Platform voor de bouw
Van leegstaande kazerne tot luxueus wooncomplex
Het Refuga-project omvat de aanleg van een publieke stadstuin van meer dan 4.000 m² en de bouw van drie nieuwbouwvolumes met in totaal 122 wooneenheden. (Beeld: UAU collectiv)

Van leegstaande kazerne tot luxueus wooncomplex

De Herkenrodekazerne is een historische parel in het centrum van Hasselt. Na enkele jaren leegstand begint ze eens te meer aan een nieuw hoofdstuk in haar bestaan. Gelukkig zal haar roem een stuk minder vergankelijk zijn dan weleer, want met Refuga – een knipoog naar het monumentale poortgebouw op de kop van de site, dat destijds fungeerde als het Refugehuis van de Abdij van Herkenrode – verrijst er een fraai wooncomplex met 141 diverse appartementen. Dankzij de imposante publieke stadstuin kunnen ook de andere Hasselaren opnieuw genieten van het charmante erfgoed, dat mooi aansluit bij de hedendaagse architectuur van de bijbehorende nieuwbouwvolumes.

Dankzij hun hoogwaardige afwerking en subtiele architecturale accenten zien de nieuwe Refuga-gebouwen er zeer indrukwekkend uit. (Beeld: UAU collectiv)

De rijke geschiedenis van de Herkenrodekazerne gaat terug tot 1542, toen het befaamde poortgebouw aan de Maastrichterstraat werd opgetrokken. Nadat dit iconische baksteenvolume lang fungeerde als uitvalsbasis voor de Abdij van Herkenrode veranderde het aan het einde van de achttiende en het begin van de negentiende eeuw enkele keren van eigenaar, om vanaf 1832 te worden uitgebreid en te worden gebruikt voor militaire doeleinden. Tot 1956 deed het ingesloten complex dienst als legerkazerne. In de jaren 80 was er dan weer een technische school gehuisvest en bood de Herkenrodekazerne eveneens plaats aan kantoren van de Regie der Gebouwen. Van 1993 tot 2012 was het Hasseltse vredegerecht er gevestigd. Eind 2014 kwam het complex (eindelijk) opnieuw in handen van de Stad Hasselt. Na enkele jaren leegstand, waarbij lokale creatievelingen en start-ups er tijdelijk hun intrek mochten nemen, werd er werk gemaakt van een ambitieuze herbestemming en zag het Refuga-project het levenslicht.

Eenheid in verscheidenheid

Dat de Herkenrodekazerne deze dagen een grootschalige reconversie ondergaat, is in eerste instantie te danken aan projectontwikkelaars Kolmont en Vestio, die Refuga samen realiseren onder de naam Herckenrode Construct. Ze stelden vier gereputeerde architectenbureaus aan – Abscis Architecten, UAU Collectiv, Atelier Kempe Thill en Land Landschapsarchitecten – om het geheel kwalitatief vorm te geven. Dit resulteerde in het winnende wedstrijdontwerp, dat in eerste instantie voorzag in de aanleg van een publieke stadstuin van meer dan 4.000 m² (die ongeveer de helft van de site beslaat) en de bouw van drie nieuwbouwvolumes met in totaal 122 wooneenheden. 

“Het was de bedoeling om architecturale eenheidsworst te vermijden en esthetische variatie te creëren, zij het zonder de visuele coherentie van het totaalplaatje uit het oog te verliezen”, vertelt Wiert Gerats. (Beeld: Abscis Architecten)

“Het was de bedoeling om architecturale eenheidsworst te vermijden en esthetische variatie te creëren, zij het zonder de visuele coherentie van het totaalplaatje uit het oog te verliezen”, vertelt Wiert Gerats, projectarchitect bij Abscis Architecten, dat instond voor het ontwerp van de stadsappartementen langs de Meldertstraat (aansluitend op de ‘Witte Kazerne’) en dat ook de algemene projectcoördinatie voor zijn rekening nam. “Iedereen heeft zijn creatief ei kunnen leggen – inclusief eigen accenten en detailleringen – maar de materiaalkeuze, de kleuren en de algemene uitstraling liggen in dezelfde lijn, met lichte tinten, baksteen en beton als rode draad. Daarnaast moesten we er uiteraard ook voor zorgen dat de nieuwbouwvolumes mooi aansloten bij de bestaande historische gebouwen. We hebben samen met de dienst Stedenbouw nauwgezet toegezien op de bouwhoogtes en -densiteit, zodat het geheel zeker niet te ‘zwaar’ zou ogen of visueel uit balans zou raken. Ik denk dat we mogen stellen dat dit uitstekend gelukt is. Ook de manier waarop het rustgevende groene binnengebied erin verweven is – inclusief vier sfeervolle doorsteken naar het omringende stadscentrum – draagt hier zeker toe bij.”

Verschillende woonsferen

Ondanks hun gemeenschappelijke karakteristieken hebben de drie nieuwbouwvolumes een eigen uitstraling en identiteit.

Ook hun bouwprogramma is erg divers, met een ruime variëteit aan appartementstypes en oppervlaktes. Gebouw A (ontworpen door Abscis Architecten) is voorbehouden voor doorzonappartementen die sterk geënt zijn op het groene binnengebied. “We hebben geopteerd voor een ‘rechttoe-rechtaangebouw’, waarbij de gesloten geveldelen in lichtgrijze beton en genuanceerd metselwerk worden afgewisseld met ruime inpandige terrassen (aan de achterzijde) en ritmische verticale raampartijen (aan de voorzijde). Een belangrijk uitgangspunt was dat we de doorzichten van de Meldertstraat naar de binnentuin wilden accentueren. Vandaar dat de traphallen meteen ook zijn opgevat als buitenruimtes, inclusief identieke gevelbekleding, kasseibestrating, aluminium inkomdeuren enzovoort. Deze buitenruimtes fungeren als tussenzones waar contacten tussen de bewoners onderling en met voorbijgangers ontstaan. Dit draagt bij tot de sociale verbondenheid, interactie en controle”, legt Wiert Gerats uit. 

Naast gebouw A bevindt zich een van de vier toegangen tot de site, die op zijn beurt grenst aan gebouw B (ontworpen door UAU Collectiv). “Ook voor de ontsluiting van bouwblok B is bewust gekozen voor toegang aan de straatzijde. Dit zorgt voor meer beweging en levendigheid in de Meldertstraat. Als gevolg van het diepere bouwvolume zijn de appartementen ondergebracht in twee L-vormige volumes, die verbonden zijn via een royale circulatieruimte met ingangen aan beide zijden. Hierdoor ontstaat een vloeiende beweging van de hoofdinkom aan de straat naar een privaat-gemeenschappelijke binnentuin.”

Naast de driehoekige terrassen springt vooral de markante gevelafwerking in het oog. “De gevels zijn volledig gechipperd – lees: de gemetste gevelsteen is bekleed met een speciale cementmortel – waardoor ze mooi aansluiten bij het historische karakter van de site en de look-and-feel van gebouw A”, zegt Wiert Gerats. Tot slot is er gebouw C (ontworpen door Atelier Kempe Thill), dat is opgevat als een centraal gelegen ‘urban villa’ met een gevarieerd woonaanbod: van grondgebonden duplexen over studio’s tot twee- en drieslaapkamerappartementen en penthouses. “Een leuk surplus is dat alle terrassen in een handomdraai kunnen worden omgevormd tot wintertuin dankzij glazen schuifpanelen, zodat elk appartement in wezen over een extra woonkamer beschikt. Daardoor zal het er ook in de tussenseizoenen aangenaam toeven zijn.”

De doorzonappartementen van gebouw A zijn sterk geënt op het groene binnengebied. (Beeld: Abscis Architecten)

Autovrij dankzij ondergrondse doorsteek

Dankzij hun hoogwaardige afwerking en subtiele architecturale accenten zien de nieuwe Refuga-gebouwen er zeer indrukwekkend uit, maar het spectaculairste bouwkundige hoogstandje is aan het oog onttrokken. 

Om het terrein volledig autovrij te kunnen houden, is het nagenoeg integraal onderkelderd en is er een ondergrondse verbinding gemaakt met de verderop gelegen Parking Dusart. Van daaruit kunnen de bewoners via de ondergrondse parking van Residentie Books en een nieuwe tunnel onder de Meldertstraat doorsteken naar het kelderniveau van Refuga, waar ze over eigen parkeerplaatsen beschikken. Daardoor hoeven de bewoners zich niet met hun wagen op de Hasseltse binnenring te begeven en wordt het stadscentrum extra ontlast. Een mooie stedenbouwkundige vondst, maar een complexe aangelegenheid voor de aannemers, benadrukt Kristof Aerts, bouwgenoot en technisch directeur bij Dethier (zetel Alken), dat een geïntegreerd team vormde met collega-aannemer STRABAG. “Een kelder met twee verdiepingen in een stadscentrum is altijd een uitdaging, maar in dit project zijn er echt wel grenzen verlegd.”

Vooral de tunnel op niveau -2 was een waar huzarenstukje. “Nadat we de Meldertstraat hadden afgesloten, zijn we daar 7 tot 8 meter de grond in gegaan, hebben we berlinerwanden geplaatst en hebben we op een erg krappe oppervlakte een betonnen koker gerealiseerd. Een delicate operatie, want we moesten uiteraard ook rekening houden met de bestaande riolerings- en nutsleidingen. De aansluiting met het ondergrondse niveau van Books en de Refuga-site had eveneens de nodige voeten in de aarde, temeer omdat we er een stuk van de ‘Witte Kazerne’ voor moesten afbreken, om het nadien opnieuw op te trekken in dezelfde staat als voordien. Desondanks heeft de bouw van die tunnel amper acht weken in beslag genomen, dus dat mag echt wel gezien worden! Figuurlijk, bedoel ik dan uiteraard”, knipoogt Kristof Aerts.  

De materiaalkeuze, de kleuren en de algemene uitstraling liggen in dezelfde lijn, met lichte tinten, baksteen en beton als rode draad. (Beeld: Abscis Architecten)

Positieve balans

Hoewel de drie nieuwbouwvolumes en de publieke stadstuin onlangs opgeleverd werden, is Refuga nog niet helemaal klaar. De interieurs van het poortgebouw en de ‘Witte Kazerne’ worden nog volop heringericht in opdracht van de UHasselt, onder de auspiciën van respectievelijke Abscis Architecten en UAU Collectiv. Tot slot zal ook gebouw D – lees: de oude paardenstallen aan de Persoonstraat – onder handen genomen worden, maar daarvoor is de bouwaanvraag nog lopende. “Definitieve conclusies kunnen we dus nog niet trekken, maar de voorlopige balans is zeer positief”, geeft Wiert Gerats aan. “Tussen dag 1 van de architectuurwedstrijd en de oplevering van de nieuwbouwvolumes zat amper zeven jaar, ondanks de coronacrisis en de naweeën daarvan. Dat is behoorlijk snel voor zo’n grootschalig project.”

Ook Kristof Aerts gewaagt van een succesverhaal, met de toepassing van de BIM-methodiek als belangrijke katalysator. “Dethier legt zich al een jaar of zeven intensief toe op BIM, dus wij hebben in dat opzicht de lead genomen. We hebben de ontwerpen van de architecten overgetekend en gebundeld in een gezamenlijk 3D-model om op voorhand alle clashes en mogelijke faalkosten te kunnen onderscheppen. Door er a priori veel zaken uit te halen die het bouwproces zouden vertragen, konden we het uitvoeringsproces stroomlijnen – geen overbodige luxe in zo’n grootschalig prestigeproject. Zo hebben we de kelder in twee delen gerealiseerd in plaats van de bouwput meteen volledig uit te graven, zodat het terrein altijd vlot toegankelijk bleef en we niet permanent omliggende straten moesten afzetten. Los daarvan had Refuga enkele bijzondere primeurs in petto, zoals de wintertuinen en de minimal windows van 5,6 meter hoog op het gelijkvloers van gebouw C. Al bij al heeft de realisatie van Refuga drie jaar in beslag genomen voor ons. We kijken daar met een erg tevreden gevoel op terug, zowel door de manier waarop alles is verlopen als door het schitterende eindresultaat.”    

Smeets Laswerken – Balustrades, aluminium afwerking en toegangspoorten

Quartier Bleu, Hastrid, Ursulinenhof …: Smeets Laswerken uit het nabijgelegen Eksel vergaarde al heel wat mooie referenties in Hasselt. Ook Refuga mocht onlangs worden toegevoegd aan dit indrukwekkende lijstje. “Voor blok A hebben we 400 vierkante meter terrasbalustrades en toegangspoorten met aluminiumbekleding geplaatst. Bij blok B ging het om 660 vierkante meter balustrades, in combinatie met aluminium afwerkingsplaten aan de voorzijde van de balkons. Blok C omvatte voor ons 720 lopende meter balustrades en 115 lopende meter glasbalustrade op het dak. Tot slot hebben we aan de E-blok de poort van de fietsenstalling gerealiseerd”, legt zaakvoerder Wouter Smeets uit. “Dat we met drie verschillende architecten moesten overleggen over de afwerking en detaillering maakte het wel bijzonder. Gelukkig was de samenwerking uitstekend. Hetzelfde geldt voor de verstandhouding met hoofdaannemers STRABAG en Dethier. In dit project hebben we op basis van een leanplanning gewerkt, waardoor alles elkaar mooi opvolgde. Uiteraard zijn we heel tevreden dat we er met Refuga weer een topreferentie in eigen streek bij hebben!”

KREDO Keukendesign – Keukens en maatwerkinterieurs

Eigenaars die een appartement kochten in blok A, B of C op de Refuga-site en een hoogwaardig interieur met de nodige uitstraling wilden, werden met open armen ontvangen in de showroom van KREDO Keukendesign in Lummen. Daar konden ze niet alleen een keuken op maat kiezen, maar desgewenst ook de rest van hun interieurafwerking. “Sommige appartementen hebben we van a tot z onder handen genomen, waarbij we de look-and-feel van de keuken doortrokken naar de leefruimte, badkamer, dressing … Zo konden we alles ruimtes naadloos in elkaar laten overvloeien”, vertelt zaakvoerster Diane Truyers. “Dergelijke ‘totaalprojecten’ zijn ons visitekaartje, aangezien we onder meer een eigen schrijnwerkerij hebben. Voor onze klanten biedt dit allerlei voordelen, zoals één aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen, een piekfijne coördinatie, totale ontzorging en een erg ruime keuze qua afwerkingsmaterialen (melamine, lak, fineer, HPL …). Dit heeft ons al heel wat fraaie referenties opgeleverd. Zo zijn we momenteel niet alleen aan de slag in Demerpoort in Diest en Leoport in Leopoldsburg, maar voeren we bijvoorbeeld ook een particulier interieurproject uit in de Provence. Kortom: iedereen die van een fraai interieur droomt, kan bij ons terecht!”

Engels Logistics – Ondergrondse afvalcontainers

Engels Logistics leverde en plaatste de ondergrondse containers op de Refuga-site, die worden ingezet voor de selectieve inzameling van verschillende afvalstromen. “Het gaat om ons Apyra Centro-inzamelsysteem, dat zich kenmerkt door zijn unieke design dat in elke omgeving past en zijn modulaire opbouw, waardoor service altijd relatief eenvoudig uit te voeren is. De containers zijn gegroepeerd geplaatst als afvaleiland met een uniforme uitstraling en zijn bestemd voor specifieke afvalfracties (1x papier-karton, 1x PMD en 2x huisvuil). Ze bestaan uit een ondergrondse betonput, een stalen container met gladde binnenzijde, een bovengrondse inwerpzuil en een bijbehorend voetgangersplatform”, legt managing director Pascal Swinnen uit. “Net als onze andere projecten – denk onder meer aan Tour & Taxis in Brussel, Anguila in Berlare en Bleyck Park in Beringen – was ook Refuga uniek. Samen met de betrokken stakeholders maakten we zoals steeds een grondige analyse van de werflocatie om tot de beste oplossing te komen. We waken erover dat de containers zowel voor de gebruikers als de afvalinzamelaar vlot toegankelijk zijn en besteden aandacht aan de omgeving, de rijrichting van het inzamelvoertuig, de verkeerssituatie ter plaatse, de aanwezigheid van nutsvoorzieningen om problemen tijdens de graafwerken te voorkomen … Door de modulaire opbouw zijn er tal van keuzemogelijkheden: vier verschillende opnamesystemen, optionele toegangscontrole, diverse inwerpzuilen, allerhande kleuren en coatings … Zo kunnen de containers volledig afgestemd worden op de bestaande noden en de omgeving. Als Limburgs bedrijf zijn we uiteraard fier dat we ons steentje konden bijdragen aan een mooi project als Refuga!” 

PariMetal – Profielstaal

Hoewel PariMetal in Genk gevestigd is, voelde het Refuga-project in Hasselt toch een beetje aan als een thuismatch voor deze gerenommeerde staalconstructeur. PariMetal leverde bewerkt profielstaal voor hoofdaannemers Strabag en Dethier, waarmee het al sinds jaar en dag uitstekend samenwerkt. “Het uitdagende aan dit project was toch wel zijn diversiteit”, geeft bestuurder Jos Paridaans aan. “Voor blok E hebben we de dakspanten samengesteld. Daarbij ging het in totaal om 17 ton HEB220-profielen. Blok B was goed voor 75 ton bewerkt profielstaal, waarbij we per verdieping ook telkens vier hoekkolommen produceerden, bestaande uit HEM-profielen die over de volledige hoogte versterkt zijn met gelaste platen van 15 mm dik. De dikte van de voetplaat van de eerste kolommen bedraagt 40 mm, wat dagelijkse kost is voor een EN1090 EXC3-gecertificeerd bedrijf als ons. Tot slot is er nog blok C, waar per verdieping circa 6 ton profielstaal in verwerkt is, van kolommen tot liggers. De volledige werf is uitgewerkt in BIM en alle profielen zijn uitgevoerd in staalkwaliteit S355J2. De realisatie van stalen draagstructuren voor ruwbouwtoepassingen is onze passie, maar het nadeel is dat er na oplevering quasi niets meer van te zien is. Refuga vormt echter een uitzondering op deze regel, want ook aan dé eyecatcher van blok C droegen we ons steentje bij: de stalen inkomportiek. Waarom we ditmaal wel ja hebben gezegd op esthetisch werk? Omdat het ook weer om een hoogstaand lastechnisch dossier ging. De kokers van de portiek bestaan uit samengestelde platen met een dikte van 30 mm en het ingenieursbureau schreef een V-naad van 10 mm voor. Kortom: eindelijk hebben we een referentie die niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk gezien mag worden. Refuga is dan ook een pareltje dat we met ons volledige team koesteren.” 

TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer Herckenrode Construct (Sint-Lambrechts-Woluwe)
  • Architect Abscis Architecten (Gent), UAU Collectiv (Hasselt) en Atelier Kempe Thill (Rotterdam, Nederland)
  • Hoofdaannemer(s) Strabag-Dethier Refuga (Antwerpen)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details