Platform voor de bouw
Quartier Bleu, Hasselt | Letterlijk en figuurlijk grensverleggend

Quartier Bleu, Hasselt | Letterlijk en figuurlijk grensverleggend

Quartier Bleu creëert unieke woon- en winkelbeleving langs Hasseltse Kanaalkom

Ook Hasselt is voortaan een ‘stad aan het water’. Dankzij de realisatie van Quartier Bleu is de idyllische Kanaalkom eindelijk een volwaardig deel van het historisch centrum. Anderzijds geeft dit langverwachte megaproject met twaalf residenties, meer dan vierhonderd appartementen, veertien stadswoningen, een vijftigtal retail- en horecazaken en een ondergrondse parking voor 2.350 wagens de bruisende binnenstad extra ademruimte. Een totaalplaatje dat zijn effect zeker niet mist. “De mix van comfortabele appartementen en stadswoningen, de nieuwe winkelboulevard en de gezellige kade met horecazaken en prachtige terrassen creëert een unieke beleving die in weinig andere Belgische steden te evenaren is”, klinkt het unaniem.

‘Binnenvaart en binnenstad worden één’: zo zou je de metamorfose die Hasselt deze dagen ondergaat kunnen omschrijven. Tal van nieuwe ontwikkelingen zorgen ervoor dat de ongerepte Kanaalkom eindelijk kan uitgroeien tot een volwaardig deel van het centrum, al was het toch vooral wachten op de realisatie van Quartier Bleu om de intuïtieve grens rond de zogeheten Groene Boulevard (lees: de kleine ringweg rond de stad) definitief te doen vervagen. Deze gloednieuwe stadswijk verrees op een braakliggende site van meer dan 30.000 m² tussen de Slachthuiskaai en de Armand Hertzstraat, die voordien tegen wil en dank plaats bood aan discotheek de Versuz en een grote openluchtparking. Quartier Bleu herbergt meer dan vierhonderd diverse wooneenheden – van kwalitatieve appartementen over stadswoningen met zadeldaken tot luxueuze penthouses op de bovenste verdieping – die zijn ondergebracht in elf stijlvolle gebouwen met klinkende namen als Docklife, Riverside, The Meridian, CityGarden, The Connector, Pontoon en Docksite. Voorts is er 25.000 m² winkel- en horecaruimte voorzien voor liefhebbers van ‘shopping, wining & dining’, gegroepeerd rond een heuse winkelboulevard en een prachtige kade met zuiderse allures. Parkeren kan in een omvangrijke ondergrondse garage met drie niveaus en circa 2.350 plaatsen, waarvan er 500 bestemd zijn voor de bewoners van Quartier Bleu en 1.850 voor het grote publiek, als onderdeel van stads-parking ‘Blauwe Boulevard’. De zogeheten ‘Connector’, een fraai afgewerkte ontmoetingsruimte met enkele extra winkels die qua look & feel doet denken aan een havenomgeving, zorgt ervoor dat het boven- en ondergrondse gedeelte naadloos in elkaar overlopen.    

“De onderbouw vormde in constructief opzicht de grootste uitdaging”, aldus projectleiders Bert Jacobs (HOUBEN) en Paul Franck (STRABAG Belgium).

 

Ijzersterk concept

Quartier Bleu is het geesteskind van Chateaux Real Estate (de vastgoedpoot van Group Onclin) en architect Alfredo De Gregorio (De Gregorio & Partners), die eind vorige eeuw de eerste ideeën uitwerkte. Het project gaat dus al een hele tijd mee, al was het wachten tot 2013 alvorens alles in een stroomversnelling terechtkwam. Toen stapte Matexi mee aan boord als nieuwe aandeelhouder van nv Kanaalkom, de vennootschap die de realisatie van Quartier Bleu in goede banen leidde. “In september 2014 was de bouwvergunning rond en in 2016 zijn de sloop- en grondwerken gestart”, vertelt Geert Lambrechts, business manager bij Matexi. “Eind 2017 was de parkeerkelder klaar en begin 2018 is de realisatie van de bovenbouw van start gegaan. Als je ziet waar we nu staan, kan je niet anders dan concluderen dat het de voorbije jaren enorm snel is gegaan.”

De ‘Connector’, een fraai afgewerkte ontmoetingsruimte met enkele extra winkels, zorgt ervoor dat het boven- en ondergrondse gedeelte naadloos in elkaar overlopen.

 

Het ijzersterke concept staat als een huis, vindt Lambrechts. “De Kanaalkom als nieuw baken voor Hasselt en Limburg, het versterken én uitbreiden van de binnenstad via een doordachte mix van stedelijke functies, het herwaarderen van de ooit zo bloeiende Gelatinesite, het aantrekkelijke woonaanbod, de fraaie boulevard die Hasselt opnieuw op de kaart zet als ‘winkelhoofdstad’ van Limburg, de gezellige kade die een en al vakantiegevoel ademt …: we mogen gerust stellen dat Quartier Bleu een van de belangrijkste binnen-stedelijke herontwikkelingsprojecten in Vlaanderen is. De historische binnenstad lag in het verleden niet aan het water, maar dankzij Quartier Bleu is dat voortaan wél het geval.”    

De winkelboulevard en de kade zijn met elkaar verbonden via brede trappen.

 

Drie verschillende sferen

Dat Quartier Bleu niet alleen uitblinkt in stedenbouwkundig opzicht, maar ook een lust is voor het oog, is te danken aan de visie en vastberadenheid van architect Alfredo De Gregorio. Hij tekende samen met wijlen Aldo Rossi de eerste schetsen en ging na diens overlijden in zee met de Italiaanse topontwerper Antonio Citterio. “Het klikte meteen, niet alleen op persoonlijk, maar ook op architecturaal vlak”, zegt De Gregorio. “Antonio slaagt erin om resoluut hedendaags te blijven, maar vindt door zijn sublieme materiaalkeuzes ook altijd aansluiting bij het verleden. Anderzijds kon hij zich vinden in mijn filosofie, met name dat je stedelijke ontwikkeling moet maken in plaats van blok per blok te ontwerpen. We hebben met verschillende sferen gewerkt: de winkelboulevard heeft een grootstedelijke uitstraling, terwijl de kade een kleinschaligere, haast zuiderse allure heeft. Achter de boulevard vind je dan weer een ‘stadskwartier’ met een echte ‘wijksfeer’. Drie verschillende werelden op een spreekwoordelijke zakdoek: dat is de mix die het stedelijke gevoel genereert.”

Dit vertaalt zich ook in de gebruikte materialen en tinten, die eveneens aansluiten bij de look & feel van de Hasseltse binnenstad. “Vandaar de combinatie van beige-grijze natuursteen op de gevels rond de boulevard en verschillende types roodbruin metselwerk op de façades die de contouren van Quartier Bleu markeren. Het centraal gelegen Citysquare-gebouw is dan weer bekleed met zwarte natuursteen, wat belangrijk is voor het gevoel en de beleving op de site. Als je Quartier Bleu als een dorp zou beschouwen, zou dat gebouw fungeren als de ‘kerk’. Hier en daar hebben we dus een accent voorzien – zie ook de witte natuursteen op de bovenste bouwlagen van The Meridian en CityGarden – maar qua typologie en afwerking zijn we toch vooral voor integratie gegaan. Architectuur gaat immers niet over esthetiek, maar over ethiek: kunnen we een geheel maken dat mensen in hun hart sluiten?”    

Kers op de taart

Wat eveneens helpt om Quartier Bleu in het stadsweefsel te integreren, is het netwerk van straatjes en pleintjes tussen de verschillende gebouwen op de site. Bovendien zijn de winkelboulevard en de kade met elkaar verbonden via brede trappen. “De appartementen en penthouses langs het kanaal – Docklife, Riverside, The Connector en Pontoon – hebben uitzicht op de onderliggende kade en het water, terwijl de wooneenheden in de ‘tweede lijn’ – The Meridian, CityGarden, Citysquare, Boulevard – en de appartementen en stadswoningen aan de achterliggende Armand Hertzstraat – Dockyard en Docksite – kunnen genieten van gezellige binnentuinen en een netwerk van intiemere pleintjes en kleine steegjes. In de winkelboulevard zijn heel wat zitbanken geplaatst, zodat bezoekers, bewoners en passanten zich de publieke ruimte kunnen ‘toe-eigenen’ – al is het maar voor 10 minuten. Dat is wat zo’n nieuwe stadswijk echt tot leven wekt”, legt De Gregorio uit.

De architect is tevreden met het resultaat, maar beseft dat het werk nog niet af is. “Nu heeft de stad nog een cruciale taak om ook de rest van de omgeving verder te ontwikkelen. Denk aan de geplande brug over de Kanaalkom en de aanpalende Gelatinesite, waar de oude fabrieksgebouwen onlangs gesloopt zijn. Pas dan zal Quartier Bleu volledig tot zijn recht komen als ‘kers op de taart’”, benadrukt De Gregorio, die zich naar eigen zeggen twintig jaar lang zorgen maakte over de vraag of de sfeer en de beleving effectief zouden uitdraaien zoals hij en Antonio Citterio het voor ogen hadden. “Ik ben dan ook erg aangenaam verrast door de vele positieve reacties. Die focus op ogenschijnlijke details, zoals de verlaging van de kade om dichter bij het water te zitten en de ‘terraservaring’ te optimaliseren, is dus niet voor niets geweest. Het was een werk van lange adem, maar het is een verdomd knap project geworden – zoals mijn goede vriend Antonio me in het oor fluisterde tijdens een van zijn bezoeken aan Quartier Bleu. Het verlegt de grenzen van de binnenstad.”    

Ook het ondergrondse gedeelte van Quartier Bleu mag er wezen.

 

3D-cascadesysteem

Als je Quartier Bleu voor het eerst ziet, zou je nooit vermoeden dat er een enorme parkeerkelder met drie verdiepingen onder schuilgaat. Terwijl die onderbouw in constructief opzicht net de grootste uitdaging was, klinkt het bij THV HOUBEN – STRABAG Belgium, dat instond voor het uitvoerende gedeelte. “Temeer omdat we de ondergrondse parking in minder dan een jaar tijd volledig klaar moesten krijgen”, leggen hoofdprojectleiders Bert Jacobs (HOUBEN) en Paul Franck (STRABAG Belgium) uit. “Eind 2016 zijn we gestart – nota bene toen de grondwerken nog aan de gang waren – en begin februari 2017 hebben we de eerste torenkraan geplaatst, om dan tegen eind 2017 de laatste vloerplaten te storten. Belangrijk om weten is dat we de opdracht in de wacht gesleept hebben met een aangepaste opbouw. Oorspronkelijk was er een structuur met een paalfundering, balken en welfsels voorzien, maar we hebben dat uit logistieke en economische overwegingen omgevormd tot een constructie met een funderingsplaat en ter plaatse gestorte vloerplaten.”

“Onze ploegen realiseerden 1.500 m² per week per bouwlaag – zowel bekisting als wapening, afdekking en kolommen – via een ‘3D-cascadesysteem’. Toen we aan de stadszijde de hoogte ingingen, waren we aan de andere kant van de werf nog aan niveau -2 bezig. We hebben de werken zo gefaseerd dat we zowel in de langs- als de dwarsrichting konden opereren, zodat we de ondergrondse parking zo snel en efficiënt mogelijk konden realiseren. Op die manier zijn we erin geslaagd om de onderbouw tijdig klaar te
krijgen, een huzarenstukje als je weet dat we op korte tijd een enorme hoeveelheid beton en wapeningsstaal moesten verwerken en ook voort
durend blootgesteld waren aan weer en wind. De onderlinge samenwerking tussen HOUBEN en STRABAG Belgium is uitstekend verlopen. Dat was ook nodig, want de deadlines die we opgelegd kregen, waren zeer strak. Er was dus geen tijd te verliezen.”    

De gevels rond de winkelboulevard zijn afgewerkt met een mix van roodbruin metselwerk en beige-grijze natuursteen.

 

Gedetailleerd stappenplan

Ook bij de realisatie van de bovenbouw waren planning en coördinatie cruciale prioriteiten. “We hebben een gedetailleerd stappenplan met een specifieke zonering uitgewerkt om ervoor te zorgen dat de ruwbouw, de interieurafwerking en de omgevingsinrichting hand in hand konden gaan en dat de hinder tot een minimum beperkt bleef. Geen sinecure op een werf waar op piekmomenten goed duizend mensen aan het werk waren en waar – op een oppervlakte van amper 32.000 m² – acht torenkranen geposteerd stonden. Het heeft heel wat tijd en energie gekost om alle nevenaannemers op één lijn te krijgen en de onderlinge communicatie te stroomlijnen”, aldus Bert Jacobs en Paul Franck.

“De opbouw van de woonblokken is relatief traditioneel, al is de buitenconstructie volledig opgetrokken in beton (met behulp van klimconsoles) – iets wat je minder vaak tegenkomt in appartementsbouw. Qua stabiliteit en lastendaling was het evenmin een evidentie. In de kelder bedraagt de kolomafstand 8 meter, terwijl we op het gelijkvloers moesten switchen naar een ‘retailinvulling’ met hoge plafonds en open planindelingen, om in de appartementen opnieuw een strakker grid toe te passen. Zeker in de winkelruimtes zijn hiervoor zware balkconstructies gebouwd, die intussen piekfijn verborgen zijn achter de afwerking.”

De winkelboulevard zet Hasselt opnieuw op de kaart als winkelhoofdstad van Limburg.

 

Terecht trots

Oorspronkelijk zou Quartier Bleu eind maart ingehuldigd worden tijdens een feestelijk openingsweekend. Het coronavirus gooide echter roet in het eten. “Toen de ‘lockdown’ werd afgekondigd, zaten we al kort tegen de officiële openingsdatum, dus dat was natuurlijk even slikken. Anderzijds maakte dit dat de impact relatief beperkt bleef”, vertellen Bert Jacobs en Paul Franck. “Hoewel er wel wat leveringsperikelen uit voortvloeiden, was het gros van de materialen al ter plaatse en creëerde het ook wel opnieuw wat ademruimte op de werf, waar het de weken voordien bij momenten heel erg druk was. We zijn dus onder gecontroleerde omstandigheden verder blijven werken – met respect voor de bijkomende veiligheidsmaatregelen, uiteraard. Door de coronacrisis pragmatisch te benaderen en correct in te schatten dat het iets voor de langere termijn zou zijn, hebben we bijkomende problemen kunnen vermijden. Er zijn dagen geweest dat we op de toppen van onze tenen liepen, maar als je het resultaat ziet, mogen we terecht trots zijn op wat we hier in zo’n korte tijd voor elkaar gekregen hebben.”    

Ook voor bouwheren Matexi en Chateaux Real Estate konden de coronacrisis en de noodgedwongen ‘gefaseerde’ opening de pret niet drukken. “Nu de horeca eindelijk open is, oefent het project een enorme aantrekkingskracht uit. Dat merken we ook aan de fors gestegen interesse voor onze appartementen en woningen sinds de opening. De mix van comfortabele appartementen en stadswoningen, de nieuwe winkelboulevard en de gezellige kade met horecazaken en prachtige terrassen creëert een unieke beleving die in weinig andere Belgische steden te evenaren is. In het verleden vingen we weleens wat scepticisme op, maar nu Quartier Bleu tot leven is gekomen, is die perceptie helemaal veranderd. De meeste Hasselaars beschouwen het effectief als een mooi nieuw stadsdeel en vinden het heerlijk om er naar hartenlust te shoppen en te genieten. Ook de eerste bewoners zijn zeer tevreden met hun nieuwe thuis en zelf vinden we het eveneens fantastisch. We hebben er lang naar uitgekeken en het resultaat overtreft al onze verwachtingen!”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?