Platform voor de bouw
Oplossing Antwerpse mobiliteitsproblemen in aantocht

Oplossing Antwerpse mobiliteitsproblemen in aantocht

Deze nieuwe parkeergelegenheid hangt samen met een groot aantal andere wegenwerken, waaronder de realisatie van een nieuwe verbinding tussen beide Schelde-oevers en de afbraak van het viaduct ’ter hoogte van het Sportpaleis’, bekend uit vele spitsuurjournaals. In al die werken samen investeert de Vlaamse overheid ongeveer 4 miljard euro.

Het parkeergebouw heeft een open structuur. Dit bevordert de natuurlijke lichtinval en het contact met de omgeving.

Wat zeker zal verdwijnen, is de chauvinistische uitdrukking ‘Antwerpen is ’t stad en de rest is parking’. Luchtbal en de twee andere nieuwe parkeergebouwen – Merksem en Linkeroever – zullen immers op Antwerps grondgebied staan. In het Luchtbalgebouw, dat ontworpen is door HUB en gerealiseerd is door Antwerpse Bouwwerken, zullen weggebruikers na het stallen van hun wagen
kunnen overstappen op openbaar vervoer, deelwagens of deelfietsen. Fietsers kunnen op een ander deel van de site gebruikmaken van een overdekte fietsenstalling met 440 plaatsen. 

P&R Luchtbal is opgebouwd uit betonnen vloerplaten, betonnen prefabkolommen en gelamelleerde houten balken. Een ongebruikelijke combinatie.

“Het is de eerste keer dat hout en beton zo gecombineerd worden in België”

Specifieke look-and-feel

“We hebben de nieuwe park-and-ride opgetrokken in het noorden van de wijk, tussen de Noorderlaan en de A12, binnen de keerlus van de tram”, zegt Bart Reyniers, projectleider bij Antwerpse Bouwwerken. “Het gebouw telt acht niveaus, goed voor 1.700 autoparkeerplaatsen. P&R Luchtbal is bij mijn weten het eerste Antwerpse P&R-gebouw dat wordt opgeleverd. Binnenkort komt P&R Linker-oever (goed voor 1.500 wagens) aan de beurt. De komende jaren volgen nog meer P&R-constructies. Op bepaalde plaatsen worden nieuwe parkeer-gebouwen gerealiseerd, elders worden bestaande P&R’s uitgebreid. De eerstvolgende P&R is een nieuw gebouw op de bestaande P&R-site in Merksem (680 wagens). De werken zijn er al volop bezig. Op de uitbreiding van de bestaande P&R naast de oprit van de E34/E313 in Wommelgem en een P&R langs de Noordersingel is het nog
wat langer wachten.”

De gelamelleerde houten balken bezorgen de gebouwen een hedendaagse uitstraling en verhinderen ook dat ze een grauw uitzicht krijgen.

Alle nieuwe parkeergebouwen langs de stadsrand krijgen dezelfde look-and-feel, zodat ze makkelijk te herkennen zijn. “Ze verschillen wel qua afmetingen en hebben een open structuur. Dit bevordert de natuurlijke lichtinval en het contact met de om-geving. Dat de parkeerdekken lichtjes van elkaar weg neigen, versterkt deze effecten. De scherpe afwerking van hun uiteinden bezorgt de gebouwen elegante en decoratieve contourlijnen.”

Belgische primeur

P&R Luchtbal is opgebouwd uit betonnen vloerplaten, betonnen prefabkolommen en gelamelleerde houten balken. Een ongebruikelijke combinatie. “Voor zover ik weet, was dit de eerste keer dat deze techniek in België werd toegepast”, zegt Bart Reyniers. “Ook P&R Merksem en Linkeroever worden op deze manier gerealiseerd. Dat bezorgt de gebouwen een hedendaagse uitstraling en verhindert ook dat ze een grauw uitzicht krijgen, zoals veel traditionele parkeergebouwen. Het vergt wel een grote nauwkeurigheid, want hout is flexibel en beton stijf. Bovendien moet er een waterdichting op worden aangebracht.”

Vermoedelijk wordt P&R Luchtbal in de loop van juni opgeleverd. “De meeste werken zijn achter de rug. We hebben nog wat afwerkingstaken voor de boeg, zoals het aanbrengen van leuningen. Maar het plaatsen van de dakdichting in PMMA-kunsthars zal de meeste tijd vergen, aangezien ze enkel in geschikte weersomstandigheden kan worden aangebracht. Zowel de temperatuur als het dauwpunt en de luchtvochtigheid moeten optimaal zijn. Dat is pas vanaf half maart het geval, en dan nog niet de hele tijd. We kozen het 3 mm dikke PMMA omdat het een licht en gemakkelijk aan te brengen materiaal is, met een uitstekende slipweerstand en rechtstreekse belastbaarheid.”  

G. Smeyers – Bemalingswerken
Om het nieuwe P&R-gebouw in de Antwerpse Luchtbalwijk te kunnen verwezenlijken, was een bouwput van 120×82 lm en een diepte van circa 3,5 meter nodig. Hierbij moest het grondwater met circa 1 meter verlaagd worden, een opdracht die op het lijf van G. Smeyers uit Zandhoven geschreven was. “Weinig andere bedrijven kunnen tippen aan onze expertise, zeker wat complexe bemalingen betreft”, vertelt bestuurder René Lambrechts. “Daarnaast zijn we thuis in alle mogelijke uitvoeringstechnieken, wat ons toelaat om voor elke opdracht de meest (kosten)efficiënte oplossing te kiezen in functie van de ondergrond.” In het Antwerpse P&R-project stelde G. Smeyers een bemaling met horizontale drains op een diepte van 4 meter onder het maaiveld voor. “Dit was de beste oplossing voor de ondergrond: een aangevuld zandpakket van 3 meter dik boven op de oorspronkelijke poldergrond, die uit klei en turf bestaat”, legt René Lambrechts uit. “Om stabiliteitsredenen hebben we de drains omgestort met drainagezand tot op 2 meter onder maaiveld. De drains zijn rondom de volledige omtrek van de bouwput ingeplant. Daarbovenop werden extra strengen over de oppervlakte van de bouwput verdeeld. In totaal hebben we iets meer dan 500 meter drainage-leiding geplaatst. Deze werden aangesloten op acht zuigerpompen, waarna de bemaling kon starten. Ons concept werkte feilloos, want de put werd keurig drooggezet binnen de vooropgestelde deadline en het beoogde budget.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details