Op dinsdag 15 oktober trekt het kruim van de Belgische bouwwereld naar Brussels Kart Expo voor de zevende editie van Digital Construction Brussels. Een van de vaste waarden op de beursvloer is Suivo, dat de bedrijfsvoering van bouwondernemingen stroomlijnt via innovatieve digitale oplossingen op basis van een geavanceerd IoT-cloudplatform. Wie benieuwd is wat deze veelzijdige IT-pionier uit Edegem te bieden heeft, kan niet alleen terecht op stand 43, maar kan in de vroege namiddag ook een seminarie over tijdsregistratie en de planning van mobiele medewerkers bijwonen.
Suivo is actief in verschillende sectoren, maar beschikt ook over specifieke oplossingen voor het bouwwezen. Zowel grote klasse 8-aannemers (BESIX, Smet Group, B&R Bouwgroep …) als kleine bouwbedrijven met tien à vijftien medewerkers kunnen er aankloppen voor digitale toepassingen op maat. “Onze totaaloplossing noemen we het Suivo 3D-model, dat stoelt op verschillende pijlers die modulair kunnen worden toegepast”, vertelt Account Manager IOT Christophe Adriaensen.
“Allereerst is er vehicle telematics, waarmee we ons onderscheiden door onder meer de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik in rekening te brengen”, licht Christophe Adriaensen toe. “Daarnaast is er asset management, waarbij we tags en sensoren plaatsen op klein en groot materieel (van boormachines tot containers), zodat we ze te allen tijde kunnen traceren en ook alles wat te maken heeft met keuringen en onderhoud eraan kunnen koppelen. Ten derde is er workforce management, met Checkinatwork en tijdsregistratie als voornaamste exponenten. Dit kan via badging in het voertuig en/of een app die we er speciaal voor ontwikkeld hebben. Om dit in goede banen te leiden, werken we nauw samen met tal van gespecialiseerde partners (Protime, Robaws, KPD, sociale secretariaten, vendoren …). We hebben een twintigtal softwaredevelopers in dienst die zich fulltime toespitsen op de integratie van en de koppeling tussen ons platform en hun systemen. Ook maatwerk op vraag van onze klanten is mogelijk. Dit maakt Suivo uniek op de markt, net als het feit dat we al deze zaken inhouse kunnen aanbieden. Het spreekt voor zich dat we tevens de nodige training en begeleiding geven bij de implementatie van onze oplossingen. Klanten die voor ons kiezen, worden dus van a tot z ontzorgd en kunnen rekenen op een maximale meerwaarde.”
De klantenportefeuille van Suivo telt heel wat bedrijven die stortklaar beton produceren en leveren. Dit is geen toeval, want Suivo ontwikkelde een specifieke oplossing om het volledige logistieke proces te monitoren, te optimaliseren en te digitaliseren. “Zodra een vrachtwagen de site van een betoncentrale oprijdt, registreren we niet alleen alle tijds- en locatiegegevens, maar monitoren we bijvoorbeeld ook de draairichting van de betonmolens, zodat we de betonkwaliteit bij levering accuraat kunnen inschatten (belangrijk in functie van de BENOR-certificatie)”, legt Chief Product Officer Willem Naudts uit. “De bestuurder kan ook eenvoudig opmerkingen toevoegen als hij te lang heeft moeten wachten of de temperatuur niet optimaal is. Via een bewijs van aankomst en betonkwaliteit kunnen betonproducenten én hun onderaannemers zwart-op-wit aantonen hoe alles is verlopen. Dit vermijdt uiteraard heel wat discussies. Via mobile device management houden we alle bijbehorende digitale tools up-to-date om de business uptime hours te maximaliseren. Deze extra service is volledig inbegrepen in ons aanbod.”
Suivo zal op Digital Construction Brussels niet enkel een eigen stand bemannen, waar geïnteresseerden livedemonstraties kunnen bijwonen en naar hartenlust vragen kunnen stellen aan de aanwezige experts. Willem Naudts zal ook een seminarie over tijdsregistratie en de planning van mobiele medewerkers hosten (zaal 4; 13u45-14u15), waar bouwbedrijven kunnen ontdekken hoe ze met behulp van de juiste tools de productiviteit van hun team kunnen verhogen. “Tijdsregistratie is een van de grootste digitalisatieopportuniteiten in de hedendaagse bouwsector”, benadrukt Naudts. “Het laat bedrijven toe om de capaciteit van hun personeel veel accurater in te schatten en te benutten, wat vandaag een belangrijk aandachtspunt is. Toch laten nog heel wat bedrijven enorm veel kansen liggen op het vlak van kosten-, facturatie- en personeelsbeheer, vaak vanwege koudwatervrees. Nochtans is de meerwaarde van tijdsregistratietools al ruimschoots aangetoond en is de return on investment uitstekend. Door hun werking op die manier te stroomlijnen, hoeven bouwbedrijven zich niet meer te bekommeren om administratieve randzaken en kunnen ze zich meer op hun corebusiness focussen. Vandaar dat veel van onze nieuwe klanten er nadrukkelijk op willen inzetten en dat we op Digital Construction Brussels extra aandacht zullen besteden aan dit hot topic.”