Platform voor de bouw
IMACAR Vanhoecke Sint-Niklaas | Sterk bouwteam aan de basis van nieuwe garage

IMACAR Vanhoecke Sint-Niklaas | Sterk bouwteam aan de basis van nieuwe garage

Garage Vanhoecke maakt deel uit van IMACAR, een van de grootste automobielgroepen in Oost-Vlaanderen. Klanten kiezen er hun nieuwe of tweedehands Peugeot, Citroën, DS Automobiles of Opel en kunnen er terecht voor reparaties en onderhoud. De eerste ideeën voor de nieuwe garage sudderden al sinds 2014. Dankzij de overname van een Citroën-garage raakten de plannen in een stroomversnelling: het bedrijf was dringend toe aan modernisering en uitbreiding.  

Open tijdens Autosalon

IMACAR Vanhoecke schakelde Bolckmans in als hoofdaannemer, dat al heel wat nieuwbouwgarages op zijn naam heeft staan. Peter Van Couteren, senior projectleider bij Bolckmans: “We weten wat er in een garage nodig is aan installaties en leidingen. Dat maakt het gemakkelijker om te werken en kosten in te schatten. De werkzaamheden zijn gestart in 2017. Belangrijk was dat de garage open bleef in de periode van het Autosalon, zowel in 2018 als in 2019. Vandaar dat we eerst de achterzijde van de garage hebben afgebroken, zodat de showroom nog een tijd kon blijven staan.”  

De bouw van de nieuwe garage verliep in twee fases om zo lang mogelijk open te blijven voor de klanten.

Betonwelfsels van 16 meter lang

Omdat er in de buurt rond de garage weinig parkeerplaats is, werd het gebouw volledig onderkelderd. Bolckmans stond daarbij voor een behoorlijke technische uitdaging: de klant wilde een parkeerkelder zónder kolommen. Peter Van Couteren: “Om de volledige kelder te overspannen, hadden we betonnen welfsels van meer dan 16 meter lang nodig. Omdat de vloer stevig genoeg moet zijn, gebruikten we de zwaarst verkrijgbare welfsels – de SPZ50 met een dikte van 0,5 meter. Er waren een paar dagen na elkaar 23 vrachtwagenritten nodig om al het materiaal op de bouwplaats te krijgen. Om het tempo erin te houden en files te vermijden, hadden we de welfsels de dag ervoor al klaargezet in de buurt. We gebruikten een  mobiele montagekraan van 500 ton, die elke dag vanop dezelfde positie de 23 aangeleverde welfsels plaatste. Een hele onderneming. Toch liep alles op wieltjes.” 

Bolckmans plaatste de stalen tussenverdieping van binnenuit, met behulp van een superlichte minihijskraan.

Toren in prefabbeton

Als je van Sint-Niklaas komt en op de Prins Boudewijnlaan rijdt, dan zie je precies waar de nieuwe garage van IMACAR Vanhoecke zich bevindt, want aan de zijkant van het gebouw staat een toren van 16 meter met een reuzenscherm. Peter Van Couteren: “Als we bouwen, zetten we normaliter eerst de kolommen en plaatsen we er nadien de sandwichpanelen tegen. Omdat de toren voldoende stabiel moest zijn om windlasten op te vangen, hebben we gekozen voor geprefabriceerde betonwanden uit één stuk.” 

Extra tussenverdieping

Toen de bouw bijna klaar was, dook er een nieuw element op: naast Peugeot, Citroën en DS Automobiles zou IMACAR Vanhoecke ook Opel verdelen. En dus werd er in de 7,5 meter hoge showroom nog een extra tussenverdieping gerealiseerd. Peter Van Couteren: “Het was technisch en praktisch een hele uitdaging om een goede oplossing te bieden voor de bijkomende verdieping. Het dak was al afgewerkt, dus we moesten de tussenverdieping van binnenuit plaatsen, en dat lukt natuurlijk niet met de traditionele mobiele montagekraan. Daarom hebben we de staalstructuur geplaatst met een ‘spider’, een superlichte minihijskraan. We kozen bovendien voor een staalplaat-betonvloer in plaats van voor een klassieke vloeropbouw met welfsels of predallen.”  

Bij IMACAR Vanhoecke vind je sinds dit jaar vier merken onder één dak.

Prima bouwteam

Op een paar kleine afwerkingsdetails na, is de garage volledig klaar. Peter Van Couteren blikt tevreden terug op het project. “Het was een plezier om met dit bouwteam samen te werken. Er waren nogal wat wijzigingen en uitdagingen tijdens het bouwproces. Iedereen stelde zich flexibel op. Zo konden we topwerk afleveren. Door die vlotte samenwerking konden we de bouwheer ook voor een groot stuk ontlasten. En daar was hij heel tevreden mee.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details