Platform voor de bouw
Wijnegem, Blommaert | Betonnen kader voor scheepsluiken

Wijnegem, Blommaert | Betonnen kader voor scheepsluiken

Blommaert Aluminium Constructions is marktleider inzake het ontwerp en de productie van scheepsluiken in aluminium, met vestigingen in Rotterdam en langs het Albertkanaal in Wijnegem, waar het binnen de beperkingen van het terrein een nieuwbouw heeft laten optrekken. Een schoolvoorbeeld van efficiënt en compact bouwen …

Op het eerste gezicht lijkt er nog heel wat ruimte beschikbaar langs het Albertkanaal. Maar dat is slechts schijn, vooral in de omgeving van Antwerpen. De bedrijven die er al gevestigd zijn, hebben er doorgaans alleen hun eigen terrein ter beschikking voor verdere groei. Dat geldt ook voor Blommaert, dat ingeklemd is tussen de ‘stokerij’ van antiquair Axel Vervoordt en Frisomat. Gelukkig kon het wel eerst het terrein van de derde buur overnemen.

Puzzelen en stapelen

“Op deze vrijgekomen ruimte van amper 2.400 m² moesten we zowel een nieuwe bedrijfsruimte van 1.800 m² als een parking, buitenstockage en 400 m² kantoorruimte tot stand brengen”, vertelt architect Sebastian Mortelmans. “Creatief stapelen en puzzelen was dan ook de boodschap om dit programma te kunnen realiseren.” Daarom tekende hij de buitenstockage in op de daken van het bedrijfsgebouw en het parkeergebouw. “We hebben de twee torenkranen waarmee schepen worden geladen en gelost eenvoudigweg boven op het kantoorgebouw geplaatst. Dat is beperkt qua horizontale oppervlakte, maar omvat wel een aanzienlijk aantal verdiepingen. Daarvoor een bouwvergunning krijgen was geen probleem. We zouden hier zelfs tot 30 meter hoog mogen bouwen.” De plaatsing van de torenkranen bracht wel met zich mee dat de draagstructuur veel robuuster moest zijn dan die van een traditioneel kantoorgebouw. “Hij is bestand tegen belastingen tot 1.000 kilogram per vierkante meter”, verduidelijkt Jonathan van Loon, projectleider bij aannemer Cosimco.

Exoskelet

Het kantoorgebouw telt acht bovengrondse niveaus, en het parkeergebouw drie. Zowel het nieuwe volume als de oude gebouwdelen zijn gebundeld in een stoere structuur die tegelijk verwijst naar het industriële karakter van de onderneming en de kanaalomgeving. “Het gaat om een exoskelet van beton en staal”, legt Mortelmans uit. “Diverse vakken van het magazijn en de parking zijn netjes ingepakt in vakken van dit skelet. Door deze structuur konden we ook ‘hapjes’ uit het kantoorvolume trekken, zodat het een aangenamere aansluiting kreeg met de buitenwereld en meer daglicht kan laten binnenvallen.” Het exoskelet is op verschillende plaatsen opgevuld met verticaal, levend groen. Dit veraangenaamt het uitzicht – vooral dat van het parkeergebouw.

Het kantoorgebouw telt acht verdiepingen, en het parkeergebouw drie. Beide bieden stockagemogelijkheid op het dak.

 

Huurders

Het nieuwe kantoorgebouw staat vlak langs de kade en biedt mooie vergezichten op de verdiepingen. De overkant van het kanaal oogt vrij groen door de aanwezigheid van een riante villawijk en een verderop gelegen site voor drinkwaterwinning. “Wonen langs het water is al lang erg populair”, stelt Jack Berben, commercieel directeur bij Cosimco. “Vandaag stel ik echter steeds vaker vast dat het uitzicht ook in kantoorgebouwen een bepalende factor wordt.”

Het Nederlandse Antom Beheer en de Vlaamse investeringsgroep Buysse en Partners, die samen eigenaar zijn van Blommaert, zagen de uitbreiding in een breder perspectief en denken op lange termijn. De kantooroppervlakte is vier keer groter dan wat Blommaert nu nodig heeft. Het gebruikt momenteel slechts twee van de acht niveaus. “De overige niveaus werken we casco af, inclusief klimaatplafonds en verhoogde vloeren”, zegt Berben. “De bouwheren zijn van plan om ze te verhuren aan andere ondernemingen met interesse in deze groenblauwe omgeving. Over de binnenindeling kunnen de huurders zelf beslissen.” Blommaert Aluminium ziet het alvast zitten: “De uitbreiding zal ervoor zorgen dat we klaar zijn voor onze verdere groei en internationalisering!”   

Denkoefening over water

Langs het Albertkanaal zijn heel wat leveranciers van overwegend primaire bouwmaterialen gevestigd. “We hebben dan ook onderzocht of het zinvol kon zijn om de bouwmaterialen via het water te laten aanvoeren”, zegt de architect. “Dat wordt vandaag sterk gepropageerd als minder milieu-belastend dan transport over de weg, maar uiteindelijk is het toch met behulp van vrachtwagens moeten gebeuren. Transport per binnenschip is alleen zinvol voor erg grote volumes – groter dan wij hier nodig hadden. En voor elementen zoals de prefabbetonstructuren zou het economisch helemaal zinloos zijn. Die worden immers op afroep geleverd, in hoeveelheden die we meteen kunnen verwerken. De langste kolommen zijn wel 10 meter lang en reiken drie verdiepingen hoog. De langste welfsels zijn zelfs 15 meter lang. Desondanks was het een interessante denkoefening.”

Het exoskelet is op verschillende plaatsen opgevuld met verticaal, levend groen.

 

Atypische volgorde

Cosimco vatte de werken kort voor de zomer van 2019 aan, te beginnen met de nodige afbraakwerken. De eerste palen werden begin augustus in de grond geheid. “De bouwwerken moeten volledig voltooid zijn tegen het bouwverlof van 2020”, verklaren Berben en Van Loon. “Die timing wordt wel bemoeilijkt door de atypische volgorde van de werken, in combinatie met de beperkte oppervlakte van het terrein.” Blommaert wilde het kantoor al tegen begin 2020 in gebruik nemen, zodat de ruwbouw er al eind 2019 moest staan. Daarom moest dit volume eerst afgewerkt worden. “Maar op die manier werd de rest van de bouwzone minder toegankelijk, want ook het personeelsverkeer en de bedrijfsactiviteiten moesten tijdens de werken gewoon verder kunnen gaan. Tegen de zomer van 2020 zullen we dus volledig klaar zijn.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details