Wat brengt de toekomst? Niemand heeft een glazen bol, maar dat er in de gebouwen en woningen van morgen een belangrijke rol is weggelegd voor slimme digitale toepassingen, is alvast een zekerheid. Een bedrijf dat in dit opzicht stevig aan de kar trekt, is Schüco. Door verder te kijken dan individuele producten en fors te investeren in de ontwikkeling van geïntegreerde totaalconcepten, onder meer als partner van het vooruitstrevende Living Tomorrow-project, zet het Duitse concern resoluut in op digitalisering met toegevoegde waarde. Hoe dit precies in zijn werk gaat en wat de prioriteiten zijn, vernemen we van Geert Michels, country manager bij Schüco Belgium: “Vroeger was kennis en informatie bezitten het hoogste goed, maar vandaag is integratie de sleutel tot succes.”
Schüco maakt al bijna zeventig jaar furore als ontwikkelaar van raam-, deur- en gevelsystemen in aluminium en pvc, maar is allerminst oud en versleten. Integendeel: de Duitse wereldspeler bestendigde eind vorig jaar eens te meer zijn reputatie als innovatieve trendsetter door zijn schouders te zetten onder Living Tomorrow 2.0. “Het nieuwe Living Tomorrow-gebouw in Vilvoorde zal onder meer een dynamische innovatieshowroom van Schüco bevatten en wordt uitgerust met onze meest vooruitstrevende aluminiumsystemen en aller-
hande nieuwigheden, zoals digitale toegangscontrole en slimme sensoren”, vertelt Geert Michels. “Daarnaast nemen we ook het bestaande gebouw onder handen, dat na zijn renovatie mee geïntegreerd wordt in de nieuwbouw. Living Tomorrow wordt de grootste Europese innovatiecampus rond werken, wonen en leven in de toekomst.”
“Omdat we er niet alleen kunnen tonen wat op dit moment mogelijk is, maar ook hoe onze wereld er binnen afzienbare tijd zal uitzien. Living Tomorrow past perfect in onze visie op wonen, leven en werken in de toekomst en biedt ons de gelegenheid om een kruisbestuiving aan te gaan met gelijkgestemde partners. We focussen niet langer op individuele producten, maar op slimme, geïntegreerde concepten met een digitale insteek. Het gaat dus niet louter om mooie schuiframen, maar om totaalsystemen die op intelligente wijze gekoppeld zijn aan ventilatie, luchtkwaliteit, thermisch comfort, enzovoort. In een klassieke toonzaal kan je dat minder makkelijk tastbaar maken, maar het voordeel van Living Tomorrow is dat alles er in de praktijk gedemonstreerd wordt. Het blijft dus niet bij een theoretisch-commercieel verhaal, want bezoekers zullen de woonkamer, de keuken, het bureau en de zorgkamer van morgen er echt kunnen ‘beleven’. Ze zullen versteld staan van de vele mogelijkheden!”
“Ik ga de geheimen van Living Tomorrow nog niet prijsgeven, maar binnen ons eigen gamma zijn alvast enkele mooie voorbeelden van digitale innovatie te vinden. Denk onder meer aan Schüco Building Skin Control, een centraal platform waarmee je alle elementen van de gebouwschil kan monitoren en sturen. Ook ‘building automation’ is een zeer interessant domein. Zo staat er in Seraing een gebouw dat volledig is uitgerust met Schüco-sturingen, die onder meer gekoppeld zijn aan een weerstation. Het gedrag van de ramen en de zonwering wordt er automatisch aangestuurd op basis van parameters als lichtintensiteit, temperatuur en neerslag. Bovendien zitten er heel wat innovaties in de pijplijn die we nog niet gecommercialiseerd hebben, maar die wel al ontwikkeld en uitvoerig getest zijn. In onze productie-unit in Bielefeld staan bijvoorbeeld prototypes van raamsystemen waarin spraaktechnologie vervat. Praten tegen je raam: het is niet langer sciencefiction!”
“Innovatie zit in ons DNA, dus de focus op digitalisering is een logisch gevolg van onze bedrijfsfilosofie. We trachten voortdurend in te spelen op technologische nieuwigheden en markante trends, dus het is niet zo dat er sprake is geweest van een omslagpunt of een welomlijnde koerswijziging richting digitalisering. Die evolutie is heel logisch en geleidelijk verlopen. Schüco koppelt zijn raamsystemen al jaren aan alle mogelijke digitale oplossingen en is altijd al toonaangevend geweest op dat vlak. Die digitaliseringsgolf heeft overigens niet alleen betrekking op productontwikkeling, maar ook op het productieproces, de montage, de administratie … De slimme, geïntegreerde totaalconcepten die hieruit voortvloeien, resulteren uit onze algemene vernieuwingsdrang. We kicken op revolutionaire projecten zoals het Havenhuis in Antwerpen, waarvoor we ‘à la carte’ een parametrische oplossing uit onze hoed getoverd hebben. Grenzen verleggen en het onderste uit de kan halen is typisch Schüco, dus dat weerspiegelt zich deze dagen ook op digitaal-technologisch vlak. We geloven dan ook sterk in de digitale toekomst van onze totaalconcepten en de bouwsector in het algemeen.”
“Jazeker, want in het bouwwezen wordt nog steeds relatief traditioneel gedacht. Niet iedereen staat open voor digitale oplossingen, vooral omdat ze een bepaalde investeringskost met zich meebrengen. We kunnen natuurlijk niet ontkennen dat heel wat geïntegreerde totaalconcepten momenteel aan de dure kant zijn, maar je moet dat afwegen tegen onrechtstreekse voordelen zoals tijdswinst, kostenreductie, enzovoort. Onze filosofie luidt: investeer vooraf in kwaliteit, efficiëntie en digitalisering om achteraf minder potentiële nakosten te hebben. Helaas is het momentum van de investering voor velen nog steeds het doorslaggevende criterium en is het langetermijndenken nog niet voldoende ingeburgerd. Dat zal uiteraard niet van vandaag op morgen veranderen, maar het is wel belangrijk dat ‘early adopters’ het voortouw blijven nemen en nieuwigheden blijven ontwikkelen. Enkel zo kunnen we stap voor stap de vruchten plukken van digitale innovatie en de toegevoegde waarde die het biedt.”
“Klopt! Momenteel lijken ze voorbehouden voor de ‘happy few’, maar binnenkort zullen ze een must worden. De meerwaarde van smart buildings en artificiële intelligentie zal dermate groot zijn – niet alleen op het vlak van comfort, maar ook op het vlak van energie-efficiëntie en algemene kosten-optimalisatie – dat digitale oplossingen vroeg of laat gemeengoed zullen worden. Op dit moment gaapt er nog een kloof tussen de theoretische mogelijkheden en de praktische implementatie, maar gelukkig kunnen we ons ei kwijt via vooruitstrevende projecten zoals onder andere Living Tomorrow.”
“Inderdaad, al is digitalisering geen doel op zich, maar eerder een middel om – zoals vanouds – toegevoegde waarde te creëren. We willen vooral tonen dat we meer zijn dan een systeemleverancier, want we beschikken over de nodige kennis en expertise om mee te denken met onze bouwpartners en de efficiëntie en de kwaliteit van projecten naar een hoger niveau te tillen. Innovatieve methodieken zoals BIM stellen ons in staat om die adviserende rol nog beter te vervullen, dus al onze producten en concepten zijn volledig BIM-proof. Aangezien we iedereen zo vroeg mogelijk willen laten profiteren van onze expertise, gaan we intussen ook al partnerships aan in het voortraject van grote projecten. Zo trachten we a priori een allesomvattende oplossing voor te stellen en een streepje voor te hebben op andere inschrijvers. Ook daar zullen we de komende jaren verder op blijven inzetten, met steeds hetzelfde doel voor ogen: zo optimaal mogelijk inspelen op de noden en wensen van eigenaars en gebruikers van woningen, kantorencomplexen of andere gebouwen en onze concepten op die manier maximaal tot hun recht te laten komen.”