Aan de zevende editie van de Digital Construction-beurs namen dit jaar vijftig standhouders deel, vijf meer dan in 2023. De beurs mocht uiteindelijk zo’n achthonderd bezoekers verwelkomen. Dat is een record. Maar ook kwalitatief was Digital Construction een schot in de roos.
“Het was een succeseditie, vooral door nieuwe initiatieven zoals het BIM-examen, een BIM-spel en een BIM-debat. We zagen dat dit absolute trekpleisters zijn. Het draagt ook bij tot de community feeling die we onder meer met Buildwise willen creëren”, besluit Louis Casteleyn, digitaal bouwadviseur bij Buildwise. Ook Techlink sprak van een topeditie. Medeorganisator Kristel Dekempeneer voegt er vanuit Embuild aan toe: “Ik heb alleen maar positieve reacties gehoord. De bezoekers spraken vol lof over de talrijke en interessante infomomenten en de exposanten vonden dat zij de doelgroep hadden bereikt die zij voor ogen hadden.”
Een van de nieuwe exposanten was IT-bedrijf Ziggu, dat klantenportalen ontwikkelt. Volgens medeoprichter Vincent Van Impe heeft deze aanwezigheid te maken met de ruimere focus van zijn nog jonge bedrijf. Terwijl Ziggu zich aanvankelijk vooral richtte tot projectontwikkelaars, wil het nu iedereen benaderen die bouwt. Want hun manier van klantenportaalontwikkeling is vandaag ook beschikbaar voor architecten, aannemers en installateurs.
Vincent Van Impe: “Zelf ben ik architect van opleiding en het frustreerde me telkens dat klanten uiteindelijk toch niet zo tevreden waren omdat wij te weinig communiceerden. Vandaar de idee van een tool die ertoe kan bijdragen dat iedereen die bij een project betrokken is dezelfde taal spreekt. En dat helpt niet alleen de klanten vooruit, maar ook de onderaannemers. Ook zij krijgen dan een beter inzicht in het project en kunnen op basis daarvan de klanten beter adviseren over vormen en kleuren.”
Ook de firma Conneqtr heeft dit jaar voor de eerste maal aan de beurs deelgenomen. CEO en oprichter Steven Everaert was vier jaar lang voorzitter van de Digital Board bij de VBA (Vereniging der Belgische Aannemers van Grote Bouwwerken). Via deze functie heeft hij de noden van de sector door en door leren kennen. Het bedrijf Conneqtr, dat hij drie jaar geleden heeft opgestart, is dus vanuit de bouwsector zelf gegroeid. Zijn oplossingen worden nu al op meer dan 2.500 actieve bouwplaatsen gebruikt.
De focus van Conneqtr ligt op de digitalisering van processen die verband houden met de uitvoeringsfase van werken: enerzijds op de sociale en veiligheidsadministratie en anderzijds op het leveringsproces van bestelling tot factuur. “Typisch voor onze applicaties is dat wij niet alleen denken vanuit de hoofdaannemers, maar vanuit het volledige ecosysteem van hoofd- en onderaannemers en leveranciers. We hebben ook oog voor de integratie van onze apps in andere systemen (zoals toegangscontrole en ERP) en stellen onze data open voor onze gebruikers”, aldus Steven Everaert.
Wouter Van Derbeken was vorig jaar ook al van de partij. Zijn firma The Hazard Factory biedt een divers scala aan VR-veiligheidsopleidingen aan. Zelf heeft hij de preventiedienst van een groot bedrijf geleid. Wouter Van Derbeken: “Ik heb vastgesteld dat veel arbeiders de opgelegde veiligheidsopleidingen tegen hun zin bijwoonden. Bovendien waren daar veel anderstaligen bij die de opleidingen amper konden volgen. Vandaar de idee om voor die opleidingen VR-brillen in te schakelen en scenario’s uit te denken waarbij de deelnemers op zoek moesten gaan naar gevaarlijke situaties. Op die manier gelijken de veiligheidsopleidingen meer op een educatief spel. Bovendien hebben we ervoor gezorgd dat dit spel in eender welke taal kan worden gespeeld.”
In 2023 heeft The Hazard Factory met zijn opleidingen drieduizend deelnemers kunnen bereiken en dit jaar hoopt Wouter Van Derbeken aan twaalfduizend deelnemers te komen. Bovendien wordt het aanbod continu verder uitgebreid naar bijvoorbeeld asbestherkenning en naar het leren inschatten van gevaarlijke verkeerssituaties.
Dalux is een Deens familiebedrijf dat al twintig jaar bestaat en intussen reeds voor de vierde keer aan de Digital Construction-beurs deelnam. Het bedrijf spitst zich toe op digitaal projectmanagement. Technical sales executive Peter Bruggeman: “Ons programma biedt een compleet beheersysteem per project aan, vanaf de ontwerpfase tot de uiteindelijke exploitatie. Wij focussen daarbij op een laagdrempelige gebruikservaring. Iedereen – van projectmanager tot ploegbaas – moet vlot de applicatie kunnen gebruiken. Zij moeten in het systeem gemakkelijk problemen kunnen signaleren en anderen moeten daarin eenvoudig oplossingen kunnen aanreiken.”
Het programma is in meerdere talen beschikbaar. ‘Customer centricity’ is geen loos woord bij Dalux. Jaarlijks organiseert Dalux per land gebruikersdagen, waardoor de gebruikers en het bedrijf van elkaar kunnen leren. Bovendien vindt jaarlijks wereldwijd een Dalux Summit plaats. Als keynotespeakers schuift Dalux systematisch gebruikers naar voren. Zo lichtte op de Digital Construction-beurs de firma Cordeel op een druk bijgewoond infomoment de werking van Dalux toe.