Je moet het maar doen: van een industrieel depot een aantrekkelijke en aangename toonzaal van 5.000 vierkante meter maken. Brachot-Hermant, producent en verdeler van natuursteen en samengestelde materialen zoals keramiek, terrazzo en composiet, slaagde erin om zijn imposante aanbod onder te brengen in een echt belevingscentrum. Stone Gallery opende in mei haar deuren. De transformatie is compleet, inclusief een nieuwe receptie en een renovatie van de kantoren op het gelijkvloers.
De kantoren en het depot van Brachot-Hermant kregen het afgelopen jaar een grondige make-over. Het oorspronkelijke doel was om van de loods een aangename steengalerij te maken waar beleving voor de klanten centraal staat en waar de materialen in al hun glorie gepresenteerd worden. “De inkomhal met de ontvangstruimte en de aanpalende kantoren werden al snel mee betrokken in de verbouwing”, klinkt het bij Brachot-Hermant. “We hebben even een volledige nieuwbouw overwogen, maar dat werd in logistiek opzicht een te grote uitdaging. Onze mensen moesten tijdelijk verhuizen naar ruime, comfortabele containers. Ook de vergaderzalen werden daar ondergebracht. Sinds april kunnen ze terecht in strakke, moderne burelen met veel glas en scheidingswanden. Er is een open gevoel gecreëerd, al heeft iedereen toch een eigen werkplek.”
Het was een groot project dat de nodige kopzorgen opleverde, want in een oud gebouw moet je vertrekken van de structuren die je hebt. “Het was wel geïsoleerd, maar niet top. Alle ramen in de kantoren zijn vernieuwd en het dak van de loods is uitgerust met geïsoleerde dakpanelen. Op het dak van de loods lagen nog asbestplaten. Die hebben we, als een van de eersten in de industriezone, laten verwijderen en vervangen door sandwichpanelen met een isolatielaag van 12 centimeter.” Ingenieur-architect Els Verzele
beaamt: “Het was roeien met de riemen die we hadden, om het project van daaruit te laten groeien. Waar mogelijk hebben we betere technieken geïntegreerd, zoals een optimaal ventilatiesysteem en ledverlichting. Die is niet alleen zuinig, maar ook esthetisch. De lichten bootsen het daglicht zo veel mogelijk na om de materialen te kunnen laten schitteren in natuurlijk licht. Daar is een heuse studie aan voorafgegaan.”
De nieuwe toonzaal kreeg de naam Stone Gallery. De industriële ruimte is omgetoverd tot een zaal met een moderne look-and-feel. De muren, plafonds en structuren kregen een witte kleur en op de vloer werd hoogwaardig tapijt gelegd. “Op zo’n plaats verwacht je eerder een gepolierde betonvloer. Het tapijt neemt het industriële karakter meteen weg”, zegt de architecte. “De tussenwand met de productiehal hebben we gerealiseerd met een rolgordijn, zodat de laadbruggen nog vlot heen en weer kunnen. Daarnaast hebben we aan de straatkant openingen met raampartijen gecreëerd en kreeg het schrijnwerk een zwarte kleur. We zetten de beleving kracht bij via een strakke positionering van de platenstaanders en brede wandelpaden. Brachot-Hermant stelt ook andere formaten en toepassingen uit zijn aanbod tentoon om te inspireren en de vele mogelijkheden te illustreren. Denk bijvoorbeeld aan vloer- en wandtegels of steenstrips. Ik vind de openboek- en vlinderformaten aan de wanden persoonlijk het mooist. Het zijn echte kunstwerken uit de natuur.”
Stone Gallery had een nieuwe inkom nodig. “Zo wachten onze klanten voortaan in een gezellig decor, omgeven door natuursteen zoals de Ierse Blauwe Hardsteen op de vloer en het groene marmer aan de receptiebalie. Daarna kunnen ze door onze toonzaal flaneren en nog meer materialen ontdekken”, laat Brachot-Hermant weten. “Je komt al op de parking en in het buitenpark in aanraking met ons aanbod aan natuursteen en samen-gestelde materialen.” Dat is aan het onthaal niet anders. De groene marmer Veria Green Extra begroet je, samen met wit Carrara-marmer en je wandelt verder op de Kilkenny Limestone uit de eigen Ierse groeve van Brachot-Hermant. Een knap contrast dat het marmer extra tot zijn recht laat komen. Een glazen wand scheidt het onthaal van Stone Gallery.
Architecte Els Verzele wilde die warme, strakke look ook doortrekken in de nieuwe kantoren. Voor haar was het een kwestie van compromissen zoeken. “Brachot-Hermant koos voor aparte kantoren, maar ik wilde vooral een overvloedige natuurlijke lichtinval garanderen – tot diep in het gebouw. We gingen voor bureaus die met elkaar verbonden zijn door een glazen wand. De strakke belijning, zwarte ramen en het imitatiehout creëren de nodige sfeer”, zegt ze. “Het hele ontwerp staat in het teken van de collecties en
materialen van Brachot-Hermant. Die wilden we zo dicht mogelijk bij de klanten brengen, op een aangename manier. Stone Gallery is een echt belevingscentrum geworden dat onnoemelijk veel inspiratie biedt.”