Met de herbestemming van Gare Maritime op de Tour & Taxis-site krijgt Brussel er een overdekt stadsdeel bij. Het oude stationsgebouw wordt immers omgebouwd tot een ramblas met flaneerstraten waar horeca, retail, showrooms en kantoren een onderkomen vinden. Om de veiligheid van de bezoekers en gebruikers te waarborgen, is een innovatief rook- en warmteafvoersysteem voorzien. Vakkundig ontworpen en geïnstalleerd door Colt International, dé wereldwijde referentie in dat domein.
De Firelight is een raamconstructie met koudebrugvrije aluminiumprofielen, getest conform de Europese norm EN 12101-2 en voorzien van een CE-label voor comfortventilatie.
Ooit was Gare Maritime een belangrijk knooppunt voor de internationale handel. Naast verschillende sporen bevatte het ook verschepingskaaien, depots en een douanekantoor. Met een oppervlakte van 40.000 m² – het equivalent van zes voetbalvelden – statige overkappingen in staal en glas, de houten dakpartij en de indrukwekkende steunpilaren in art-nouveaustijl was dit station een karaktervol gebouw dat standing en allure uitstraalde. Helaas ging dit allemaal teloor door het einde van de douaneactiviteiten op de site van Tour & Taxis. Gare Maritime werd een grijze schim uit het verleden, maar daar komt nu verandering in. Projectontwikkelaar Extensa, dat eigenaar van de Tour & Taxis-site is, zal het gebouw immers herbestemmen, waardoor het meer dan ooit een bruisende plek voor leisure, handel en ontmoeting zal worden.
Indrukwekkende herinrichting
De totale breedte van het station bedraagt 175 meter en is onderverdeeld in drie hoofdbeuken waartussen telkens een lagere hal geprangd zit. De drie middelste kappen blijven leeg en zullen fungeren als overdekte publieke ruimte. “Op het middenplein kan een foodhall ingericht worden”, vertelt Rachid El Arfaoui, sales manager van Colt Belgium.
Dankzij de statige overkappingen in staal en glas, de houten dakpartij en de indrukwekkende steunpilaren in art-nouveaustijl is Gare Maritime een visueel indrukwekkend gebouw.
“De lagere hallen worden over hun volledige lengte uitgerust met groentuinen, waardoor het er fijn vertoeven zal zijn. Het zijn echter de zijhallen die de grootste metamorfose ondergaan. Daar worden zes dwarsstraten aangelegd, met tussenin houten volumes van bijna 4.500 m², die zich uitstrekken over meerdere bouwlagen. Het gelijkvloers zal voornamelijk bestemd zijn voor retail en horeca, terwijl de werkplekken worden ondergebracht op de verdiepingen.”
RWA op maat
Met een dergelijke herbestemming zal Gare Maritime zonder twijfel een van dé nieuwe publiekstrekkers van Brussel worden. Om de veiligheid van alle bezoekers en gebruikers te garanderen, wordt er een ingenieuze rook- en warmteafvoerinstallatie (RWA) geplaatst. Gezien de grootte en complexiteit van dit project deed het bouwteam een beroep op de uitgebreide expertise van Colt International. Concreet worden er achthonderd brandverluchters van het type Firelight in het glazen dak geïntegreerd. “Dit komt overeen met een kleine 2.800 m² aan opengaande elementen”, verduidelijkt Rachid El Arfaoui. “In de praktijk bestaat de oplossing uit een raamconstructie met koudebrugvrije aluminiumprofielen, getest conform de Europese EN 12101-2-norm en voorzien van een CE-label voor comfortventilatie. De Firelight zal niet alleen voor de rookbeheersing zorgen via automatische rook- en warmteafvoer, maar laat via de transparante glaspanelen ook natuurlijke lichtinval toe én zorgt tegelijk voor een constante natuurlijke luchtverversing.” Voorts krijgt Gare Maritime eveneens vaste lichtstraten, een andere oplossing waarmee Colt International wereldwijd hoog scoort. Rachid El Arfaoui: “In dit project gaat het om een zadeldak, uitgevoerd met een technisch geavanceerd aluminium profielensysteem en een hoogwaardig dubbel glaspaneel. De profielen zijn thermisch onderbroken en zelfdragend. In totaal beslaan ze een oppervlakte van ongeveer 3.100 m².”
Concreet worden er achthonderd brandverluchters – oftewel een kleine 2.800 m² aan opengaande elementen – in het glazen dak geïntegreerd.
Project met uitdagingen
Bij de ontwikkeling van het RWA-systeem moest Colt International rekening houden met allerhande factoren: de bestaande situatie, de gewenste afmetingen, de stramienlijn, strenge energieprestaties … “Bovendien dienden we het bestaande vakwerk maximaal te respecteren”, vervolgt Rachid El Arfaoui. “Vandaar dat we voor de Firelight FL3 hebben gekozen: een uitvoering met een laag profiel en slanke frames. We integreerden ook een bedieningsbrug, waarbij de bedieningselementen verborgen zijn in een profiel. Op die manier blijft de aansturing compact. De Firelight combineert uitzonderlijke kwaliteit met design en levert veruit de beste prestaties op de markt. Met Gare Maritime kregen we een opdracht met de nodige uitdagingen voorgeschoteld, maar net daar halen we veel voldoening uit. Eens te meer hebben we kunnen bewijzen dat Colt International een toonaangevende partner is voor advies, ontwerp en realisatie van systemen die bijdragen aan een gezond, veilig en duurzaam werk- en leefklimaat.”
Tekst Els Jonckheere | Beeld Colt International
TECHNISCHE FICHE
Bouwheer
Extensa Group nv (Brussel)
Architect nieuwbouw binnenvolumes
Neutelings-Riedijk Architecten (Rotterdam, Nederland) in
samenwerking met Bureau Bouwtechniek (Antwerpen)
Architect renovatie buitenschil
Jan de Moffarts Architecten (Brussel) in samenwerking met
Bureau Bouwtechniek (Antwerpen)
Hoofdaannemer(s)
CFE Bouw Vlaanderen – MBG (Wilrijk)