Voor een nieuwe betonvloerplaat voor de verwerking van recyclageafval zocht Vanheede Environment Group, specialist in duurzaam afvalbeheer, een performante en duurzame oplossing. Adfil, gerenommeerd producent van micro- en macropolymeervezels, werd door hoofdaannemer TRBA ingeschakeld om de 600 m² grote betonvloerplaat mee te helpen realiseren. “Het resultaat is een naadloze, impact- en slijtvastere plaat. Mede dankzij onze micro- en macrovezels”, vertelt Steven Anseeuw, technical sales manager bij Adfil.
Het Vlaamse Adfil – ontwikkelaar en producent van hoogperformante vezels voor de wapening van stortklaar beton, spuitbeton en prefabelementen – pleit al jaar en dag voor het gebruik van vezels als duurzaam alternatief. Steven Anseeuw: “De voordelen liggen dan ook voor de hand. Het binden van staalnetten vraagt veel manuren. Die uren kan je ergens anders efficiënter inzetten als je kiest voor vezelversterkt beton. De vezels zijn duurzaam in de tijd omdat ze hun sterkte gedurende de hele levensduur van de constructie behouden.”
De sterkte en meerwaarde van de producten van Adfil kwamen mooi tot uiting bij de realisatie van de betonvloerplaat voor afvalwerking op een site van Vanheede Environment Group. Steven Anseeuw: “Vanheede Environment Group is geen onbekende voor ons. We werkten al eerder samen en toen duidelijk werd dat Adfil hen kon bijstaan voor het realiseren van naadloze betonplaten, was de interesse groot. Tijdens de recyclage komen er sappen en zuren vrij die via naden tot in de bodem kunnen dringen en dat wil Vanheede Environment Group vanuit ecologisch standpunt uiteraard vermijden. Daarom zou een naadloze plaat een grote meerwaarde zijn.”
Maar zo’n plaat creëren – in dit geval met een oppervlakte van 600 m² en een dikte van 20 cm – doe je niet zomaar. Steven Anseeuw: “Je moet rekening houden met verschillende factoren en dat vraagt een compleet systeem. Enerzijds is er het deel van krimpbeheersing en anderzijds is er het deel dat ervoor moet zorgen dat de plaat de nodige bewegingsvrijheid heeft.”
Om krimp te beheersen, is het maximaal vasthouden van vocht in het beton zeer belangrijk, en om dit in goede banen te leiden zijn vijf elementen van dit systeem heel belangrijk. Steven Anseeuw: “De eerste twee bestaan uit een combinatie van onze macro- en microvezels. Onze macrovezels ‘Durus Easyfinish’ zorgen voor de wapening en helpen spanningen in het beton te verlagen. De microvezels ‘Crackstop M Ultra’ houden het water langer vast en zorgen bovendien voor een betere slagvastheid, waardoor de plaat naar slijtage toe ook duurzamer wordt. Belangrijk aangezien er zwaar materieel, zoals een bulldozer, heel actief zal zijn op de plaat. Een ander minder gekend element dat helpt om krimp te beheersen, is ‘Crackstop Liquid’ of ‘Shrinkage Reducing Agent’. Dit cruciale product vermindert het krimppotentieel van het beton, wat de krimpspanningen significant verlaagt en zo het risico op de vorming van krimpscheuren nogmaals beperkt.”
“Een goede plaatsing is absoluut cruciaal voor deze bijzonder technische toepassing”, gaat Steven Anseeuw verder. “Alle stappen moeten goed uitgevoerd worden, van uiterst nauwkeurige nivelleringswerken, plaatsing van het plastiekmembraan en randstroken tot het polieren van het beton. Omdat elk detail belangrijk is om tot een goed resultaat te komen, hebben we de mensen van TRBA gedurende het hele proces bijgestaan met advies. Ook tijdens het storten waren we aanwezig. Ik wil zeker ook een pluim geven aan TRBA en onderaannemer Carrofloor, zowel voor de voorbereidende werken en de uitvoering als de zeer goede kwaliteit van het beton. Omdat de vrije ligging van de plaat heel belangrijk is, was ook het nauwkeurig plaatsen van de randstroken een aandachtspunt. Om de transitie van de ene naar de andere plaat te optimaliseren, werd er bewust gekozen voor sinusvoegen. Dit zorgt weer voor minder slijtage en dus een duurzamer eindresultaat.”
“Net voor de start van de polierwerken werd op ons advies ook onze CrackStop Ultra-finish over de plaat verneveld. Daarmee koop je tijd en verhinder je dat de plaat vocht verliest tijdens het polieren. En het zorgt voor een iets vettigere pasta op de toplaag van het beton, die een mooiere afwerking mogelijk maakt en resulteert in een nog hardere toplaag. Het samenspel van al deze stappen leidde uiteindelijk tot een zeer performante, impact- en slijtvaste plaat zonder naden”, besluit Steven Anseeuw.