Aanrijbeveiligingen zijn kleine, maar essentiële onderdelen van een parkeergarage. De manier waarop ze worden verankerd, maakt een groot verschil op het vlak van stabiliteit en veiligheid. Om het beste resultaat te kunnen garanderen, werd bij de realisatie van P+R Merksem een beroep gedaan op de expertise van FEROX Building Solutions. Deze firma uit Essen is dan ook gespecialiseerd in het vervaardigen van complexe metalen structuren op maat, en dat voor alle mogelijke toepassingen.
FEROX Building Solutions is een jong bedrijf met grote ambities en heel wat interne expertise. “We willen het verschil maken door totaaloplossingen aan te bieden”, vertelt medevennoot Dirk Kerstens. “Om de hoogste kwaliteit en een maximale flexibiliteit te kunnen garanderen, houden we elk productieonderdeel in eigen beheer. Bovendien werken we uitsluitend met gespecialiseerde partners die dezelfde waarden inzake veiligheid, kwaliteit en ecologie hanteren. We streven naar de hoogste kwaliteit en een maximale ontzorging van de klant. In dit opzicht zweren we bij een transparante communicatie en één contactpersoon met meetbare verant-woordelijkheden. Natuurlijk dragen we ook service hoog in het vaandel. Dit alles zorgt ervoor dat we intussen zijn uitgegroeid tot een solide kmo met dertien eigen werknemers en een vijftal ingehuurde krachten.”
Een ander sterk punt van FEROX Building Solutions is dat het mee nadenkt over optimalisaties. Zo paste het bedrijf het ontwerp van de steunen voor de rampalen in P+R Merksem aan. “We deden dat voornamelijk in functie van de erg hoge eisen inzake sterkte en maatvastheid”, vertelt medevennoot Tom De Boeck. “Bovendien ging het over een vrij omvangrijk project met een erg korte doorlooptijd: uiteindelijk moesten we 1.575 rampalen verankeren. Hiervoor hebben we 29.715 kilogram staal verwerkt in de ankerplaten waarop de rampalen zijn gebout. Daarnaast leverden we ook nog een vijfhonderdtal glijplaten, wat goed was voor 15 ton staal. Om corrosie tegen te gaan, zijn de steunen gemetalliseerd. Dit vereiste vakwerk van de bovenste plank. Omdat de onderkanten in het zicht blijven, moesten we alles egaal afwerken.”