Platform voor de bouw
Grootschalige bemaling in Leuvense stadskern
Om de ondergrondse parking droog te zetten, besloot G. Smeyers dertien bemalingsbronnen te boren en in bedrijf te stellen.

Grootschalige bemaling in Leuvense stadskern

Waar zich vroeger de verpleegsterschool bevond, komt een cluster van drie appartementencomplexen. Deze worden gebouwd rond een grote binnentuin, met daaronder een ruime ondergrondse parking. G. Smeyers voerde de bemaling en retourbemaling uit.  

De Hertogensite bevindt zich tussen de Brusselsestraat, de Kapucijnenvoer, de Minderbroedersstaat en de Dijle. Om de ondergrondse parking van 90×67 meter te kunnen realiseren, moet het niveau van het grondwater worden teruggebracht van 1 tot 9 meter onder het maaiveld. “Geen evidente opdracht omdat de ondergrond uit een zettingsgevoelige veenhoudende kleilaag van circa 6 meter dik bestaat”, aldus René Lambrechts, bestuurder van G. Smeyers. “Daaronder bevinden zich verschillende goed waterdoorlatende lagen, die
worden afgesloten met een alluviale grindlaag. Een gespecialiseerd studiebureau berekende dat er een bemaling met dieptebronnen moest gebeuren, binnen een waterremmende wand van 17,5 meter diep. Bovendien was er een retour-bemaling nodig tot in de goed doorlatende alluviale grindlaag buiten de bouwput. Hiervoor werden retourputten voorzien langs het tracé van de overwelfde Dijle. Op die manier kon de bemaling met een klasse 3-vergunning worden uitgevoerd, aangezien het geloosde debiet onder de 30.000 m³/jaar blijft.” 

Om de ondergrondse parking van 90×67 meter te kunnen realiseren, moet het niveau van het grondwater worden teruggebracht van 1 tot 9 meter onder het maaiveld.

Resultaatsverbintenis

Vandenbos, dat de ondergrondse garage moet bouwen, vroeg G. Smeyers uit Zonhoven om de bemaling en retourbemaling uit te voeren. “Het was de eerste keer dat deze aannemer een beroep op ons deed”, vertelt René Lambrechts. “En we hebben zijn vertrouwen niet beschaamd. Dankzij onze expertise kon de bemalingsstudie geoptimaliseerd en de prijs gedrukt worden. Bovendien hebben we niet geaarzeld om een resultaatsverbintenis aan te gaan – iets wat andere partijen niet aandurfden. Uiteindelijk beslisten we om dertien
bemalingsbronnen te boren en in bedrijf te stellen voor het droogzetten van de ondergrondse parking. Zowat al het opgepompte grondwater zal via negen retourputten in de ondergrond worden geïnfiltreerd. Intussen zijn de werken al gestart en verloopt alles perfect volgens planning.”   


TECHNISCHE FICHE

Bouwheer Resisterra (Leuven)

Architect De Gregorio & Partners (Tongeren)

Hoofdaannemer(s) Vandenbos (Alken)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details