Op Limburg DC, de universitaire campus in Diepenbeek, verrijst deze dagen naast een ‘Health Campus’ ook een ‘Bouwcampus 2.0’, die op termijn moet uitgroeien tot het kloppende hart van innovatie in de bouwsector. Out of the box denken was dan ook een vereiste bij de realisatie van het nieuwe parkeergebouw langs de Universiteitslaan, dat het pad moest effenen voor de verdere ontwikkeling van de site. Missie geslaagd, met dank aan een duurzaam, modulair en circulair ontwerp dat alle toekomstige
opties openhoudt.
Zeg niet langer Wetenschapspark of Campus Diepenbeek, maar Limburg DC. Om de bouw- en onderwijscampus verder vorm te geven en de lat voortaan (nog) hoger te leggen, tekende POM Limburg in samenwerking met Universiteit Hasselt, hogescholen PXL en UCLL, bouwfederatie Embuild Limburg, investeringsmaatschappij LRM en de gemeente Diepenbeek een ambitieus masterplan uit. Het nieuwe parkeergebouw op Bouwcampus 2.0 is de eerste exponent hiervan. Het flankeert de hoofdzetel van Embuild Limburg, telt vier verdiepingen en biedt in eerste instantie plaats aan 350 wagens. In de toekomst kan die capaciteit eventueel nog opgekrikt worden tot vijfhonderd wagens via een uitbreiding in de hoogte, zodat de campus zijn autoluwe karakter kan behouden.
Het nieuwe parkeergebouw is de vrucht van een Design & Build-project, waarvoor Jaspers-Eyers Architects, Democo en Debuild de krachten bundelden. “De vraag was om een duurzaam, modulair gebouw te creëren dat klaar is voor de toekomst”, vertelt Gunther Segers, projectarchitect bij Jaspers-Eyers Architects. “Dit impliceert niet alleen dat het is opgebouwd met duurzame materialen en voldoet aan alle hedendaagse normen, maar ook dat het aanpasbaar is aan evoluerende behoeften en later eventueel een andere functie kan krijgen. Door van meet af aan rekening te houden met een toekomstige herbestemming en onder meer de vloerniveaus te verhogen, kunnen er in de toekomst probleemloos kantoor- of woonunits met valse plafonds ingericht worden. Ook qua opbouw is dit ingecalculeerd, meer bepaald door de parkeerzones aan de buitenzijde van het rechthoekige volume te oriënteren en de hellingbaan centraal in te planten. Dit biedt de mogelijkheid om deze laatste af te breken en te vervangen door een grote vide, met aangename doorzonruimtes aan weerszijden. De trappenkokers aan de twee uithoeken van het rationele gebouw zorgen voor een logische circulatie. Door in te zetten op functionele herbruikbaarheid willen we de sloop van het complex zo lang mogelijk uitstellen en de milieu-impact aanzienlijk reduceren.”
Ook in andere opzichten is het nieuwe parkeergebouw duurzaam en toekomstgericht. Zo werd het grotendeels opgetrokken boven op de bestaande parkeerverharding en is de ruimtelijke footprint minimaal – zelfs bij een eventuele uitbreiding en capaciteitsverhoging – waardoor er meer plaats overblijft voor omringend groen. Dit komt de landschappelijke integratie ten goede, net als de keuze voor een opmerkelijke houten gevelbekleding. “Het verticaal houten latwerk, dat is opgehangen aan de betonnen structuur, resulteert in een expressieve dynamiek. Bovendien zijn de houten gevelelementen volledig demonteerbaar en kunnen ze nadien elders toegepast worden, conform het product as a service-principe. De focus op circulariteit leidde tevens tot de opmaak van een materialenpaspoort, wat de traceerbaarheid en herbruikbaarheid van de toegepaste materialen moet bevorderen. Tot slot is het complex uitgerust met elektrische laadpunten, energiezuinige ledverlichting en binnenkort ook met zonnepanelen. We hebben boven op het dak alvast een staalstructuur met de juiste helling en oriëntatie voorzien, zodat er een PV-installatie kan worden geplaatst waar ook de andere toekomstige gebouwen op de campus gebruik van zouden kunnen maken”, legt Gunther Segers uit.
Om de bouwtijd zo kort mogelijk te houden, werd er geopteerd voor het gebruik van stapelbare prefabmodules. “In combinatie met de efficiënte uitvoering en de prima samenwerking met aannemer Democo maakte dit dat het parkeergebouw in recordtempo kon worden gerealiseerd, ondanks vele natte periodes en de drassige ondergrond”, stipt Gunther Segers aan. “In november 2023 zijn de grondwerken gestart en in augustus 2024 was het gebouw opgeleverd, ruim op tijd voor de start van het nieuwe academiejaar. We zijn trots op het eindresultaat. Via de realisatie van de Bouwcampus 2.0, die hoofdzakelijk plaats zal bieden aan geavanceerde test- en onderzoeksinfrastructuur, wil de provincie Limburg zich profileren als een koploper inzake futureproof en circulair bouwen. Met dit parkeergebouw geven we alvast het goede voorbeeld!”
AB Associates – Stabiliteitsstudie en uitvoeringstekeningen
Van voorontwerp tot uitvoeringstekeningen: ook studiebureau AB Associates was erg nauw betrokken bij de realisatie van het nieuwe parkeergebouw op Bouwcampus 2.0. “We zaten al vanaf de selectiefase mee rond de tafel en voerden de stabiliteitsstudie uit. Onze tekenafdeling modelleerde de volledige betonstructuur in BIM. Daarnaast werkten we ook het funderingsconcept uit en maakten we de uitvoeringstekeningen van de stalen doorrijbeveiliging en de houten gevelbekleding”, vertelt Koen Vertessen, bestuurder bij AB Associates. “Qua structuur zit er best wel wat repetitiviteit in het gebouw. De vloerplaten rond de centrale hellingbaan hebben een vrije overspanning van circa 16 meter, wat resulteert in open parkeerzones en mogelijkheden biedt voor een eventuele toekomstige herbestemming. Qua detaillering kwam er wel wat engineering aan te pas om bepaalde structurele knopen van meet af aan goed aan te pakken. En gezien de aanwezigheid van zettingsgevoelige lagen in de ondergrond moesten we met een paalfundering werken. Alles is echter prima verlopen. We hadden al meermaals samengewerkt met hoofdaannemer Democo en studiebureau technieken AE+, dus dat was een groot voordeel. Met Jaspers-Eyers Architects was het de eerste kennismaking, maar ook die verstandhouding was uitstekend. We kijken dus erg positief terug op dit mooie project, zeker omdat het een fraaie blikvanger in de omgeving is!”