Wat maakt bedrijven tot bedrijven die ‘gezien’ worden? Waar kijkt men naar als men kiest om met een bepaald bedrijf in zee te gaan? Gaat het dan voornamelijk over prijs, of ook om kwaliteit, betrouwbaarheid, professionaliteit, imago? Wel, het antwoord is ‘alles’. De markt is veeleisend, de lat ligt hoog, de concurrentie is groot. Een moeilijke oefening, want hoe cover je als bedrijfsleider al deze zaken? Ingrid Nys, CEO van NOA Trainings, kent de succesformule: “Investeren in een veiligheidscultuur is dé sleutel om een professioneel, rendabel bedrijf uit te bouwen.”
“Een professioneel, rendabel bedrijf bouw je met professionele mensen. Investeer in hen, leid hen op, zorg voor hen, betrek hen, maak hen betekenisvol. Je zal een team creëren dat voor jou net dat ietsje meer overheeft om het verschil te maken, omdat ze je respecteren”, weet Ingrid Nys. “Een goed team zorgt ook voor elkaar. Minder arbeidsongevallen, minder werkverzuim, minder schade: het zijn zaken die doorgaans niet rigoureus gemeten worden, maar die leiden tot minder kosten, een beter rendement en meer efficiëntie. Door te zorgen voor je mensen, zal ook de kans op ziekteverzuim en burn-out verminderen. Veiligheid is dus meer dan regels en wetgeving, het gaat om waarden.”
Om bedrijven te kunnen helpen bij het ontwikkelen van een volwaardige veiligheidscultuur richtte NOA Trainings de NOA Academy op. “In het kader hiervan hebben we een hoogwaardig traject uitgebouwd, waar iedereen in de onderneming bij betrokken wordt. Het is onze ambitie om veiligheid te introduceren als een vaste bedrijfswaarde, in een open feedbackcultuur. Daarbij denken we altijd mee na over een vlotte implementatie en garanderen we regelmatige opvolging, evaluatie en bijsturing. Een goede veiligheidscultuur zal bedrijven tot een aantrekkelijke, competitieve werkgever maken, waar mensen met plezier willen werken!”