Antwerpen Watt Toren en Electricity

De façade van de nieuwbouw bestaat uit gevelmetselwerk met een verspringend kruisverband van in- en uitspringende kop- en streklagen en accentueringen in gegalvaniseerde staalstrips.

02:14
21-06-2019

Watt Toren en Electricity, Antwerpen | Wonen en werken op voormalige Electrabelsite

Het Antwerpse Koning Albertpark en zijn omgeving hebben al een lange en niet alleen bouwkundig ongewone geschiedenis achter de rug. Het nieuwste bouwproject zet die traditie verder door de voormalige Electrabeltoren een tweede leven te geven en de achterliggende terreinen te herwaarderen.

De twaalf verdiepingen hoge Electrabeltoren, die na de huidige renovatie is omgedoopt tot Watt Toren, is het hoogste gebouw in de onmiddellijke nabijheid van het Koning Albertpark. Hij werd eind jaren 50 opgetrokken in het toen toonaangevende strakke modernisme, naar een ontwerp van Léon Stynen, Hugo Van Kuyck en Paul De Meyer, en is opgenomen in de inventaris van waardevol erfgoed. Projectontwikkelaar Life en aannemer IBS Bouw sprongen er dan ook erg omzichtig mee om. Na de verhuis van Electrabel – naar de omgeving van het Centraal Station – vormden ze de toren om tot een complex met eigentijdse kantoorruimtes voor creatieve bedrijven.

Antwerpen Watt Toren en Electricity

Grote aaneensluitende terrassen zorgen voor een mooi lijnenspel.

 

Creatieve hotspot

Het gevelaanzicht van de Electrabeltoren bleef ook na een grondige reinigingsoperatie behouden. Het creatieve karakter wordt er niet alleen bepaald door de nieuwe binnenarchitectuur, maar ook door de bedrijven die er al hun intrek namen, zoals productiehuis Panenka, BBSC Architects, Metis Advocaten, architectenkantoor Stramien, adviesbureau Holy 2 en communicatiebureau The Oval Office. Op de begane grond zijn een supermarkt, een verzekeringskantoor, een fitness en een koffiezaak gevestigd.”

Coworking

De opvallendste gebruiker is Fosbury & Sons, dat ruimte voor coworking aanbiedt. “Dat bedrijf heeft, naar een ontwerp van Going East, de hele eerste verdieping omgetoverd tot een aangename coworking space.
Ze slaagden erin om de lege ruimte met plafondhoogtes van meer dan 7 meter ter herverdelen aan de hand van een tussenvloer met aangename werkruimtes en Spaanse trap, waarop al diverse lezingen zijn gegeven”, vertelt Kris Luckx, gedelegeerd bestuurder van IBS Bouw. “Intussen heeft Fosbury & Sons ook de tweede en derde verdieping van de toren op gelijkaardige wijze heringericht, met een gezonde mix tussen oud en nieuw en het nodige respect voor de initiële architectuur van Stynen.”

Appartementen en studentenkamers

Op het terrein achter de Electrabeltoren, dat hoofdzakelijk als parking en stockagezone fungeerde, prijken nu twee volumes met nieuwe appartementen en studentenkamers. Een glazen passerelle verbindt beide constructies met elkaar. De verloren bovengrondse parkeerruimte is ruimschoots gecompenseerd op drie ondergrondse niveaus.

De nieuwbouw kreeg de naam Electricity. Hij biedt plaats aan 55 appartementen, negentien studentenstudio’s en tweehonderd ondergrondse parkeerplaatsen. De appartementen, met een oppervlakte van 56 tot 139 m³, tellen een tot drie slaapkamers. “Elk appartement is zo ontworpen dat de leefruimtes zuidelijk georiënteerd zijn, met ruime doorlopende terrassen en zicht op de binnentuin”, legt Luckx uit. “De omvangrijke ramen die de appartementen typeren, zorgen voor een fantastische lichtinval.”

Antwerpen Watt Toren en Electricity

Op de derde verdieping verbindt een strakke designpasserelle beide nieuwbouwvolumes. Om veiligheids- en planningsredenen werd ze volledig geprefabriceerd en in één beweging op haar plaats gehesen.

 

Gedeelde toegang voor wagens

Voor de aanleg van de nieuwe, ondergrondse parkeergarage liet IBS 18.000 m³ bodemmateriaal uitgraven en een 190 meter lange en 15 meter hoge grondkerende soilmixmuur optrekken. Projectleider Stijn Van de Zand: “Die is op meerdere niveaus verankerd. De constructie bestaat voor 95% uit ter plaatse gestort beton. In de ondergrondse volumes onder de Electrabeltoren hebben we de oude functies van keukens, archief- en stookruimtes ontmanteld en de volledige draagstructuur versterkt, zodat deze laatste de huidige belastingen van de gelijkvloerse verdieping kan opnemen. Deze zone is verder ingericht als ondergrondse parking en verbonden met de nieuwe parking onder het appartementsgedeelte.”

Vakmanschap

Voor het bovengrondse deel van de nieuwbouw gebruikte IBS ook prefabbeton, silicaatsteen en gevelsteen. Het gevelmetselwerk is overigens een staaltje van vakmanschap, met een verspringend kruisverband van in- en uitspringende kop- en streklagen en accentueringen in gegalvaniseerde staalstrips.

Een groot bufferbekken onder de binnentuin en boven op de parking staat samen met de groendaken in voor de buffering, het gebruik en de vertraagde afvoer van het regenwater. “Zowel de stabiliteit als de waterdichting van deze buffer hebben ons heel wat hoofdbrekens bezorgd, maar voor elk probleem vonden we een oplossing.”   

Tekst: Koen Mortelmans 
Beeld: Robbie Depuydt Photography

Bouwen aan Vlaanderen partners

Bouwinfo

Bouwheer
Life (Antwerpen)

Architect
POLO Architects (Antwerpen)

Hoofdaannemer
IBS Bouw (Melsele-Beverenz)

Linden, De VictorieSafety Award