Ziekenhuizen zijn de omgevingen bij uitstek waar patiënten met een beperking en de vele bezoekers hun weg moeten zien te vinden. Eenvoudige, maar efficiënte geleidesystemen maken hierbij een wereld van verschil. Ook in het nieuwe AZ Rivierenland is dat het geval. Leverancier en installateur van dienst was Viakan, dat zich al jaren specifiek toelegt op tactiele geleidesystemen voor de meest diverse gebouwen.
Toen Christian van Kan in 2002 met Viakan startte, had hij een carrière in de verkoop van wegmarkeringsproducten en -machines voor ogen. Al snel besloot hij zich in een welbepaalde niche te specialiseren, met als resultaat dat hij zijn bedrijf heroriënteerde naar de verkoop en plaatsing van blindengeleidetegels in kunsthars en geleidelijnen in kunststofmortel. Later kwamen daar ook nog waarschuwingsnagels in rvs bij. “Aanvankelijk ging het volledig over buitentoepassingen, maar na enkele jaren opende er zich een markt voor oplossingen binnen gebouwen”, vertelt de zaakvoerder. “Vandaar dat ik een lijn producten ontwikkelde die esthetisch en kwalitatief perfect op de vereisten inspeelden en ook gemakkelijker te bevestigen waren. Dit resulteerde in een gepatenteerd systeem van verlijmbare waarschuwingsnoppen en verlijmbare geleideribben. Intussen hebben we een volledig aanbod van blindegeleidesignalisatie en -oplossingen in huis om de toegankelijkheid van gebouwen en omgevingen te verbeteren. Naast onze expertise en uitgebreid gamma bieden we nog een extra belangrijke troef. Alle oplossingen kunnen we zelf installeren, in samenwerking met een vaste pool zelfstandige medewerkers.”
Viakan heeft intussen zijn stempel gedrukt op tal van projecten. Zo werkte het bedrijf al geregeld samen met Cordeel, onder meer in het UZ van Gent. “Vandaar dat de hoofdaannemer besloot om ons ook bij de inrichting van AZ Rivierenland te betrekken”, vervolgt Christian van Kan. “Ondanks het feit dat de geleideroute al bijna perfect op plan was uitgetekend, hebben we toch nog enkele optimalisaties kunnen voorstellen. Zo werd er op ons aanraden een geleideroute met een breedte van ongeveer 30 cm voorzien, met vijf naast elkaar liggende ribben. De architect koos voor dunne, discrete strips in aluminium. Het dwarsprofiel is trapezoïdaal, waardoor de blinde gebruiker vlotter en comfortabeler met zijn oriëntatiestok over de lijnen kan schrapen en ze eenvoudiger kan volgen met de voet.”
Viakan leverde en plaatste ook zijn eigen VIA-DOT-waarschuwingsnoppen op de afdalende trap in de grote hal. “Deze zijn volgens een vast en heel precies genormaliseerd patroon geïnstalleerd op een welbepaalde diepte en veiligheidsafstand”, aldus Christian van Kan. “Zo kan de gebruiker in beweging de waarschuwingsnoppen onmiddellijk en ondubbelzinnig waarnemen, waardoor hij op tijd en veilig voor de eerste trede kan stoppen. Technisch gezien was AZ Rivierenland geen bijzonder moeilijke opdracht. Niettemin was het een uitdaging om alles kwalitatief te installeren, vooral omdat andere aannemers voortdurend door onze werkzones moesten passeren. Dat vergde wel wat coördinatievermogen, vooral omdat de vloer perfect proper en ontvet dient te zijn vooraleer we de noppen en ribben kunnen verlijmen. Gelukkig laat ons innovatieve verlijmingssysteem, waarbij een sterk zelfklevende tape gecombineerd wordt met een pasteuze tweecomponentenlijm, toe om de noppen en ribben onmiddellijk na plaatsing te belopen.”