‘Klaar voor morgen’. Deze slogan van Telenet gaat verder dan alleen de dienstverlening van dit telecombedrijf. Ook het bedrijfsgebouw an sich blijkt vandaag helemaal klaar voor de toekomst. De kantoren kregen onlangs een zeer grondige make-over, in nauwe samenwerking met de workspace designers van Pami.
Waarom Pami? Het feit dat dit Belgische bedrijf alles in eigen beheer doet – van R&D, interieurarchitectuur en maatwerkproductie tot de plaatsingen en de volledige logistieke omkadering – maakt dat het zeer flexibel kan inspelen op specifieke wensen. De timing is daarbij heilig, net als het respecteren van het budget. “De samenwerking verliep heel vlot”, klinkt het bij Telenet. “Pami bood het beste antwoord op onze wensen door actief mee te denken en maatwerk te ontwerpen dat voldeed aan onze behoeften. Daarbij was Pami meer dan alleen een leverancier. Als partner zaten ze samen met ons aan de tekentafel en bedachten ze oplossingen op het vlak van inrichting, meubilair en maatwerk. Tot ieders tevredenheid, zowel van het projectteam als de werknemers.”
Pami ontwerpt en realiseert al meer dan 65 jaar inspirerende werkomgevingen. De mens en zijn welbevinden op kantoor staan daarbij steeds centraal, wat gezien de ‘war for talent’ meer dan ooit actueel is. De nieuwe postcoronarealiteit vraagt bovendien om nieuwe concepten voor het hybride kantoor, telkens op maat van het bedrijf en de mensen. Dit was ook het geval bij Telenet, een organisatie met wel tweeduizend medewerkers die deeltijds thuiswerk aanmoedigt. Het resultaat is een dynamische kantooromgeving met een grote verscheidenheid aan werkplekken, vooral bedoeld om elkaar te ontmoeten, maar net zo goed geschikt voor ongestoord focuswerk. Een kantoor geënt op de medewerkers, maar ook conform de bedrijfscultuur die onder meer inzet op maatschappelijk verantwoord ondernemen en de voorkeur geeft aan lokaal Belgisch maatwerk.
Telenet kwam bij Pami terecht na een RFQ, waarbij het als beste kandidaat uit de bus kwam. De uitdaging was niet min: een project van formaat, met strakke deadlines en heel wat factoren om rekening mee te houden. Wouter Michiels, account manager bij Pami: “Aan ons om de bestaande plannen van Telenet verder te optimaliseren met maatwerk, frisse R&D-ideeën en uiteraard onze knowhow.” In het kader van duurzaam ondernemen was er ook aandacht voor het circulaire aspect. Zo werd bestaand meubilair via refurbishment geïntegreerd in het nieuwe ontwerp.
Ann Eeckhout, accountmanager bij Pami: “Het kantoor functioneert als een soort stad, waar het atrium diens doet als ‘Grote Markt’. Daar kunnen werknemers, over de verschillende afdelingen heen, elkaar treffen in diverse settings. Op de verdiepingen werden per afdeling – met elk een specifieke kleur – verschillende soorten werkplekken uitgewerkt, met vooraan vooral brainstormruimtes (bijvoorbeeld in de vorm van een metalen pitch area) en andere creatieve meetingplekken. Achteraan bevinden zich de traditionele werkplekken.”
Wouter Michiels vult aan: “Telenet hanteert een ‘clean desk policy’ door met individuele lockers te werken. Dit combineert het met flexibele zit-stawerkplekken om de ergonomie te garanderen.” Ook bijzonder is ‘de bibliotheek’, een stilteplek voor concentratiewerk. Deze ruimte werd creatief ingevuld met een grote, op maat gemaakte kastenwand en ‘huisjes’ die de aanwezige bureaus hergebruiken en creatief omkaderen. “We hebben het geheel, met het oog op het welbevinden, creatief ingevuld. Helemaal op maat van de werknemers van Telenet. Zo hoort het”, besluiten Ann Eeckhout en Wouter Michiels.