Platform voor de bouw
Parking wordt groene oase
Er is gekozen voor een bovengronds concept in kubusvorm, met vier bouwlagen die ‘spiraalvormig’ naar boven gaan.

Parking wordt groene oase

Tech Lane Ghent is uitgegroeid tot het kloppende hart van de hightech in Vlaanderen. Bijna vierduizend hooggekwalificeerde profielen zijn er bezig met onderzoek en ontwikkeling. Hoewel volop de kaart van alternatief transport wordt getrokken, kan de auto niet volledig van de site geweerd worden. Om wildparkeren tegen te gaan, werd beslist om het parkeeraanbod uit te breiden en te structuren. Een concessie via het DBFMO-model resulteerde in de bouw van een hypermoderne garage met een groene look.

Tech Lane Ghent werd in 1986 opgericht als het ‘Technologiepark – Zwijnaarde’. Wat kleinschalig startte, groeide uit tot een levendig ecosysteem van internationale zwaargewichten, kleine start-ups en publieke onderzoeksinstellingen. De site waar alles rond onderzoek en technologie draait, vormt het decor van inspiratie en innovatie. Niet verwonderlijk dus dat er heel wat interessante initiatieven lopen in het domein van ‘alternatieve transportmiddelen’. Toch blijft de wagen voor heel wat werknemers en bezoekers nog steeds de beste oplossing. Door de vele bijkomende gebouwen die er de laatste jaren verrezen, steeg de vraag naar parking, terwijl de beschikbare ruimte afnam. “Het resultaat was dat velen hun auto achterlieten op plaatsen waar ze niet hoorden”, aldus Matthias Ingels, projectleider bij hoofdaannemer Wyckaert. “Daarom besloot UGent dat de tijd rijp was voor een uitbreiding en structurering van het parkeeraanbod. Om de meest efficiënte oplossing op lange termijn te garanderen, werd een openbare aanbesteding volgens het DBFMO-model uitgeschreven. De winnaar kreeg een braakliggend terrein van 6.500 m² in erfpacht en moet de garage dus financieren, beheren en onderhouden.”

Innovatief duurzaam

Uiteindelijk kreeg het consortium met Wyckaert, HUB, Slock en Indigo de opdracht toegewezen (waarbij deze laatste partij de exploitatie voor zijn rekening zal nemen). “Wij bleken het meest economische, innovatieve en groene ontwerp te hebben ingediend”, verduidelijkt Matthias Ingels. “We kozen voor een bovengronds concept in kubusvorm met vier bouwlagen die ‘spiraalvormig’ naar boven gaan. Het is een garage met veel invallend zonlicht die heel wat groen op de site zal brengen. De parkeerplaatsen zijn immers ingericht rond een centrale binnenpatio, waar de verticale circulatie wordt georganiseerd. Voor de minder mobiele gebruikers zijn er ook liften voorzien, die toegankelijk zijn via stalen passerelles. Het groene karakter wordt doorgetrokken naar de buitenkant: alle gevels zijn bekleed met een inoxgaas dat een dubbele functie heeft. Enerzijds fungeert deze oplossing als valbescherming, anderzijds wordt ze gebruikt als hulpmiddel voor de klimplanten die op termijn het volledige gebouw zullen bedekken. Logischerwijze werd het dak op het bovenste niveau ingericht als groendak.”    

De parking heeft een benutbare oppervlakte van circa 15.000 m² en telt vijfhonderd parkeerplaatsen.

Razendsnelle uitvoering

De parking heeft een benutbare oppervlakte van circa 15.000 m² en telt vijfhonderd parkeerplaatsen. Er zijn meerdere oplaadstations voor elektrische wagens voorzien, alsook een sectie waar 250 gratis deelfietsen worden aangeboden. “Bouwtechnisch was dit een relatief eenvoudig project”, aldus Matthias Ingels. “De uitdaging schuilde in de korte montagetijd: op amper zes maanden tijd moest de garage worden opgeleverd. Dat was enkel haalbaar indien de productie en plaatsing van de prefab-elementen perfect op elkaar zouden worden afgestemd. Eenvoudig was dit niet, maar dankzij een doordachte voorbereiding en de toepassing van Lean en BIM slaagden we erin om onze beloftes binnen de vooropgestelde termijn waar te maken.”    

TECHNISCHE FICHE

Bouwheer
UGent (Gent)

Architect
HUB Architects (Antwerpen)

Hoofdaannemer(s)
Wyckaert (Gent)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details