Is dat dan niet hetzelfde? “Nee, toch niet”, verklaart Johan Lambrechts van Signburo, dat zich toespitst op wayfinding, architecturale bewegwijzering en visuele communicatie. “Het zijn twee fases in een proces. De eerste stap, meteen ook de belangrijkste, is de wayfinding-studie. Deze onderzoekt de meest aangewezen manier om mensen van A naar B te verwijzen. Wayshowing gaat over de wijze waarop we dit visualiseren.” In dit artikel zetten we enkele projecten op een rijtje die perfect illustreren wat de zaakvoerder van Signburo bedoelt.
De meeste organisaties die voor complexe bewegwijzeringsopdrachten een beroep doen op de kennis en ervaring van Signburo beschouwen wayfinding en wayshowing inderdaad als één geheel. “We starten steeds met de wayfindingstudie”, zegt Johan Lambrechts. “Deze houdt rekening met de manier waarop mensen in een vreemde omgeving navigeren en hoe ze architectuur ervaren, op basis van de wensen, eisen en/of restricties van de klant, de aard van de organisatie, de structuur van het gebouw, de gebruikerstypes, enzovoort. Zodra we de best mogelijk circulatie bepaald hebben, is de logische volgende stap dat we ook de vormgeving en de wijze waarop we mensen verwijzen onder de loep nemen. Dat kan op velerlei manieren: met behulp van klassieke signalisatiebordjes, lijnen op de wand, kleurcoderingen, mobiele apps …”
“Een goede bewegwijzering zorgt ervoor dat iedereen vlot zijn weg vindt, laat een professionele en betrouwbare indruk na, verlaagt de onderhoudskosten, verhoogt de productiviteit van werknemers, enzovoort”, weet Johan Lambrechts. “Dankzij onze jarenlange ervaring kunnen we voor elk project een oplossing op maat uitwerken. Daarbij zoeken we volgens het ‘less is more’-principe (lees: de juiste info op de juiste plaats) naar een ideaal evenwicht tussen wayshowing en branded communication. Soms eindigt onze opdracht met het opleveren van een complete handleiding met plan, maar vaak is het ver-
trouwen van de klant inmiddels zo groot dat ons gevraagd wordt om ook de praktische uitvoering te verzorgen. Signburo is een gekende naam in de zorg- en corporatesector, maar daarnaast voeren
we ook signalisatieprojecten uit in scholen, residentiële complexen, openbare gebouwen, enzovoort. Voor alle referenties die hierna aan bod komen, hebben we de wayfindingstudie uitgevoerd, het grafisch concept ontworpen en de volledige implementatie verzorgd.”
Deze ‘farmareus’ rekent al jaren op de expertise en ervaring van Signburo, zowel voor de volledige bewegwijzering op de campus als voor diverse brandingprojecten.
Voor deze woonzorggroep ontwierp Signburo een compleet nieuwe huisstijl, inclusief een handboek voor de bewegwijzering. Intussen zijn er al twee Amate-vestigingen gerestyled op basis van dit handboek.
Het internationale adviesbureau Accenture is onlangs verhuisd naar Gare Maritime in Brussel.
Signburo stond in voor diverse grafische branding- en decoratietoepassingen: reliëfnummers in zwart acryl, een op maat gemaakte gradiëntprint op alle glazen wanden, een speelse, creatieve ‘ad valvas’ voor het personeel, inspirerende quotes op de witte binnenmuren …
Voor dit residentiële project in Diest leverde Signburo kwalitatieve en esthetische buiten-signalisatie, zodat bezoekers vlot het juiste appartement vinden.
D’Ieteren renoveerde onlangs een verdieping van zijn vestiging in Kortenberg en wilde er een creatieve, aangename en inspirerende werkomgeving van maken. Daarvoor kon het rekenen op het designteam van Signburo.
Voor dit woonzorgcentrum in Deinze ontwierp en installeerde Signburo zowel de buiten- als de binnensignalisatie. Er is zelfs sprake van een bewegwijzerde rollatorroute!
De Koningin Elisabethzaal in Antwerpen onderging een grondige renovatie en uitbreiding. Ook Signburo droeg zijn steentje bij via signalisatie op maat, conform de strikte eisen van de bouwheer en de architect.