In de transitzone aan Brussels Airport renoveerde TecnoSpace, op basis van een ontwerp van Tecro & Krea Architects, de Sunrise, een lounge van Brussels Airlines voor zakenreizigers die koers zetten naar de Afrikaanse bestemmingen van de maatschappij. De realisatie vereiste een zorgvuldige planning en bracht specifieke uitdagingen met zich mee. “Alle materialen en mensen moesten via het tarmac naar binnen en er golden zeer strenge veiligheidsvoorschriften.”
TecnoSpace is een multidisciplinaire aannemer die zich al ruim twintig jaar toelegt op binnenafwerking. Het bedrijf is gevestigd in Wilrijk, telt 28 medewerkers en realiseert jaarlijks een omzet van 13 miljoen euro. Onder het motto ‘We make better space!’ plaatst TecnoSpace – op de technieken na – alle interieurelementen: wanden, plafonds, vloerbekleding, schilderwerk, maatmeubilair … De aannemer heeft zelfs een eigen collectie systeemwanden. Elk project dat TecnoSpace uitvoert, wordt ontworpen als maatwerk, aangepast aan de concrete wensen van de klant. Zo ook de spraakmakende renovatie van de Sunrise Lounge van Brussels Airlines.
De Sunrise Lounge onderging een complete transformatie, met als resultaat een ruimere en comfortabelere omgeving die gasten begroet met een opvallende kunstboom en een prachtig uitzicht op het tarmac. De lounge biedt tal van verbeteringen, zoals een op maat gemaakt buffet, een bar, nap boxes voor overstappende reizigers en moderne Grohe-douches en -toiletten in de douchesuites. Het vakmanschap van de schrijnwerkers zie je terug in de zorgvuldige plaatsing en afwerking van de meubels, kasten, tabletten, zitbanken en deuren. De gebruikte natuurlijke materialen creëren een ontspannen en aangename sfeer die versterkt wordt door akoestische baffles.
TecnoSpace had al eerder projecten op Brussels Airport gerealiseerd – onder andere The Loft, een andere lounge van Brussels Airlines. Maar de Sunrise Lounge was in logistiek opzicht het uitdagendste project tot nu toe. “De werken vonden helemaal aan het einde van Pier A plaats”, vertelt projectleider Kelly De Waegenaere. “Alle materialen en mensen moesten via het tarmac naar binnen worden gebracht, waarbij zeer strenge veiligheidsvoorschriften golden die nauwlettend werden gecontroleerd. We voerden alle werken zelf uit, behalve de elektriciteit, loodgieterij en HVAC. Dat moest natuurlijk allemaal gecoördineerd worden. De opleverdatum van het project was 27 juni 2023. We zijn gestart op 4 april 2023 en op 26 juni waren we klaar, perfect op tijd dus. Daar zijn we best trots op.” Behalve de lounge richtte TecnoSpace ook de kantoren met zicht op het tarmac opnieuw in.
Om op de specifieke noden voor dit project in te spelen, werd gekozen voor een uitvoering in gyprocmaterialen. Kelly De Waegenaere: “De moeilijkheid bij het werken op luchthavens is dat ze een heel strenge brandnorm hanteren. Alle gebruikte materialen moeten daaraan voldoen, en dat is bij maatwerk niet zo evident. Je kunt niet om het even welk materiaal gebruiken. Om een warme, Afrikaanse sfeer te creëren, had de architect in zijn ontwerp gekozen voor veel hout. We hebben speciale, op maat gemaakte platen gebruikt, waaraan de juiste additieven zijn toegevoegd om ze voldoende brandwerend te maken. De samenstelling van de wanden die we oorspronkelijk hadden voorzien, hebben we moeten wijzigen omdat ze niet voldoende brandwerend was. Om de wanden aan de normen van de brandklasse te laten voldoen, hebben we er gyproc in moeten steken. Elke wand die we in de lounge hebben gezet, had een andere samenstelling, enerzijds om te voldoen aan het ontwerp, anderzijds om in orde te zijn met de normen van de brandklasse.”
Een ander aandachtspunt was de aanleg van de vloer. Kelly De Waegenaere: “De architect had een bijzondere tegelvloer met een speciaal legpatroon ontworpen. De tegels uit Italië die daarvoor nodig waren, hebben een onregelmatige vorm. Ze werden daarom in België bij onze leverancier op maat gefreesd en genummerd aangeleverd, waarna we de vloer ter plaatse in elkaar hebben gepuzzeld. Het resultaat mag er zijn!”
“Het was belangrijk voor Brussels Airlines om de duur van de werken te beperken”, vertelt Isabelle Vanleeuw, Hoofd van Aankoop en Real Estate bij Brussels Airlines. “De effectieve werken voor deze ruimte van 600 m² werden uitgevoerd in acht weken tijd. Zo konden we de impact voor de passagiers van Brussels Airlines tot een minimum beperken. Dankzij een nauwgezette planning, uitstekende voorbereidingen en de inkoop van materialen door TecnoSpace is dit perfect gelukt.”