Sinds 2006 krijgt de stationsomgeving in Brugge een volledige make-over. Ten zuiden van het stationscomplex is onlangs nog een architecturale nieuwbouw gerealiseerd. Met de oplevering van deze derde fase is Nieuw Brugge alweer een stap dichter bij de finale afwerking.
Fase 3 van Nieuw Brugge omvat twee gebouwen. In het eerste zijn kantoren en een bedrijfsrestaurant ingericht voor Proximus, evenals een nieuw Radisson Blu-hotel met 106 kamers. Boven op dit imposante volume zijn suites, achttien luxeappartementen en vergaderzalen voorzien. Het aanpalende gebouw huisvest dertig appartementen en gelijkvloerse commerciële ruimtes. Tussenin bevindt zich een groen binnenplein.
“Met Nieuw Brugge creëren we in principe een nieuw stadsdeel”, legt Stefan Schoonderbeek, projectarchitect bij BINST ARCHITECTS, uit. “Het is een mix van zo veel mogelijk functies, zowel in het volledige project als op dit specifieke kavel. De appartementen, de kantoren en het hotel met brasserie zorgen de hele dag voor leven in de brouwerij.” Wonen, werken en ontspanning op één site: Nieuw Brugge is een wijk die complementair is met de rest van de stad.
Brugge staat bekend om zijn historische gebouwen. De middeleeuwse architectuur typeert zich door donkere kleuren. Die trend weerspiegelt zich ook in Nieuw Brugge, zij het met een verfrissende,
moderne twist. Stefan Schoonderbeek: “Het hoofdvolume – met de kantoren van Proximus, het
hotel en de appartementen – combineert een lichte, witte betongevel met aluminium panelen in een donkerbruine tint. Het frisse wit valt als het ware als een voile over het grote gebouw. De fijne panelen trekken dan weer het middeleeuwse gevoel uit de binnenstad door. We ontwierpen ze op maat van dit project.” Metadecor produceerde de panelen met hun typerende 3D-patroon.
Behalve als ontwerper trad BINST ARCHITECTS ook op als interieurarchitect. Het liet het 3D-patroon van de unieke aluminium gevelpanelen terugkeren in de binneninrichting van het hotel. Zo is het gebouw een samenhangend geheel, met terugkerende accenten en verrassende contrasten. Het kleinere volume, dat uitsluitend appartementen en commerciële ruimtes op het gelijkvloers omvat, is opgetrokken in donkerbruine bakstenen en bruin beton. De woningen beschikken stuk voor stuk over een ruim terras met zicht op het Brugse erfgoed.
Voor hoofdaannemer Interbuild brachten de bouwwerken enkele specifieke uitdagingen met zich mee. Zeker ook op het vlak van timing. De kantoorruimte van Proximus was al in gebruik toen het hotelgedeelte en de luxeappartementen nog in opbouw waren. “Het was dus belangrijk om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken voor de kantoormedewerkers. Soms was het echter onvermijdelijk, bijvoorbeeld wanneer er boorwerken moesten gebeuren”, weet projectleider Liesbet De Decker. “Maar we bundelden de werkzaamheden die overlast met zich meebrachten zo veel mogelijk op twee vaste dagen – donderdag en vrijdag. Zo was het personeel hoe dan ook drie dagen verzekerd van een rustige werkomgeving. Gedurende de verschillende fases van het project moesten we trouwens geregeld tijdelijke constructies voorzien.”
Het grootste gebouw – dat Proximus, Radisson Blu en de luxeappartementen herbergt – is opgetrokken in houtskeletbouw. Voor Interbuild was het een van de grootste houtskeletbouwprojecten dat het al uitvoerde. De gevel is afgewerkt als open façade, met witte Petrarch-panelen en bruine panelen uit geperforeerd aluminium. “De waterdichte afwerking van die open gevel was wel een uitdaging. Maar het effect van de geperforeerde panelen is zeer geslaagd”, aldus De Decker.
Nieuw Brugge wil zeker geen alleenstaand geheel zijn. Integendeel. De dialoog tussen de stad en de nieuwe wijk is cruciaal. Dat bewijzen de knipogen in de architectuur én de faciliteiten. Het Radisson Blu-hotel kan bijvoorbeeld het toerisme aanzwengelen. Al profiteren ook bewoners en bezoekers mee van het project rond het station. “We voorzagen een drielaagse parking – deels ondergronds – die aansluit op de bestaande stationsparking. Een deel van de parkeerplaatsen is privaat, voor de bewoners van de appartementen. Zij stallen hun wagens in een afgesloten gedeelte. De rest van de parkeerplaatsen is publiek toegankelijk. De parkeerplaatsen zijn dus zowel bestemd voor lokale gebruikers als voor interlokale gebruikers, namelijk bezoekers van de stad en forenzen. Een keuze voor efficiënt ruimtegebruik op een mobiliteitsknooppunt als de Brugse stationsomgeving: de parking staat niet de helft van de dag leeg. Die synergie met de stad was voor ons een cruciale doelstelling”, besluit Stefan Schoonderbeek.