplicatie in geïntegreerd. Patiënten kunnen kiezen of ze het geluid van radio en televisie uit hun handterminal of uit de luidspreker in de bedbalk willen laten komen.  

Bovendien biedt AZ Sint-Maarten ook een tv on demand-functie aan, die eveneens geïntegreerd is in ons IP-systeem. Tot slot is er in bepaalde kamers ook sprake van akoestische bewaking. Dit impliceert dat er een alarmsignaal verstuurd wordt als er gedurende een bepaalde tijd een bepaalde geluidswaarde wordt overschreden (een baby die huilt, een patiënt die roept, enzovoort)”, legt Killian Slabbinck uit.

Flexibiliteit
Een van de grote voordelen van het Interaxio-platform is dat het op maat te configureren is. Aangezien het een softwaregedreven systeem is dat via touchscreens bediend wordt, kunnen zorginstellingen bepaalde accenten leggen op basis van hun specifieke wensen en behoeften. “In AZ Sint-Maarten wordt sterk ingezet op spraaktechnologie, terwijl andere zorginstellingen er bijvoorbeeld heel wat domoticasturingen of administratieve functionaliteiten insteken”, aldus Slabbinck. “Het systeem kan ook mee-evolueren met eventuele nieuwigheden. Als er op termijn nieuwe functionaliteiten of bepaalde wijzigingen nodig zijn, kunnen we dat softwarematig configureren en hoeven er dus geen infrastructurele aanpassingswerken te gebeuren. Die flexibiliteit is een enorme troef, zeker voor AZ Sint-Maarten, dat het idee van afdelingen met een vast aantal kamers heeft laten varen omdat het op een zeer soepele wijze wil kunnen omgaan met zijn infrastructuur.”

Puntjes op de i
Televic Healthcare stond niet alleen in voor de communicatie- en comfortvoorzieningen in de patiëntenkamers, maar ook voor het intercomsysteem in de operatiezalen – aangepast op basis van de specifieke hygiënische eisen en inclusief verschillende soorten oproepen (anesthesist, kuisploeg …). “Dit vereist specifieke communicatieflows, zodat de oproepen meteen bij de juiste mensen terechtkomen”, weet Slabbinck. “Wat AZ Sint-Maarten zo’n aangenaam project maakte, was de drang van de bouwheer om de puntjes meteen op de i te zetten. Technisch directeur Jan Claesen en zijn team hadden van meet af aan een welomlijnde visie. Dit heeft ertoe geleid dat we drie maanden voor de opening van het ziekenhuis klaar waren en dat er een uitgebreide testfase kon plaatsvinden, waarbij we de laatste details in alle rust konden finetunen. Een verademing in vergelijking met sommige andere projecten, waarbij het soms een race tegen de tijd is om alles aan de praat te krijgen voor de eerste patiënt binnenkomt. AZ Sint-Maarten is wat ons betreft dan ook een voorbeeldproject waar we bijzonder trots op zijn.”   

Tekst Tim Janssens     |    Beeld Televic Healthcare
Uitgelichte afbeelding: 
Verzorgers en verplegers kunnen indien gewenst een spraakverbinding met patiënten in andere kamers tot stand brengen, zodat ze vanop afstand kunnen inschatten wat het eventuele probleem is en hoe urgent de oproep is.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details