Platform voor de bouw
Rebranding is volgende stap van transformatieproces bij IGNIX 

Rebranding is volgende stap van transformatieproces bij IGNIX 

Nieuwe wind laat specialist in brandcompartimentering bruisen

Ondernemingen die duidelijk en transparant werken, hebben doorgaans tevreden klanten. Het is één van de redenen waarom Stijn Langeraert en Julien Esquenet de bedrijven Bio Benelux en Rimarbo samenbrengen onder een nieuwe vlag: Ignix (Ignis, Latijn voor ‘vuur’). Onder meer dankzij investeringen in doorgedreven productkennis, digitalisering en menselijk kapitaal ontpopt Ignix zich tot een totaalpartner voor brandveiligheid in gebouwen. 

Twee jaar geleden namen Stijn Langeraert en Julien Esquenet Bio Benelux en Rimarbo over. Beide familiebedrijven functioneerden autonoom, maar werkten hecht samen voor projecten die zich focussen op het elektrische luik van brandcompartimentering. Bio Benelux stond in voor de commercialisering en administratie, Rimarbo voerde de werken uit. De nieuwe eigenaars werkten zich eerst in, met het volste respect voor de manier waarop de bedrijven in het verleden werden geleid.

Afgelijnde positionering

“In eerste instantie hebben we ons vooral gefocust op eenvoudige verbeteringen”, verklaart Stijn Langeraert. “Op die manier hebben we gaandeweg het vertrouwen van de medewerkers gewonnen en konden we zoveel mogelijk mensen met ruime ervaring aan boord houden. Daarna hebben we er bewust voor gekozen om de marktpositionering beter af te lijnen. Bij Ignix kunnen klanten terecht voor alle uitdagingen inzake brandcompartimentering. Vanuit een proactieve benadering proberen we iedereen maximaal te ontzorgen door de combinatie van studiewerk, advies, uitvoering en opvolging. Dat doen we met een op maat uitgewerkte oplossing, die volledig op hun noden anticipeert en integraal conform de normen inzake brandveiligheid is. We richten ons vooral op de Benelux en Frankrijk en behartigen zowel kleinere als omvangrijke projecten. De duur ervan kan schommelen van één dag tot een totaalproject dat verschillende jaren in beslag neemt.” In functie daarvan onderging Ignix een stevige transformatie. Alle diensten zijn nu gecentraliseerd op de vestiging in Kortrijk. Daar investeert het management onder meer in continue updates van de productkennis als pionier in zijn niche. 

Paperless werken op de werf

“Via een nauwe samenwerking met klanten, leveranciers, studiebureaus, de brandweer, de academische wereld en sectororganisaties blijven we voortdurend op de hoogte van de evoluties binnen onze nichemarkt”, vult Julien Esquenet aan. “Als neutrale partij kiezen we telkens de oplossingen die het best aansluiten op de behoeften van de klant en waken we erover dat de installatie volgens de regels van de kunst gebeurt. De switch naar ‘paperless’ werken op de werf faciliteert een heel transparante aanpak, waarbij alle documenten en plannen op elk moment consulteerbaar en aanpasbaar zijn voor alle betrokken personen. Die digitale tools creëren ook een gevoelige meerwaarde op vlak van communicatie, snelle offertes, nacalculatie en facturatie. Met het oog op de integratie van een ERP-pakket zijn we nu ook volop onze interne processen aan het digitaliseren.” 

De organisatie groeide op twee jaar tijd uit van 16 naar 40 mensen. Onder meer dankzij een vernieuwende benadering van onze gewaardeerde medewerkers raakten de  vacatures vlot ingevuld. “Onze mensen weten tegen welke termijn ze een bepaald project dienen uit te voeren. Hoe en wanneer ze dat doen, laten we volledig aan hen over. Op die manier stimuleren we hun ‘ownership’. Tegelijk werken we aan een fijne bedrijfscultuur, waardoor mensen trots zijn bij ons te werken en uitgroeien tot onze belangrijkste ‘employer branders’. Het is één van de troeven die ons moeten toelaten in de toekomst verder te groeien.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details