Platform voor de bouw
Nieuwbouw in dialoog met historische omgeving

Nieuwbouw in dialoog met historische omgeving

De aangrenzende scholensite opwaarderen, was in een dergelijk kader geen evidentie. Toch verrees er een toekomstgericht gebouw dat zich perfect in de historische omgeving nestelt.

In het midden van de rechthoekige nieuwbouw bevindt zich een dwarsvolume op kolommen, dat meteen ook de overdekte speelplaats vormt.

Met meer dan eeuw op de teller was de lagere school van Waardamme aan een grondige upgrade toe. Gezien de slechte bouwtechnische staat werd besloten om een groot deel van de site af te breken en te vervangen door nieuwbouw. “Alleen het oudste gebouw en het klooster zijn behouden”, vertelt ir.-architect Delphine Bostoen van Architecten Groep III. “Daar werden de administratieve functies en kleuterklassen ondergebracht. Langs de Kloosterstraat voorzagen we een rechthoekige nieuwbouw met twee niveaus, met in het midden een dwarsvolume op kolommen, dat meteen ook een overdekte speelplaats vormt.”

Omdat de bouwheer de refter en de turnzaal ook aan derden wil verhuren, werden beide functies op het gelijkvloers voorzien.

Confrontatie en dialoog

Op het gelijkvloers bestaat de nieuwbouw uit een betonstructuur die aan de lange zijde een verticale ritmiek heeft. “De verdieping kreeg een gevelafwerking in rood genuanceerd metselwerk”, aldus Delphine Bostoen. “Gecombineerd met speels wit aluminiumschrijnwerk resulteert dat in een hedendaagse uitstraling die toch perfect in het omliggende historische kader past. Het uitgesproken volume gaat in confrontatie met het beschermde dorpsgezicht, maar door de sobere materialen ontstaat er ook een interessante dialoog.”

Uitgekiende indeling

Omdat de bouwheer de refter en de turnzaal ook aan derden wil verhuren, werden beide functies op het gelijkvloers voorzien. “We kozen voor een lineaire inplanting aan de zijkant van het perceel om een maximale oppervlakte aan open speelruimte te vrijwaren”, legt Delphine Bostoen uit. “Natuurlijk werden daar eveneens het sanitair, de kleedkamers en een berging geïntegreerd. Het volume op de verdieping herbergt zes klassen en een leerstraat die via een buitenterras aansluiten op het bestaande gebouw. Deze bouwlaag is eveneens toegankelijk via een trap en lift centraal in het nieuwe gebouw. Een tweede vluchttrap bevindt zich onder de dwarse volume in de sokkel, die trouwens ook als klimmuur fungeert.”  

Werken in bouwteam rendeert

Het project werd via de ‘Design & Build’-formule gerealiseerd, met Alheembouw als bouwpartner. Net als Groep III is deze klasse 8-aannemer uit Oostnieuwkerke bedreven in de ontwikkeling van nieuwe schoolgebouwen. “Deze samenwerking resulteerde in een doorlooptijd van minder dan twee jaar – van eisenpakket over vergunningsdossier tot oplevering”, vertelt projectleider Tim Verhelle. “Voor scholen die op korte termijn nood hebben aan nieuwe gebouwen is het een absolute meerwaarde dat het project erg snel wordt gerealiseerd. De Sprong bracht echter nog andere uitdagingen met zich mee. Hierbij denken we aan bouwtechnische vraagstukken, zoals de driezijdig bekiste zichtbetonkolommen van 7 meter, die tegen de holle zichtwanden van de sporthal moesten worden gestort, of de overdekte speelplaats met grote overspanningen en uitkragingen. Vandaar dat we bijzonder trots zijn op ‘De Sprong’, zeker omdat het een typevoorbeeld is van hoe werken in bouwteam een enorme meerwaarde oplevert. En dit zowel wat de snelheid van het volledige proces als de budgettering en de kwaliteit van het eindresultaat betreft.”    

“Voor scholen die op korte termijn nood hebben aan nieuwe gebouwen, is het een absolute meerwaarde dat het project erg snel wordt gerealiseerd”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details