Platform voor de bouw
Gesofisticeerde BIM-tools maken complexe geometrie mogelijk
De Govan-Partick Bridge is een nieuwe fiets- en voetgangersbrug met een totale lengte van 110 meter in Glasgow.

Gesofisticeerde BIM-tools maken complexe geometrie mogelijk

BIM biedt ontwerpers oneindige creatieve en constructieve mogelijkheden. Dit bleek eens te meer bij de realisatie van de Govan-Partick Bridge in de Schotse hoofdstad Glasgow: de grootste opendraaibare brug in Europa, die in de lente van 2024 in gebruik zal worden genomen. Een project met verschillende uitdagingen dat tot een goed einde werd gebracht dankzij de combinatie van diverse softwaretoepassingen zoals Tekla Structures, Rhino, Grasshopper en Trimble Connect. 

Dat Victor Buyck Steel Construction als vooraanstaand internationaal staalbouwbedrijf graag complexe en bijzondere projecten uitvoert, is algemeen geweten. Het zette deze reputatie kracht bij met de bouw van de Govan-Partick Bridge, een nieuwe fiets- en voetgangersbrug met een totale lengte van 110 meter die sinds kort de Clyde-rivier overbrugt. Bruno De Roo, Project Tekenaar bij Victor Buyck: “De eerste brug die ik heb uitgetekend voor Victor Buyck was een enorme uitdaging, omdat alles in 2D was. Toen ik de mogelijkheid kreeg om een opleiding van Tekla Structures te volgen, was ik toch wel enthousiast. Het is echt een krachtig pakket.” Samen met zijn collega Dana Verstringe modelleert hij tegenwoordig bruggen zoals de Govan-Partick Bridge in BIM. Bruno De Roo: “De Govan-Partick Bridge is een brug die bestaat uit twee lange stalen hoofdkokers met daartussen een dekplaat, die wordt ondersteund door langs- en dwarsverstijvingen. Het wegdek wordt integraal gedragen door de tuien die verbonden zijn met de pylonen, waarvan het ontwerp gebaseerd is op de historische kranen langs de rivier. Het volledige geheel rust op een soort draaikrans.”

De complexe geometrie van de Govan-Partick Bridge kwam tot stand met behulp van BIM.

Diverse uitdagingen

Dit bijzondere infrastructuurproject bracht diverse uitdagingen met zich mee. Bruno De Roo: “De moeilijkheid zat hem in een aantal dingen. Allereerst was er de geometrie, doordat je gebogen en geroteerde platen hebt. Daarnaast kun je van buitenaf niet zien hoeveel inwendige verstijvingen er nodig zijn, waardoor alles per plaat dubbelzijdig gelast moest worden. Elk stuk brug moesten we apart analyseren om te bekijken hoe we het konden opbouwen. Een derde uitdaging was het gewicht van de brug. Het zwaartepunt is enorm belangrijk, aangezien de brug draait op een draaikrans die ongelijk verdeeld zit ten opzichte van de lengte van de brug. De bewaking van zwaartepunten hebben we eerst theoretisch uitgewerkt in het model en daarna hebben we in de praktijk gecontroleerd of het overeenkwam. Dit had niet gekund zonder de juiste software.”

Softwaretoepassingen combineren

Naast Tekla Structures maakte zijn collega Dana Verstringe in het kader van dit project ook gebruik van Grasshopper en Rhino: “Grasshopper gebruiken wij om de geometrie visueel te programmeren. De conversie naar het visuele model gebeurt met behulp van Rhino. Hiermee kunnen we de skeleton of de modelstructuur in layers overzetten via de referentiemodellen in Tekla Structures. Mocht er iets veranderen in de geometrie, dan kunnen wij dat gemakkelijk wijzigen. Vaak maken we hierbij ook gebruik van de Tekla Live Link binnen de plug-inmogelijkheid van Grasshopper. Deze maakt het mogelijk om platen vanuit Grasshopper in realtime aan te sturen in Tekla Structures. Door diverse softwaretoepassingen met elkaar te combineren, konden we alle uitdagingen vlot en efficiënt tackelen.”

Geen verrassingen dankzij augmented reality

Sinds vorig jaar maken ze bij Victor Buyck ook gebruik van Augmented Reality (AR) in de werkvoorbereiding en productie. “Onze modellen zijn vaak druk, omdat ze vol met lijnen staan. Het is dan ook niet altijd eenvoudig om daar een 3D-model van te maken, te beslissen hoe zaken gelast moeten worden of de bouwvolgorde te bepalen. Daarvoor gebruiken wij Trimble Connect”, vertelt Bruno De Roo. “Zo wordt in Trimble Connect gekeken welk posnummer van platen waar ingelast moet worden en rolt er voor de bouwvolgorde een video uit met een stappenplan of montagevolgorde met aangemaakte views. Op korte termijn zijn er plannen om verder te innoveren met de Trimble Connect AR-app, zodat we de onderdelen van een project in een vroeg stadium kunnen bekijken op de bouwplaats. Dit zorgt ervoor dat we niet voor verrassingen komen te staan.”

De Govan-Partick Bridge werd onlangs op haar plaats getild.

Goede communicatie met partners in BIM

BIM is en blijft voor Victor Buyck een erg belangrijke tool. Dat het met de Govan-Partick Bridge een Construsoft BIM Award won in de categorie ‘Infrastructurele projecten’, hoeft dus niet te verbazen. Bruno De Roo: “Dankzij BIM kunnen we informatie uitwisselen met onderaannemers. Nog belangrijker vind ik dat we ideeën kunnen delen voor oplossingen van uitdagingen in het model, in dit geval bijvoorbeeld met de draaikrans. De info hiervoor kreeg ik van een onderaannemer. In de meeste projecten ligt BIM nu contractueel vast. Zo heeft de klant steeds inzage in de vordering van zijn project. Daarnaast is het uiteraard heel handig om tijdens een overleg met samenwerkende partners de planning door te nemen.”

Bekijk de video van dit project via www.construsoft.nl/brug-victor-buyck.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details