Platform voor de bouw
Vooruitstrevend parkeergebouw promoot duurzame mobiliteit
Het nieuwe parkeergebouw van de NMBS in Halle staat symbool voor duurzame mobiliteit.

Vooruitstrevend parkeergebouw promoot duurzame mobiliteit

NMBS wil van haar treinstations vlot toegankelijke, duurzame mobiliteitskernen maken waar pendelaars en andere passagiers makkelijk kunnen switchen tussen verschillende vervoersmodi. Het nieuwe parkeergebouw op de Nederhemsite in Halle belichaamt deze ambitie tot in de perfectie. Ook in constructief opzicht is dit prestigeproject een echte eyecatcher, met dank aan de atypische opbouw, het grote aandeel architectonisch beton en de opvallende groengevels.  

Het station van Halle bekleedt een strategische positie in het Belgische spoorwegnet. Het bevindt zich op een knooppunt van het lokale voorstedelijke treinaanbod rond Brussel en is tegelijk een belangrijk intermodaal station, als stopplaats op lijn 96 naar Bergen en lijn 94 naar Doornik. Met bijna tienduizend opstappende reizigers per weekdag was een nieuw parkeergebouw dan ook geen overbodige luxe. Het fraaie nieuwbouwvolume telt drie bouwlagen en herbergt circa 350 parkeerplaatsen voor auto’s en een stalling voor 185 (brom)fietsen. Via de bestaande voetgangersbrug biedt het bovendien rechtstreeks toegang tot de perrons. 

Geen industriële doos

AB-Eiffage stond in voor de realisatie van het nieuwe parkeergebouw en de bijhorende omgevingsaanleg. Projectmanager Steven Verhelst: “De structuur van het gebouw bestaat uit geprefabriceerde balken en kolommen in architectonisch zichtbeton (grotendeels aangeleverd door onze zusterfirma Vuylsteke-Eiffage nv en gemonteerd door Limonta). Alle bouwlagen zijn uitgevoerd met gepolierde betonvloeren als druklaag op de welfsels. De eerste twee bouwlagen kregen nadien een epoxy gietvloer en belijningen. De bovenste verdieping – die zich in de openlucht bevindt – is dan weer uitgerust met een PMMA-gietvloer die tevens als waterdichte laag fungeert. Daarnaast is er bovenaan een staalconstructie geïnstalleerd waarop in de toekomst nog een overkapping in de vorm PV-panelen kan worden geplaatst. De gevelvlakken tussen de betonnen toegangskernen zijn bekleed met verticale houtelementen (aangeleverd door CRAS), die tevens dienstdoen als borstwering. 

Er zijn eveneens groengevels met een geautomatiseerd drainage- en irrigatiesysteem voorzien. Daardoor is het parkeergebouw niet zomaar een industriële doos, maar een echte meerwaarde voor het straatbeeld en de stationsbuurt in het algemeen.”

Het gebouw is opgetrokken als een ‘hellingsgarage’. Lees: de vloerplaten van elke halve verdieping zijn licht hellend uitgevoerd.

Atypische vorm en opbouw

Niet alleen in esthetisch, maar ook in bouwkundig opzicht was de realisatie van dit nieuwe parkeergebouw bijzonder, benadrukt Steven Verhelst. “Enerzijds is het een driehoekig gebouw, anderzijds is het opgetrokken als een ‘hellingsgarage’. Lees: het gaat niet om een standaardopbouw met drie horizontale plateaus en korte tussenliggende hellingbanen. De vloerplaten van elke halve verdieping zijn licht hellend uitgevoerd, waardoor elke vierkante meter kan worden benut voor parkeerplaatsen. De combinatie van de atypische vorm en dito opbouw zorgt ervoor dat niets aan de draagconstructie recht is, dat elke kolom een verschillende hoek maakt en dat ook het polieren van de betonvloeren ‘in helling’ diende te gebeuren. Er kwam dus heel wat maatwerk aan te pas. 

Daarnaast vond de productie van de staalstructuur op niveau 3 plaats vooraleer de ruwbouw werd afgewerkt, wat maakte dat we de verticaliteit en toleranties bij het plaatsen van de betonkolommen zeer nauwgezet moesten opvolgen. Het correct uitzetten, inboren en verlijmen van de honderden M20-ankers was allerminst eenvoudig. Tot slot zitten er steenachtige massieven in de ondergrond, dus qua waterdoorlaatbaarheid en funderingsprincipes was dit project evenmin evident. Door het driehoekige binnengebied op te vatten als een grote wadi, hebben we deze strikt functionele randvoorwaarde toch kunnen verzoenen met een vleugje esthetiek en beleving.”

Het driehoekige binnengebied is opgevat als een grote wadi.

Fraai resultaat

Kortom: de realisatie van het nieuwe parkeergebouw was allerminst een standaardproject. Ondanks alle uitdagingen is het bouwproces goed verlopen, geeft Steven Verhelst aan. “Het was wat zoeken qua werforganisatie, aangezien we ruimtelijk gezien geprangd zaten tussen de aanpalende brug en de sporen. Daarom deed een van de drie hoeken van het gebouw dienst als stelplaats voor onze mobiele montagekranen en konden we de verdiepingen pas laat in het ruwbouwproces volledig sluiten. Los van deze specifieke werkwijze hebben we geen noemenswaardige problemen ondervonden. De werken zijn gestart in augustus 2021 en op 19 juni 2023 hebben we het parkeergebouw opgeleverd. Er was behoorlijk wat opvolging van onze onderaannemers nodig om de beoogde kwaliteit te kunnen garanderen, maar het resultaat mag er wezen! Het architectonisch beton is hét paradepaardje van dit project. Het voegt een extra dimensie toe aan de afwerking met houtelementen en gevelgroen, waardoor het geheel nog mooier oogt.”   

D-Beton – Predallen

Ook D-Beton droeg zijn steentje bij aan de realisatie van het nieuwe parkeergebouw van de NMBS in Halle. De prefabspecialist uit Aalst leverde de breedplaten. “Gezien het markante profiel van het parkeergebouw en de voorgeschreven zware wapening resulteerde dit in driehoekige en trapeziumvormige elementen waarin wapeningsstaven met forse diameters verwerkt zijn. Dankzij onze ruime ervaring met dergelijke uitdagende realisaties konden we het productierendement optimaliseren. Op basis van het aangeleverde 3D-model (IFC) en onze werking via BIM konden we snel schakelen. Er is heel wat intern overleg geweest, ook met betrekking tot de grote overspanningen. Zo zijn we tot een efficiënte én economische oplossing gekomen in functie van productie, transport en manipulatie van de elementen. Projecten als deze, waarin we met onze studie- en tekendienst waardevolle input kunnen geven, zijn erg fijn om te doen, vooral als de communicatie met de hoofdaannemer ook vlot verloopt. Dit was hier zeker het geval”, vertelt Stijn Sanders, head of structural design bij D-Beton. “Naast onze ruime expertise is een andere belangrijke troef dat we breedplaten XL kunnen leveren (tot 3 meter breed). Dat geeft ons toch wel een streepje voor op onze concullega’s, onder meer qua tijdswinst bij uitvoering op de werf. Bovendien spitsen we ons eveneens toe op de productie van dubbele wanden, al dan niet geïsoleerd. Onze focus ligt op het afleveren van een kwalitatief eindproduct. Dit is mogelijk dankzij onze progressieve werking”, vult Jan Pee, sales & operations manager bij D-Beton, aan. “We hebben al heel wat prestigeprojecten op ons conto staan: het Hilton-hotel en Kaaitheater in Brussel (Denys), Dematic in Antwerpen (Democo Group), Sobinco in Zulte (Alheembouw) … Kortom: D-Beton is van heel wat markten thuis!”

EFAFLEX – Snelloopspiraalpoorten 

In stationsomgevingen kunnen vandalisme en andere vormen van overlast het onveiligheidsgevoel danig vergroten. Vandaar dat de NMBS zijn nieuwe parkeergebouw in Halle liet uitrusten met een kwalitatief toegangssysteem op basis van snelloopspiraalpoorten van EFAFLEX. Een doeltreffende technologie waarvan de Duitse wereldspeler de absolute pionier is. “Specifiek voor parkings hebben we een poort met dubbelwandige aluminiumlamellen ontwikkeld die bestand is tegen vandalisme: onze PS-poort. Dit is een snelloopspiraalpoort met contactloze oprolling (zonder onderlinge wrijving tussen de lamellen)”, vertelt Alexandre Engels, sales manager bij EFAFLEX België. “Het opzet van dergelijke parkingpoorten is om ze zo snel mogelijk open en dicht te laten gaan – lees: de cyclus om wagens binnen en buiten te laten, moet zo kort mogelijk zijn om te verhinderen dat onbevoegden de parking betreden. Daarnaast moeten ze zeer frequent gebruikt kunnen worden. De poorten zijn ontwikkeld om 250.000 bewegingen per jaar te kunnen maken, wat desgewenst zelfs nog kan worden opgedreven. Er zitten ook enkele zichtsecties in, zodat de aanwezigen in functie van hun veiligheid steeds kunnen zien wat er aan de andere kant gebeurt. In Halle hebben we drie identieke exemplaren naast elkaar geïnstalleerd, aangevuld met een loopdeur, wat resulteert in een uniform uitzicht. De poorten functioneren in combinatie met een slagboom en gaan meteen weer dicht nadat een wagen de parking is binnengereden. Dankzij aanwezigheidsdetectie met een lichtscherm tot 2,5 meter hoog zullen de poorten niet te vroeg sluiten. De parkingbusiness is een groeiende markt voor ons, maar daarnaast vind je onze poorten ook in heel wat andere sectoren zoals de farmaceutische en levensmiddelenindustrie, logistiek, auto-industrie …”

Sempergreen Vertical Systems – Groengevels

Dat het nieuwe parkeergebouw van de NMBS meteen in het oog springt in de stationsomgeving van Halle is in belangrijke mate te danken aan de weelderige groengevelstroken. De keuze viel op het SemperGreenwall-systeem. “SemperGreenwall is een niet-grondgebonden lichtgewicht groengevel, gebaseerd op steenwolpanelen (Flexipanels) en volledig voorbegroeid in onze eigen kas”, klinkt het bij de Nederlandse groengevelspecialist Sempergreen Vertical Systems. “We hebben gebruikgemaakt van verschillende plantassortimenten om elke zijde van het parkeergebouw een groene uitstraling te geven. Belangrijk om weten is dat we zoals altijd ook een Plant Care System voorzien hebben. Dit geautomatiseerde irrigatiesysteem zorgt ervoor dat de beplanting steeds de benodigde hoeveelheid water en voedingsstoffen krijgt toegediend en dat ze vanop afstand kan worden gemonitord. Eveneens bijzonder is dat het Cradle to Cradle-gecertificeerde systeem ook zorgt voor demping van het omgevingsgeluid. Gezien onze ruime ervaring met dit soort projecten en de goede bereikbaarheid van de gevels kwamen er geen al te complexe technische uitdagingen aan te pas. De Flexipanels zijn gemonteerd op omegaprofielen en afgewerkt met een randafwerking en een aluminiumgoot. We zijn uiterst tevreden met het eindresultaat, maar nog belangrijker is dat ook de bouwheer en de aannemer zeer tevreden zijn. Dat we het volledige traject kunnen managen met eigen ervaren mensen – van ontwerp tot en met installatie en onderhoud – heeft daar zeker een rol in gespeeld. Andere mooie referenties in België zijn Golazo in Beringen, Greenhouse Antwerp in Berchem en McDonald’s in Diegem.

TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer NMBS (Brussel)
  • Architect Koen Melis, NMBS (Brussel)
  • Hoofdaannemer(s) AB-Eiffage (Antwerpen)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details