Platform voor de bouw
Zorg

Assistentiewoningen met zeezicht

Een laagbouw en een hoogbouw vormen samen het project Duinenzee.

Tekst | Tekst Anastasia Verleysen | Beeld Philippe van Gelooven

11 december 2020 Leestijd 13 minuten

Deel dit artikel

Dat levert fantastische panorama’s op. Hier en daar bracht het ook extra bouwuitdagingen met zich mee. Het resulteerde in een knappe realisatie, waar de bewoners hun oude dag kunnen doorbrengen in een van de zestig zorgkamers of 107 assistentiewoningen.

Een laagbouw en een hoogbouw vormen samen Duinenzee. De grootste troef? De locatie op het strand, als eerste en enige project aan de Belgische kust. De gebouwen zijn neergepoot op de voormalige site van vakantiecentrum Dexia, in beschermd duinengebied en op 200 meter van de Noordzee. Een bijzonder aantrekkelijke locatie, maar in bouwtechnisch opzicht was het niet altijd de meest evidente keuze. Projectontwikkelaar Skyline ging daarom in zee met een aannemer die het kent en vertrouwt: MBG. Het bedrijf uit Wilrijk heeft heel wat ervaring met zorgprojecten zoals woonzorg-centra en ziekenhuizen.

“Wij fungeerden in dit project als hoofdaannemer, van fundering tot afwerking. Zelfs de schilderwerken en de gordijnen brachten we in orde”, vertelt Nick Dildick, projectleider bij MBG. “In het ene pand bevinden zich 107 assistentiewoningen, verspreid over tien verdiepingen. In het andere zestig kamers van woonzorgcentrum Duinenzee, verdeeld over vijf verdiepingen.” Sarah Dewulf van PVL Architecten vult aan: “Beide gebouwen staan op een gemeenschappelijke sokkel en zijn verbonden via een doorsteek – twee ondergronds en twee bovengronds. De doorsteken boven het maaiveld hebben we transparant gemaakt om het zicht op de natuur te behouden. Door de unieke locatie in beschermd gebied was er een heel duidelijk BPA en moesten we vaak overleggen met het Agentschap voor Natuur en Bos, de gemeente en de omwonenden. Het was een intensief voortraject.”

Grote raampartijen zorgen voor een maximale daglichttoetreding.

Studiewerk

De structuur van het gebouw, die hoofdzakelijk uit beton bestaat, kon dankzij het goed doordachte ontwerp en de prima samenwerking met het stabiliteitsbureau maximaal geprefabriceerd worden. De moeilijkheid schuilde in de funderingen. In maart 2017 ging de eerste spade in de grond en stuitte het bedrijf al snel op problemen. 

Nick Dildick: “Voor de uitvoering van de kelderverdiepingen was het noodzakelijk om de grondwatertafel in de bouwput zo’n 5 meter te verlagen. Omdat de werf in beschermd duinengebied ligt, worden er door de Vlaamse Milieu Maatschappij strengere maatregelen opgelegd ter bescherming van het lokale leefmilieu. Het grootste risico bestond erin dat er een aanzuigeffect van het zoute zeewater zou ontstaan door het onttrekken van het zoete grondwater. Dit zou een verzilting van de bodem kunnen veroorzaken, wat nefast zou zijn voor de lokale fauna en flora. De hoeveelheid water die aan de bodem onttrokken werd, moest dus sterk gereduceerd worden. Hiervoor werd een waterkerende CSM-wand (soilmixwand) rond de bouwput geplaatst. Op die manier kon de bouwput worden drooggehouden met een zeer laag bemalingsdebiet. Bovendien is het bemalingswater via een retourbemaling terug in de bodem geïnjecteerd in het omliggende duinen-gebied en natuurreservaat.”    

Duinenzee biedt ook plaats aan restaurants en ontmoetingsplaatsen.

Vooraleer deze werken konden worden uitgevoerd, was een gedetailleerde grondwaterstudie van studiebureau AGT nodig. Toen eind oktober de nieuwe milieuvergunning werd afgeleverd, konden de bijkomende werken van start gaan. Pas in januari 2018 was dit alles achter de rug en verliep het bouwproces opnieuw vlot en normaal.

Verrassend energiezuinig

PVL Architecten werkte eerder al samen met Skyline. “En net zoals toen kregen we veel ontwerpvrijheid”, vertelt Sarah Dewulf. “De enige voorwaarde was het creëren van een huiselijke sfeer. Gezien de unieke locatie was dat ook een logische keuze.” Alle kamers beschikken over een terras en zeezicht. Voorts zijn er twee restaurants en ontmoetingsplaatsen ingericht. Daarnaast bevindt zich onder het complex een ruime parking met honderd parkeerplaatsen en fietsen-stallingen. De appartementen zijn rolstoeltoegankelijk en beschikken over een oproepsysteem voor de zorgpermanentie. “De gebruikte materialen moesten bestand zijn tegen de wind en andere natuur-elementen”, benadrukt Sarah Dewulf. “We werkten met ruwe, zandkleurige gevelsteen en witte accenten om een bepaald ritme in de gevel te brengen.” 

Het gebouw heeft een E-peil van 54. Lees: goed genoeg om geen zonnepanelen te plaatsen. Er werd wél geïnvesteerd in groendaken, performante isolatie en een gasverwarmingsinstallatie. “Het is geen individueel systeem, maar een centraal systeem waarbij de warmte per woonstation circuleert”, zegt Nick Dildick. “Door de steeds beter geïsoleerde woningen bestaat het risico op oververhitting via de zonnewarmte. Om dit tegen te gaan, werd een vrij nieuwe techniek toegepast, waarbij zonwering in de vorm van lamellen geïntegreerd is in de spouw tussen de glasbladen.”

Sarah Dewulf besluit: “Het project heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar het resultaat is meer dan geslaagd. Het is dan ook een van de weinige hoogbouwen aan de Belgische kust op zo’n toplocatie vlak bij de zee.”    


Participanten aan het woord

Schindler – Liften 

In woonzorgcentra zijn liften onontbeerlijk om een vlotte verticale circulatie te garanderen. Niet verwonderlijk dus dat WZC Duinenzee voor de liften van Schindler koos. Deze constructeur weet immers als geen ander kwaliteit met betrouwbaarheid en duurzaamheid te combineren. Dankzij de CUBE, die de data computing verzorgt, is het bovendien een toekomstgerichte oplossing die allerlei aanvullende services toelaat.

Vier Schindler 3300-liften zorgen in WZC Duinenzee voor een vlotte circulatie van bewoners, personeel en bezoekers. Deze uitvoeringen kenmerken zich door een grote betrouwbaarheid en robuustheid. Wim Stockx, sales, marketing & product manager new installations Belux: “Conform de EN81.70- en 73-norm zijn de liften voorzien van meerdere evacuatieniveaus en alle veiligheidsopties. Verder zijn het energiezuinige toestellen. Kooi en tegengewicht zijn perfect uitgebalanceerd, waardoor er weinig eigen energie moet worden toegevoegd. De kooien zijn grotendeels afgewerkt met geborsteld rvs, waardoor ze gemakkelijk te reinigen zijn. Er is gekozen voor een ‘Line’-uitvoering, waarbij twee ledstrips de kooi extra accentueren. Het resultaat is een strakke look die perfect bij de uitstraling van WZC
Duinenzee past. We hebben er ook onze CUBE geïnstalleerd: krachtige data-analyse en artificiële intelligentie die ons in real time informatie geeft over benodigd correctief en preventief onderhoud en de rijkwaliteit. Hiermee is het woonzorgcentrum klaar voor aankomende innovaties, zoals ‘Schindler Ahead’ met ActionBoard, LogBook …”

In het nieuwe woonzorgcentrum zijn twee liften met een respectievelijke capaciteit van 1125 en 675 kg geplaatst. Met een tempo van 1m/sec transporteren ze de aanwezige personen tussen zeven verschillende niveaus. Twee gelijkaardige uitvoeringen zijn terug te vinden in de serviceflats. Daar zijn weliswaar dertien stopplaatsen en gebeurt de verticale circulatie aan 1,6 m/sec. “WZC Duinenzee is een referentie waarop we wederom erg trots zijn”, aldus Wim Stockx. “In dergelijke gebouwen mag niks aan het toeval worden overgelaten. Dat de keuze op onze liften viel, bewijst dat we een goede reputatie hebben en dat we voor kwaliteit en betrouwbaarheid staan.”


RDL Engineering & Strobbe Mobility Solutions – Autoliften en parkeersystemen

RDL Engineering ontwikkelt, produceert en installeert innovatieve oplossingen. Het familiebedrijf uit Izegem is dagelijks met dertig mensen actief in automatiseringsprojecten en focust op productieve interne transportsystemen. “We bestaan al sinds 1986 en leggen ons sinds 2006 ook toe op autoliften”, zegt Xavier De Leersnyder, die RDL Engineering samen met zijn twee broers runt. “Autoliften zitten de laatste vijf jaar enorm … in de lift. Enerzijds omdat de grond schaarser en duurder wordt, anderzijds omdat gemeenten en steden vaak verplichtingen opleggen qua aantal parkeerplaatsen. Er is dikwijls niet genoeg ruimte op een perceel om met een oprijhelling te werken en dus doen architecten, bouwheren en projectontwikkelaars alsmaar vaker een beroep op autoliften.”

Ook in WZC Duinenzee was dat het geval, en dus kwamen de autoliften van RDL Engineering in beeld, samen met de parkeersystemen van zusterbedrijf Strobbe Mobility. Deze firma is op haar beurt al sinds 1985 gespecialiseerd in het ontwerp, de productie en installatie van mechanische parkeersystemen. “In het geval van Duinenzee is gekozen voor een combinatie van parkeerliften en schuifplatformen om op een beperkte oppervlakte compact wagens te kunnen stallen”, zegt Sarah de Smet. “Er is plaats voor honderd wagens. Om de kelderverdieping te bereiken, installeerde RDL Engineering twee brede autoliften naast elkaar. Zo moet je nooit lang wachten om de parkeerruimte te bereiken. Normaal moet je voor een autolift 70 à 150 centimeter putdiepte rekenen. Voor onze systemen is dat slechts 20
centimeter. Dat schept heel wat mogelijkheden. De platformen zijn 5,55 meter lang en 2,95 meter breed. Ze kunnen elk 3,2 ton dragen, zodat ook SUV’s en luxewagens er vlot kunnen parkeren.”


TECHNISCHE FICHE

Bouwheer Vulpia Vlaanderen vzw (Brasschaat) en Skyline Europe (Brussel)
Architect PVL Architecten (Koksijde)
Hoofdaannemer(s) MBG (Wilrijk)

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Nicolas Piert

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Bouwen aan Vlaanderen netwerk? Ik help u graag verder.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details