Platform voor de bouw
Producten

Liftspecialist zet in op slimme stedelijke mobiliteit

Woman wearing mask kopiëren
Schindler lanceerde deze zomer een achttal ‘CleanMobility’-oplossingen, waarmee het volop inzet op contactloze bediening.

Tekst | Schindler

Beeld | Schindler

26 maart 2021 Leestijd 7 minuten

Deel dit artikel

“Wij zijn pioniers op het vlak van slimme mobiliteit en werken ideeën en oplossingen uit, waardoor een steeds groeiende stedelijke wereld gemakkelijk toegankelijk blijft en elke reis veilig, efficiënt, gebruiksvriendelijk en in alle gemoedsrust kan verlopen”, klinkt het.

Veiligheid is de eerste prioriteit bij Schindler: “We zijn pas tevreden als passagiers ervaren dat onze producten veilig en betrouwbaar zijn, en als onze medewerkers en onderaannemers in veilige omstandigheden werken. Daarom evalueren we voortdurend de manier waarop we werken en zorgen we ervoor dat de inzichten en ervaringen van onze monteurs en servicetechnici wereldwijd worden gedeeld en ook worden teruggekoppeld naar onze productontwikkeling. We hanteren daarbij een open feedbackcultuur.”

Inzetten op contactloze bediening

Onze wereld en de manier waarop we leven en ons verplaatsen veranderen voortdurend. Dat werd in 2020 eens te meer duidelijk. Veel steden, bedrijven en investeerders zoeken dus naar innovatieve oplossingen voor de vraagstukken die vandaag de kop opsteken. Energiezuinige toepassingen en een gereduceerde CO2-uitstoot stonden al langer op de agenda, maar daar worden nu meer dan ooit de leefbaarheid in onze steden en veilige mobiliteit – in alle omstandigheden – aan toegevoegd. “Bij Schindler hebben we dan ook alle zeilen bijgezet om ons steentje bij te dragen. Zo hebben we deze zomer een achttal ‘CleanMobility’-oplossingen voorgesteld, waarmee we volop inzetten op contactloze bediening – via smartphone of contactloze bedieningsknoppen, maar ook via uv-ontsmetters voor liften en roltrappen. Met deze laatste ontwikkeling wonnen we zelfs een Architizer A+Award in de categorie ‘Building Equipment & Systems’.” 

Schindler wordt vaak geconsulteerd voor het uitvoeren van trafiekstudies en draagt op die manier zijn steentje bij aan de creatie van een slimme stedelijke mobiliteit.

Nieuw liftplatform

In dit laatste kwartaal van 2020 rolt Schindler tevens een volledig nieuw liftplatform uit. “Het accent zal op duurzaam bouwen liggen, waarbij energierecuperatie een nieuwe standaard zal zijn. Bovendien zullen er meer mogelijkheden zijn, zowel technisch als decoratief, en zal dit alles ondersteund worden door digitale tools. Belangrijke elementen bij deze transformatie zijn enerzijds de connectiviteit van onze liften en roltrappen en anderzijds het aanbieden van extra diensten. Hiermee verbeteren we niet alleen onze planning, onderhoud of beheer, maar ook de gebruikerservaring van iedereen. Deze laatste reikt vanaf de voordeur van het gebouw tot in het appartement en omgekeerd. Zo werken we ook actief samen met Bringme en kan je dus niet alleen contactloos met de lift naar je brievenbus, maar kan je ook effectief contactloos je brieven of pakketten in ontvangst nemen. Ook voor post bieden we dus innovatieve transportoplossingen aan. Dit werkt een aantal synergiën in de hand waar velen – promotor, eigenaar, huurder, de stad in het algemeen … – beter van worden.”

Moderne wereldwijde standaard

“Alles is terug te brengen tot een intelligente omgang met data en koppeling met de beschikbare producten en diensten. Wij noemen dit transitmanagement”, aldus Schindler. “We worden dan ook vaak geconsulteerd voor het uitvoeren van trafiekstudies. Bovendien hebben we – eveneens in 2020 – een doorslaggevende rol gespeeld bij het vastleggen van de eerste moderne wereldwijde standaard voor de planning en selectie van liften in gebouwen. De op simulatie gebaseerde methodologie van Schindler en de bijbehorende ontwerpcriteria worden nu bekrachtigd door de mondiale ISO 8100-32:2020-norm, die door de hele liftindustrie zal worden overgenomen. De nieuwe norm geeft richtlijnen voor het correct beoordelen van de transporteisen in een gebouw en het selecteren van de meest geschikte lift-installaties. Dit is echt een pluim op onze hoed, dus we zijn er bijzonder trots op.”

De Schindler 3300-passagierslift verenigt vorm en functie. (Beeld: Alexander Kreuzer)

Ontwerpmogelijkheden verruimen

Tot slot blijft Schindler ook inzetten op het vergroten van de architecturale vrijheidsgraden voor architecten. “Onze producten en diensten zullen dit volop ondersteunen. Enerzijds is er ‘Schindler Digital Plan’, dé plan- en designtool die architecten helpt bij het kiezen van het juiste product op basis van het type gebruikers, het soort gebouw, de benodigde capaciteit … Bovendien zal deze tool voorzien in het renderen van de verschillende afwerkmogelijkheden en kunnen architecten op eenvoudige wijze plannen en bestekken downloaden. Anderzijds blijft onze ‘TSD-Lift’ ook in het nieuwe gamma behouden. TSD verruimt de ontwerpmogelijkheden van architecten en biedt hen in de praktijk vele voordelen. Zo kan de dakstructuur boven de lift vereenvoudigd worden, werkt het ruimtebesparend en kan de ROI van het project verhoogd worden. Het esthetische voordeel maakt het plaatje compleet!”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Pieter-Jan Vansteelandt

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details