Platform voor de bouw
Interne mobiliteit met duurzame garanties
Dankzij een sobere, semi-industriële architectuur is het een tijdloos sportcomplex geworden.

Interne mobiliteit met duurzame garanties

Sportfanaten van de gemeente Gavere zijn in hun nopjes. Naar alle waarschijnlijkheid opent in februari de gloednieuwe sporthal Scaldis, een project dat kadert in het masterplan om de site van de Sportdreef herin te richten. Het gebouw bevat drie niveaus die voor iedereen vlot bereikbaar moeten zijn. Daarom koos de bouwheer ervoor om de interne mobiliteit van dit gebouw toe te vertrouwen aan Schindler, de liftenproducent die op vele vlakken beter scoort dan de wettelijke normen vereisen.

De Schindler 3000 kan 1000 kg aan personen vervoeren en is dubbel toegankelijk op het gelijkvloers.

De nieuwe sporthal werd via een Design & Build-procedure in handen van LCV Real Estate gegeven. Het programma omvat de bouw van een grote sporthal met publiekstribune, een polyvalente zaal, een dans- en gevechtszaal op de verdieping en een gelijkvloerse horecaruimte. Daarnaast zijn er nog kantoor-, kleed- en sanitaire ruimtes voorzien die met een logische lay-out aan de diverse zalen gelinkt zijn. Dankzij een sobere, semi-industriële architectuur is het een tijdloos gebouw geworden dat zich naadloos integreert in de omringende natuur, met de Schelde in de onmiddellijke nabijheid. Door een compacte stapeling van de volumes werd de footprint geminimaliseerd en een uitgekiende technische uitrusting zorgt ervoor dat het sportcomplex energiezuinig kan functioneren.   

Deze lift kan met zijn ISO-afmeting van 1100 x 2100 mm ook dienstdoen als brancardlift.

Beter dan de norm

In dit kader moest ook de interne mobiliteit op een uiterst zuinige (en natuurlijk ook betrouwbare) manier kunnen gebeuren. Met de Schindler 3000 wordt perfect aan de gestelde voorwaarden voldaan. Deze lift van de laatste generatie kan met zijn ISO-afmeting van 1100 x 2100 mm meteen ook dienstdoen als brancardlift, wat in een sportcomplex geen overbodige luxe is. In Scaldis zijn er drie stopplaatsen voorzien. “De Schindler 3000 kan 1000 kg aan personen vervoeren en is dubbel toegankelijk op het gelijkvloers”, vertelt sales-marketing & product manager Wim Stockx. “De deuren zijn 900 x 2100 mm groot, voorzien van fronten en afgewerkt in Window Grey RAL7040. Ze beschikken over een certificatie volgens de EN81-58 E120, waarmee Schindler het veel beter doet dan de norm, die slechts E30 vraagt. Hetzelfde geldt trouwens voor de veiligheidsvoorzieningen op de deuren. Normaal wordt enkel de onderste deur uitgerust met een ‘landing egress device’. Hiermee kunnen techniekers de deur van binnenuit openen. In sporthal Scaldis voorzagen we echter elke deur van een dergelijk mechanisme, zoals dat verplicht is voor een brandlift, terwijl dit in deze toepassing geen vereiste was.”

Op alle niveaus werden designvolle standindicatoren in opbouw geplaatst.

Strakke afwerking

Binnen het Schindler 3000-gamma zijn drie afwerkingsniveaus mogelijk. “De klant koos voor een strakke uitvoering met ledverlichting in het plafond (type LINE), een kooi in laminaat (Cadiz Blauw) en een vloerbekleding van donkergrijze, vlakke, gespikkelde rubber”, aldus Wim Stockx. “Aangezien de lift dubbel toegankelijk is en ook conform de EN81-70 moest worden uitgevoerd, was een spiegel op de achterwand normaal gezien verplicht. Door de positie van de tweede deur op de achterkant werd deze vervangen door een ‘reversing’-type: een kleine ronde spiegel in de linker- of rechterbovenhoek die mindervaliden toelaat om bij het verlaten van de kooi achteruit te kijken.” 

In plaats van een spiegel op de achterzijde kwam er een ‘reversing’-type: een kleine ronde spiegel in de bovenhoek.

Bijzonder energiezuinig

De lift werd ook conform de EN81-73 uitgevoerd. Daarnaast werden op alle niveaus designvolle standindicatoren in opbouw geplaatst. Wim Schindler: “De Schindler 3000 is bovendien bijzonder energiezuinig dankzij de aandrijving met een laag verbruik. Met zijn energieoptimalisatiekit, gecombineerd met een teruglevering van energie aan het elektriciteitsnet van het gebouw, wordt – ondanks het verwachte veelvuldige gebruik – een Klasse A-certificatie in zowel de VDI- als de ISO-standaard bereikt. Hiermee heeft de lift een ‘geschat’ jaarverbruik dat overeenkomt met dat van een grote koelkast in een woning! Ook bij oplevering gaat Schindler een stapje verder dan de meeste concullega’s. De liftinstallatie wordt eerst door een intern ‘SAIS’-team beoordeeld. Hierbij wordt nagegaan of alles voldoet aan de design- en kwaliteitsvoorschriften die wij hanteren. Pas dan gebeurt de definitieve veiligheidskeuring.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details