Platform voor de bouw
Overig

Eeuwfeest in stijl voor gerenommeerde baksteenspecialist

luchtfoto-samen-sterk

Tekst | Tim Janssens

Beeld | Nelissen Steenfabrieken

19 april 2021 Leestijd 7 minuten

Deel dit artikel

Klant is er al een eeuw koning, maar toch blijven het aanbod en de service voortdurend evolueren. Dat het vat nog lang niet af is, bewijst de Limburgse wereldspeler met enkele nieuwe baksteentinten, die de architecturale mogelijkheden eens te meer verruimen. Bovendien pakt Nelissen heel het jaar door uit met verrassingsacties: “Ons jubileum zal zeker niet onopgemerkt voorbijgaan!”

De hoofdzetel van Nelissen Steenfabrieken symboliseert de toonaangevende reputatie van het honderdjarige familiebedrijf.

“Er staat heel wat op de planning. 2021 wordt hoe dan ook een feestjaar voor ons”

Honderd jaar, het is een eeuwigheid. Toen pater familias Alfons Nelissen in 1921 zijn eigen onder-neming oprichtte, zag de wereld er helemaal anders uit. Ons land likte zijn wonden na de Eerste Wereldoorlog en focuste zich vooral op de ‘grote heropbouw’. De Belgische regering spoorde industriëlen aan om producten te vervaardigen die daarbij konden helpen. Alfons Nelissen droeg letterlijk en figuurlijk zijn steentje bij door kwalitatieve bakstenen te produceren in het Limburgse Kesselt (Lanaken). 

Identieke kernwaarden

Anno 2021 kunnen we eveneens gewagen van ‘moeilijke tijden’, maar is het Belgische bouwlandschap rijker en diverser dan ooit. Dit laatste is onder meer te danken aan de miljoenen bak-stenen die Nelissen Steenfabrieken de voorbije eeuw produceerde. In vergelijking met de beginjaren onderging het bedrijf een ware metamorfose. De vernieuwing en uitbreiding van de productie-eenheden, een sterke toename van de productiecapaciteit (185 miljoen stenen in 2019!), de forse groei van het personeelsbestand, de voortschrijdende internationalisering, de lancering van innovatieve producten (Iso-Façade, Dubio-gevelsteen), de bouw van het nieuwe hoofdkantoor en de Brick Academy …: de kleine eenmansonderneming is inmiddels uitgegroeid tot een wereldspeler van formaat. Desondanks bleven de kernwaarden intact: het familiale karakter, de sterke lokale verankering en de drang om de onderneming voortdurend heruit te vinden door verstandig te groeien en slim te innoveren. 

Sommige kleuren zitten al bijna honderd jaar in het gamma en zijn dus echte klassiekers, maar komen ook in huidige ontwerpen nog altijd uitstekend tot hun recht, zoals de Rosso.

Focus op cocreatie

Verandering is nooit een doel op zich geweest voor Nelissen Steenfabrieken, maar wel eenmanier om klanten nog beter tegemoet te komen. Zij zijn er al honderd jaar koning. “’Customer centricity’ was altijd al een belangrijke prioriteit, maar de concrete invulling daarvan is in de loop der jaren natuurlijk sterk geëvolueerd”, vertelt marketing- en communicatiemanager Roberta Melis. “Vroeger was het puur ‘eenrichtingsverkeer’ en waren architecten genoodzaakt om te kiezen uit het bestaande gamma, maar nu zetten we sterk in op cocreatie en werken we graag samen met ontwerpers en kleurexperts. Zo is de tint van onze Falo-steen speciaal ontwikkeld voor Portavida in Genk. Bouwen met baksteen is hoe dan ook helemaal anders dan veertig à vijftig jaar geleden. Toen was de klassieke roodbruine baksteen alomtegenwoordig, maar nu zijn de esthetische mogelijkheden veel ruimer (verwerking, kleuren, formaten …). Om dit aanschouwelijk te maken, zullen we naar aanleiding van ons honderdjarige bestaan projecten van vroeger en nu vergelijken. Ook onze nieuwe showroom bewijst dat de tijden veranderd zijn. De digitale snufjes (RFID-tafel, 3D-modellering …) zijn een grote meerwaarde voor onze klanten, die kunnen rekenen op zeer gericht en professioneel advies.”

Een kleurrijk jubileumjaar

Hoewel het coronavirus ons land nog steeds in zijn greep houdt, haalt Nelissen Steenfabrieken alles uit de kast om zijn honderdjarige bestaan op gepaste wijze te vieren. Zo voegde het enkele nieuwe kleuren toe aan zijn gamma. “Vooral de gesinterde stenen zijn in trek: Luce (groen gesinterd), Torba (geel gesinterd), Stella (geel gesinterd) en Drago (geel en wit gesinterd)”, klinkt het veelbelovend. “Ook onze sterkhouders verliezen we uiteraard niet uit het oog. Sommige kleuren zitten al bijna honderd jaar in ons gamma en zijn dus echte klassiekers, maar komen ook in huidige ontwerpen nog altijd uitstekend tot hun recht, zoals de Rosso en de Rosado (voorheen Antiek Rood en Heidebloem), die al jaar en dag pronken met de originele basiskleuren van de plaatselijke klei. Rosso is tevens een van de drie tinten die beschikbaar zijn in DUBIO. Daarnaast hebben we heel wat acties gepland voor architecten,
handelaars, showroombezoekers, ons personeel …

Zo kreeg een chauffeur begin januari een leuk verrassingspakket naar aanleiding van de honderdste afhaling van het nieuwe jaar. En op 5 september zullen we deelnemen aan de 100km-run voor Kom op tegen Kanker, een leuke sportieve uitdaging voor het goede doel die gezien het cijfer 100 ook een belangrijke symbolische waarde heeft voor ons. Er staat dus heel wat op de planning bij Nelissen Steenfabrieken. 2021 wordt hoe dan ook een feestjaar voor ons!”    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Pieter-Jan Vansteelandt

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details