Langs de Groeningenlei in Kontich heeft mobiliteitsbedrijf D’Ieteren verschillende bestaande autogarages en toonzalen gecentraliseerd in een gloednieuw gebouw. Bestaande en nieuwe klanten van Auto Natie Group, Brussels Auto Group, D’Ieteren Centers en Jennes nv kunnen in dit D’Ieteren Mobility Center terecht om hun wagens van de merken Volkswagen, Audi, Seat, Cupra en Škoda te laten nakijken, herstellen of om nieuwe wagens aan te schaffen. “Dit is de eerste keer dat we zo ver gingen in het concept ‘build to suit’”, aldus Bram De Paepe van projectontwikkelaar LCV Real Estate.
De Groeningenlei, die een belangrijke verbindingsweg tussen de E19, de Boomsesteenweg (A12) en de Expressweg (N171) vormt, is een strategische locatie voor dit bijzondere project. LCV Real Estate, een toonaangevende Belgische projectontwikkelaar van industrieel vastgoed, verwierf eerder al deze gunstig gelegen site langs de E19. Na de afbraak van de verouderde bebouwing – waarin vroeger transportbedrijf Groeninghe was gevestigd – creëerde LCV er ruimte voor een state of the art faciliteit die volledig op maat is ontworpen voor D’Ieteren Mobility Company.
LCV richtte zich met dit project vooral op de lange termijn, met een sterke focus op duurzaamheid en aanpasbaarheid van de gebouwen. Deze turnkey build to suit, met zijn geavanceerde technologieën en milieuvriendelijke benaderingen, is een voorbeeld van hun streven naar toekomstgerichte oplossingen in industrieel vastgoed.
“Aanvankelijk was het onze bedoeling om hier een bedrijvencomplex met diverse kmo-units en kantoren te bouwen”, blikt Bram De Paepe, investment director bij LCV, terug. “Via het gemeentebestuur van Kontich kwamen we echter in contact met D’Ieteren, dat op zoek was naar een geschikte locatie. Dit leidde tot een perfecte match en een nieuwe omgevingsvergunning voor een gebouw dat volledig op maat van de gebruiker is ontworpen. LCV Real Estate blijft eigenaar en D’Ieteren Mobility Company huurt het volgens een langetermijncontract.”
Het nieuwe gebouw is zo ingeplant dat de meeste bestaande loofbomen bewaard bleven, waardoor een mooie groenbuffer met wilgen, berken en andere streekeigen soorten ontstond. “Het gebouw heeft een totale vloeroppervlakte van 21.061 m² en bevindt zich op een perceel van 21.867 m². Doordat deze oppervlakte verspreid is over vier niveaus, bedraagt de footprint slechts 5000 m²”, zegt Paul Eeckhout, projectleider bij LCV. “Die keuze betekende ook dat we 2000 m² bestaande verharding konden verwijderen en het ruimtelijk rendement konden optimaliseren. Bovendien hebben we een deel van de site moeten saneren, omdat door de activiteiten van de vorige gebruikers een stukje brownfield was ontstaan.”
Hoewel een deel van de aangeboden wagens nog op traditionele brandstoffen rijdt, verbruikt het gebouw zelf geen fossiele brandstoffen. Dit dankzij de installatie van lucht-luchtwarmtepompen en zonnepanelen met een piekvermogen van 5.558 kW op het dak. “Hiermee is onze aanpak veel duurzamer dan wat de wetgeving oplegt”, benadrukt Paul Eeckhout.
Bezoekers kunnen zich via personenliften naar de verdiepingen begeven, terwijl voor de wagens toegangshellingen zijn gebouwd. Elke verdieping en het dak zijn voorzien van ruime parkeergelegenheid (396 plaatsen in totaal). Wie op zoek is naar een nieuwe wagen kan zich gemakkelijk van de ene naar de andere toonzaal begeven en een testrit maken met een van de beschikbare demowagens.
D’Ieteren koestert de ambitie om in zijn kersverse Mobility Center jaarlijks drieduizend nieuwe en 650 tweedehandswagens te verkopen en 27.000 wagens te onderhouden of te herstellen. De trajecten van de nieuwe wagens en de wagens die binnenkomen voor onderhoud en/of herstelling zijn strikt gescheiden. Achter het hoofdgebouw liet LCV een aansluitende loods optrekken, waar nieuwe wagens ‘post delivery’ gewassen en gebruiksklaar gemaakt worden.
“Dit is de eerste keer dat we zo ver gingen in het concept ‘build to suit”, legt Bram De Paepe uit. “Een carwash op de eerste verdieping en een dakparking zijn geen alledaagse vragen. Tegelijk blijft het wel een erg flexibel gebouw. Mocht er ooit een andere gebruiker zijn intrek willen nemen, dan kunnen we het gemakkelijk herindelen en herinrichten tot bijvoorbeeld een kantoorgebouw.”
Een verzamelplaats voor tientallen gloednieuwe wagens moet vanzelfsprekend grondig beveiligd worden. Bovendien wou D’Ieteren graag gebruikmaken van de recentste mogelijkheden op het vlak van audio en intelligente automatische identificatie. Daarvoor klopte Ceratec, dat in Kontich instond voor de algemene elektriciteitswerken, aan bij specialist DLC System Integrator uit Wingene.
Tekst Koen Mortelmans | Beeld Jelle Jansegers, DLC System Integrator
“Na mijn bachelorstudie elektronica werkte ik eind de jaren 90 voor een groothandel in elektro”, vertelt Bart De Loof, oprichter en zaakvoerder van DLC System Integrator. “Daar werd ik vaak geconfronteerd met de problemen waarmee de bouwheer, de architect en het elektriciteitsbedrijf in de praktijk te maken kregen. Een van de belangrijkste problemen was het vinden van een efficiënte combinatie van producten van verschillende fabrikanten. Met deze achtergrond heb ik, intussen bijna een kwarteeuw geleden, DLC opgericht als systeemintegrator.”
Uitvoerig overleg
De plaatsing van een geïntegreerd systeem voor zowel inbraakbeveiliging, toegangscontrole, camerabewaking, branddetectie en audiocommunicatie vergde een uitgebreide voorstudie. “We pleegden hiervoor uitvoerig overleg met niet alleen onze opdrachtgevers, maar ook met de eindgebruikers. Want boven op het antidiefstalkarakter zetten wij onze beveiligingstechnieken graag in als een alledaags werkmiddel voor de eindgebruiker. Dit vereist absoluut een ruim inzicht in de dagelijkse activiteiten on-site”, aldus Bart De Loof. “Alleen al voor de slimme toegangscontrole gaat het om meer dan veertig poorten en veertig deuren. Camera’s zijn er niet alleen om bezoekers met slechte bedoelingen af te schrikken. Ze zijn ook erg nuttig om bijvoorbeeld dagelijkse routines te evalueren of de oorzaak van eventuele calamiteiten te identificeren. D’Ieteren vond het ook handig dat we via onze afdeling multimedia een audio-installatie konden aanbieden, die het gebruikt voor achtergrondmuziek en berichten in het Mobility Center.”
Artificiële intelligentie
“Onze technische oplossingen maken deel uit van een wereld die voortdurend verder verandert”, benadrukt Bart De Loof. “Projecten zoals het D’Ieteren Mobility Center zijn dan ook een ongoing story. Vanuit onze ervaringen in de sportwereld hebben wij hier CaaS (Camerabewaking as a Service) aangeboden. Daarbij leveren we performante Hanwha Vision-camera’s via een all-inhuuroplossing, inclusief AI-modeltraining. Na vijf jaar kan de klant tegen dezelfde maandelijkse prijs camera’s kiezen met een hogere resolutie, zodat hij nog performantere AI-modellen kan inzetten en nog meer acties kan automatiseren. De huidige toepassingen identificeren onder andere automatisch binnenrijdende wagens.”
Palmares
DLC System Integrator stond eerder al in voor de systeemintegratie van beveiligingsactiviteiten in onder meer het sorteermagazijn van DPD in Vilvoorde, kantoorgebouw MG Square in Sint-Denijs-Westrem, transportbedrijf Eutraco en metaalbedrijf Armasteel in het havengebied van Gent en metaalverwerker 247TailorSteel in Hooglede.
IRS Haegeman – Lichtstraten
IRS (Isotherm Roof Systems) Haegeman leverde en plaatste in het D’Ieteren Mobility Center de beglaasde aluminium lichtstraten, een van de belangrijkste specialiteiten van het bedrijf uit Ninove en Erembodegem. “Naast beglaasde lichtstraten staan we vooral in voor het plaatsen van sandwichpanelen van Joris Ide, Kingspan en Rex. Meestal gebeurt dit in het kader van renovatieprojecten”, vertelt projectleider Thomas Haegeman. “We onderscheiden ons op de markt door all-inoplossingen aan te bieden, tegen een vaste prijs. Dit is mogelijk doordat we het volledige proces in eigen hand kunnen houden.” Zo voerde IRS Haegeman in Kontich ook het verticale transport van de lichtstraten – tot op een hoogte van 15 meter en 45 meter ver op het dak – uit met de eigen torenkraan. “Vanuit onze renovatieachtergrond staan we heel sterk in het snel aanpakken en oplossen van mogelijke problemen op de bouwplaatsen. Zo kunnen we in ons atelier door onszelf aangepast plooiwerk in aluminium of een ander plaatmateriaal produceren, met korte levertijden op de plaats van bestemming.” In het D’Ieteren Mobility Center installeerde IRS Haegeman lichtstraten van Velux. “Qua afmetingen was dit geen uitzonderlijke opdracht, maar de combinatie van drie lichtstraten maakte dat hij in zijn totaliteit wel vrij omvangrijk was. De ontwerpfase nam veel tijd in beslag. Dat kwam doordat er verschillende mogelijke oplossingen tegen elkaar werden afgewogen, zoals een lessenaarsdak of beloopbaar tegenover niet-beloopbaar. Daardoor werd de uitvoeringstermijn wel erg kort: drie maanden voor de productie en één maand voor de installatie. Het gaat om maatwerk, voor elk onderdeel maakten we een afzonderlijke productietekening.”
IRS Haegeman kwam tot stand in 1983 en is nog altijd een (h)echt familiebedrijf. Het werkte al regelmatig samen met zowel Willy Naessens Industriebouw als LCV Real Estate. Opvallende referenties met lichtstraten zijn onder meer de nieuwe vestiging van Renson langs de E17 in Kruisem, de kantoren van Velux in Waver en Campus Cadix (Scholen van Morgen) in Antwerpen.