Aan de N60 in Zwijnaarde maakte de IDE auto-onderdelengroothandel plaats voor een nieuw wooncomplex. Comfortabel en kwalitatief wonen in een omgeving met een progressieve architectuur zijn de trefwoorden die Residentie Parkbos typeren. Uniek zijn de vele binnentuinen die de gebouwen naadloos laten aansluiten op de omliggende beschermde groenzones en het toekomstige parkbos. Kortom: een mooi staaltje toekomstgerichte projectontwikkeling.
De reconversie van de voormalige IDE-site op de kruising van de Rijvisschestraat en de Grote Steenweg Zuid is een initiatief van Versluys Bouwgroep. “De bouwheer wilde een veertigtal ruime woonentiteiten creëren” vertelt Roosmarijn Bisschop van Bontinck Architecture & Engineering. “Toch mocht het geheel geen massieve grens met het omliggende groen worden. Integendeel: een naadloze integratie in de omgeving was een belangrijke vereiste. We hebben hierop ingespeeld door een doorsteek van de N60 tot aan het bufferbosgebied te voorzien. Op deze manier wordt de horizontaliteit van het wooncomplex doorbroken en ontstonden er nieuwe perspectiefzichtlijnen die het project luchtig op de directe omgeving en het achterliggende parkbos laten aansluiten. Het ontwerp is opgedeeld in verschillende volumes. Aan de straatzijde bevinden zich twee gebouwen met in totaal 32 appartementen. Eén volume omvat drie bouwlagen, terwijl de hoek van het andere door zijn vierde bouwlaag de ‘poortfunctie’ naar de Gentse binnenstad benadrukt. Daartussen ligt een weg die naar het groene binnengebied en acht ruime eengezinswoningen met een prachtig zicht op het Parkbos leidt.”
Hoewel de verschillende bouwdelen los van elkaar staan, vormen ze toch een eenheid dankzij de ‘geplooide’ vlakken die zich rond de verschillende typologieën vouwen. “Tussen deze vlakken wordt door middel van een spel van gesloten gevelvlakken en grote glaspartijen een dynamiek in de gevel gecreëerd die voor voldoende privacy en een overvloedige lichtinval in de woningen zorgt”, legt Roosmarijn Bisschop uit. “Alle appartementen kregen ruime terrassen door de gevel op strategische punten naar achteren te laten springen. Ook de achterliggende woningen zijn volgens eenzelfde architectuurtaal ontworpen, waardoor de site zich profileert als één geheel.”
De eenheid wordt ook benadrukt door het vele groen op de site. Tussen de appartementsblokken en de eengezinswoningen zijn ruime binnentuinen aangelegd. “Gras, bomen en struiken zorgen in combinatie met wandelpaden en zitbanken voor een waar parkgevoel”, legt Roosmarijn Bisschop uit. “Daarnaast hebben we de randen van het terrein maximaal voorzien van het groen dat de Grote Steenweg karakteriseert. Ook tussen en rond de gebouwen aan de straat en rond de achterliggende eengezinswoningen is heel wat vegetatie aangeplant. Op deze manier slaagden we erin om tegelijkertijd een kwalitatieve buitenruimte en een voldoende grote buffer ten opzichte van de bestaande gebouwen te creëren. Opmerkelijk is dat de auto volledig van de site wordt geweerd. Alle bewoners kregen immers een parkeerplaats (en opbergruimte) in de ruime ondergrondse parking, die plaats biedt aan veertig auto’s en 84 fietsen.”
De twee appartementsblokken zijn opgetrokken met prefabbetonplaten en afgewerkt met een combinatie van witte crepi en een verticaal houten lijnenspel in Thermo Ayous. Zwartbruin pvc-schrijnwerk en glazen borstweringen zorgen voor een subtiele contrasterende toets. Roosmarijn Bisschop:
“De eengezinswoningen zijn opgetrokken met prefab metselwerk en afgewerkt zoals de appartementen. De daken kregen een roofing met witte keien, wat een aangenamer uitzicht vanuit de appartementen oplevert. Voor alle gebouwen is regenwaterrecuperatie en -buffering voorzien. Voorts voldoen ze ruimschoots aan de bepalingen inzake K- en E-peil en zijn er tal van energiezuinige technieken geïnstalleerd.