Platform voor de bouw
Nelissen Steenfabrieken, Kesselt | Het MAS van Kesselt

Nelissen Steenfabrieken, Kesselt | Het MAS van Kesselt

Na een meer dan succesvol 2018 gaat Nelissen Steenfabrieken voort op hetzelfde innovatieve elan. Het familiebedrijf plaatst zijn vernieuwingsdrang letterlijk in de kijker via een kersvers hoofdkantoor met showroom, een indrukwekkende blikvanger aan de Kiezelweg in Kesselt (Lanaken). Het nieuwe gebouw illustreert de drievoudige grondslag van het bedrijf: innovatie, cocreatie en duurzaamheid. Een bijnaam liet niet lang op zich wachten: het MAS van Kesselt.

Het is de vierde generatie van het familiebedrijf Nelissen Steenfabrieken menens. Vier jaar geleden namen Carlos Jorissen, Joeri Gevers en Burt Nelissen de fakkel over van de derde generatie. Kort na de wissel van de wacht deden de nieuwe CEO’s een ambitieus investeringsplan uit de doeken, ter waarde van maar liefst 35 miljoen euro. Met de opening van een state-of-the-artkantoorgebouw en een experimentele showroom, naar een ontwerp van Architectengroep PSK en UAU collectiv, treedt Nelissen Steenfabrieken in 2019 op het voorplan in de baksteenbranche.

Samen sterk

Nelissen Steenfabrieken

Het nieuwe gebouw toont de veelzijdigheid van baksteen, met zelfs steenstrips gelijmd op een grote glaspartij.

 

“Innovatie, cocreatie én duurzaamheid. Dat zijn de drie pijlers van zowel het interieur als het exterieur van ons nieuwe hoofdkwartier”, klinkt het bij de drie CEO’s. “Een atrium dat volledig is uitgevoerd in onze meermaals gelauwerde Dubio-steen, kunstige claustra’s en zelfs steenstrips die gelijmd zijn op een grote glaspartij: we tonen met dit gebouw dat alles kan met baksteen, zolang je met de juiste mensen samenwerkt. Daarom hechten we veel belang aan cocreatie.” Het nieuwe gebouw huisvest digitale experimenteerruimtes voor ontwerpers, een Experience Room met een groot, gebogen 180°-scherm en vergaderzalen die te reserveren zijn voor project- of andere besprekingen. “De vernieuwde site zal fungeren als facilitator voor creatievelingen die de bouwsector samen met ons op duurzame wijze vooruit willen helpen”, aldus de bestuurders.

De baksteen als kunstwerk

Nelissen Steenfabrieken

De nieuwe showroom bevat een museale route, waarbij de bezoeker de baksteen ontdekt als kunstobject – zowel in de echte als in de virtuele realiteit.

 

De nieuwe showroom bevat een museale route, waarbij de bezoeker de baksteen ontdekt als kunstobject – zowel in de echte als in de virtuele realiteit. “We combineren het klassieke concept van de tastbare showroom met de immer vooruitstrevende digitale wereld”, aldus de CEO’s. “De bezoekers worden ondergedompeld in een digitaal getinte customer experience journey. Aan de hand van een app doorlopen ze de showroom en kunnen ze hun favoriete stenen selecteren, zowel in de app als op touchscreens. Die favorieten tonen we aan het einde van een bezoek in de Experience Room. Om het zo aanschouwelijk mogelijk te maken, passen we de steenselectie van de bezoeker toe op een typewoning naar keuze. Het resultaat wordt geprojecteerd op een groot 180°-scherm en zit vervolgens in een mum van tijd in de mailbox van de bezoeker, zodat hij alles nadien nog eens rustig kan overlopen.”

Digitale krachttoer

Nelissen Steenfabrieken

“We tonen met dit gebouw dat alles kan met baksteen”, aldus de drie CEO’s van Nelissen Steenfabrieken.

 

Voor architecten biedt de nieuwe showroom het neusje van de zalm op het vlak van creativiteit. “In de stenotheek staat een bijzondere werktafel, die gekoppeld is aan een groot scherm. Als een architect een steen op de tafel legt, wordt deze gescand aan de hand van een RFID-tag. Zo kan hij verschillende stenen op tafel leggen en virtueel nieuwe mixen creëren, die hij op het scherm te zien krijgt en desgewenst naar zichzelf kan doorsturen. Uniek in de sector”, klinkt het bij de bedrijfsleiders.

Huzarenstukje

Nelissen Steenfabrieken

Het atrium is uitgevoerd in de meermaals gelauwerde Dubio-steen.

 

Om innovatie de boventoon te laten voeren in het ontwerp, stapten Architecten-
groep PSK en UAU collectiv onmiddellijk af van het idee van een klassiek kantoorgebouw of een standaardshowroom. Daardoor viel de keuze op een (letterlijke) opeenstapeling van volumes. “Geen doordeweekse opstapeling waarbij de volumes half in elkaar zitten en de vloer- en plafondplaat in
elkaar overlopen, want dat is eigenlijk een ‘instapeling’. Wel drie letterlijk op elkaar gestapelde volumes. Een ingewikkelde en vernieuwende constructie”, aldus Massimo Pignanelli van UAU collectiv.

BEN-site

Anno 2019 gaan groei en duurzaamheid hand in hand. Nelissen Steenfabrieken wil daarom een voortrekker zijn op energetisch vlak en doet dat door te streven naar een bijna-energieneutrale bedrijfssite. “Met de BEN-ambities van het familiebedrijf in het achterhoofd hebben we voor de realisatie van het nieuwe gebouw geopteerd voor een performante buitenschil met een erg gunstige U-waarde”, zegt Guido Ieven, architect-bestuurder bij Architectengroep PSK. “De technische installaties werken voornamelijk op basis van gratis energiebronnen, waardoor we een E-peil bekomen dat beduidend beter scoort dan de vooropgestelde eisen voor een kantoorgebouw.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details