Om het verkeer op Waalse wegen nog slimmer te kunnen managen en voortaan ook de binnenvaart in goede banen te kunnen leiden, onderging verkeerscentrum PEREX in Daussoulx (nabij Namen) een grondige renovatie en uitbreiding. Dit ging gepaard met de realisatie van een gloednieuwe gevel, die volledig uit glas en deels geperforeerde aluminiumpanelen bestaat. Een kolfje naar de hand van Limeparts-Drooghmans, dat alweer een knap staaltje maatwerk afleverde.
Architectuur die resoluut de hedendaagse kaart trekt en zo een sterke visuele identiteit creëert, gestapelde volumes met grote beglaasde oppervlakken, inventieve energetische oplossingen om aan de NZEB-normen te voldoen (de energieconsumptie ligt zestien keer lager dan voordien, hoewel de oppervlakte bijna verdriedubbeld is) …: de ambities waren niet min toen de plannen voor het gesofisticeerde PEREX 4.0-gebouw uitgerold werden. ALTIPLAN°architects en aannemer Franki deden in het kader van dit spraakmakende PPS-project een beroep op de expertise van gevelspecialist Limeparts-Drooghmans, dat vanaf het prille begin mee aan tafel zat. “Zo werken we het liefst, want dat maakt het mogelijk om qua geometrie, esthetiek en budgetbeheersing zeer kort op de bal te spelen”, zegt gedelegeerd bestuurder Koen Vandersmissen. “We trachten steeds zo dicht mogelijk bij het originele ontwerpconcept te blijven, uiteraard rekening houdend met bepaalde beperkingen qua materialisatie, stabiliteit, windbelasting, budget, enzovoort. Ook in dit project is dat uitstekend gelukt!”
De gevel van het nieuwe PEREX-gebouw is een waar pronkstuk. Limeparts-Drooghmans produceerde en plaatste 1.673,5 m² Qualicoat-gelakte aluminium gevelcassettes, waarvan een groot deel geperforeerd is. “Het gaat om een combinatie van 2 mm en 3 mm dikke panelen. De geperforeerde exemplaren zijn dubbelzijdig gelakt en fungeren tevens als zonwering voor de achterliggende ramen”, legt Koen Vandersmissen uit. “Gezien de vele verspringingen, hoekjes en kantjes was het geen eenvoudig project, maar we zijn het gelukkig gewend om complexe opdrachten tot een goed einde te brengen. Denk bijvoorbeeld aan het gerechtsgebouw in Hasselt, waar het aandeel gebogen en geperforeerde panelen nog veel groter was. We maken steeds een uitgebreide gevelstudie op (inclusief integratie van alle raamdetails) en stemmen de engineering goed af met de aannemer, zodat we alle gevelelementen piekfijn kunnen prefabriceren en een ‘vloeiende’ bouwfase kunnen garanderen. Het is telkens maatwerk in functie van de look & feel die een bepaald gebouw moet krijgen. Het PEREX-gebouw is alweer een bewijs dat deze aanpak wel degelijk loont.”