In het zuidelijke, industriële deel van Anderlecht verrees een toekomstgerichte garage voor wagens van Volkswagen, Seat en Skoda. Daarbij werd een beroep gedaan op de expertise van Tullingh & Partners, de Nederlandse specialist in staalplaatbetonvloeren.
Het gebouw met een vloeroppervlakte van 35.000 m² op een perceel van 10.400 m² biedt onderdak aan diverse technische en commerciële activiteiten. De doorbraak van nieuwe technologieën en concepten, zoals automatische voertuigen en autodelen, brengt met zich mee dat de functies en het dienstenaanbod van garages en toonzalen sterk kunnen evolueren. Xaveer De Geyter Architects ontwierp dan ook een gebouw dat flexibel kan worden aangepast aan gewijzigde en nieuwe functies én zelfs aan totaal andere activiteiten, maar gaf het allesbehalve een steriele blokvorm.
“Die vormgeving is een lust voor het oog”, getuigt Charles van Oldenbarneveld, eigenaar-directeur van Tullingh & Partners. “Maar ze plaatste ons ook voor heel wat uitdagingen.” Voor zijn bedrijf was Mobilis de grootste opdracht tot nog toe in België. In Nederland is het al langer een gevestigde waarde. Het levert zowel niet-geïsoleerde als hybride staalplaatbetonvloeren en neemt ook de engineering op zich. “Altijd in samenspraak met de opdrachtgever, de architect en de hoofdaannemer”, onderstreept Van Oldenbarneveld. “Vandaar ook de expliciete vermelding van het woord ‘Partners’ in onze naam.” Hij geeft ook mee dat hij hoofdaannemer Alheembouw ervaarde als een echte teamspeler.
“Voor vloeren die blootstaan aan buitenomstandigheden en voor koel- en vriesruimtes raden we hybride staalplaatbetonvloeren aan. Daarbij worden onder de vloeren isolatiematerialen aangebracht. Onze niet-geïsoleerde staalplaatbetonvloeren zijn dan weer geschikt als bijvoorbeeld tussenvloer in binnensituaties, waar geen aanvullende thermische isolatie-eisen gelden.
Ze worden regelmatig gebruikt bij de optopping van gebouwen, maar net zo goed in appartementsgebouwen, kantoren, productiehallen en parkeergarages.”
Ze zijn dan ook aangebracht in de Mobilis-garage. Die omvat vier bouwlagen. “De vloeren van de tweede en vierde verdieping zijn uitgevoerd als zogenaamde wafelvloeren, in het werk gestorte betonvloeren. Voor de eerste en derde verdieping viel de keuze op staalplaatbetonvloeren. De staalconstructies voor deze tussenvloeren zijn met een tuiconstructie onder de betonvloeren gehangen. Daarbovenop brachten we de staalplaatbetonvloeren aan, waarvoor we een ontwerp op maat maakten. De belangrijkste voordelen ervan zijn de lange brandweerstand (2 uur) en het ten opzichte van de dikte en de overspanning geringe gewicht van het ijzer.” De staalplaten fungeren in dit concept als verloren bekisting.
De staalplaatbetonvloeren in Mobilis hebben per verdieping een oppervlakte van circa 4.500 m² en wegen minder dan 200 kg/m². Daarvoor is lichtbeton gebruikt. Ze kunnen tot 500 kg/m² belasting dragen. “Door de vloeren 15 cm hoog te ontwerpen, konden de klimaatinstallaties en andere voorzieningen gemakkelijk geïntegreerd worden”, geeft Van Oldenbarneveld nog mee. “De overspanning bedraagt hier gemiddeld 4 meter. Om de staalplaten met het beton te verankeren, zijn er per verdieping 16.750 lasdeuvels aangebracht.”
In veel gevallen worden de staalplaten langs de zichtbaar blijvende onderkant afgewerkt, als de plafonds van de onderliggende verdieping met een beschermende coating. Maar bouwheer D’Ieteren vroeg specifiek om een witte afwerking, in RAL 9010. Dit resulteert in een eleganter uitzicht. Doordat de betonvloeren op de tweede en vierde verdieping al eerder waren gestort, was de beschikbare bovenruimte daar te beperkt. “Daarom lieten we alle staalplaatpakketten met verreikers op de staalconstructie leggen”, licht Van Oldenbarneveld toe.
TECHNISCHE FICHE
Opdrachtgever D’Ieteren Immo (Elsene)
Ontwerp Xaveer De Geyter Architects (XDGA) (Brussel)
Hoofdaannemer(s) Alheembouw (Staden)
Staalplaat-betonvloeren Tullingh & Partners (Dordrecht)